Jump to content
Wednesday 17 July 2024

Larsgran

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Larsgran

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

289 profile views
  1. Ja det är min tanke också, att vad för märke jag än väljer så kommer jag halvera bränsleförbrukningen och åka tyst med färre vibrationer 👌 Nuvarande motor:
  2. Vill helst inte tänka "om" 😂 Båten används till dagsturer, fiske och för tältning ute på holmar, att konstant köra runt i 30+ knop är inte tanken, för att förtydliga. Att stabilt ta sig fram i 15-20 knop räcker för det allra mesta. De gånger båten är tungt lastad får tjejen sitta i fören, så planer vi snart 😅 Tack för tipset, ska göras omgående 👌
  3. Tack för utförligt svar! Skulle du säga att skillnaderna är försumbara mellan tillverkarna när det kommer till bränsleekonomi/servicekostnader/ljudnivåer? Båten används till dagsturer, fiske och för tältning ute på holmar, att konstant köra runt i 30+ knop är inte tanken, för att förtydliga. Att stabilt ta sig fram i 15-20 knop räcker för det allra mesta.
  4. Nuvarande Suzuki är en 2-taktare. Har förstått att 4-taktarna är lite slöare, men om vi jämför en utsliten, 28 år gammal 2-taktare med dålig kompression och en fabriksny 4-taktare så kan jag aldrig tänka mig att 4-taktaren skulle kännas slö? Båten är typad för 30 - 60hk. Tack för input 👍
  5. Hej! Jag ska köpa ny utombordare och vill ha så mycket input som möjligt från er som vet. Motorn ska hänga på en Askeladden 475 Fighter från -97, idag hänger en utsliten Suzuki DT55 från -95 på med vikt av 104 kg. Jag har fem motorer att välja mellan, som följer: Mercury F50 ELPT Yamaha F50 Suzuki DF50A Honda BF 50 LRTZ Selva DORADO 50 E.F.I. Vad skiljer mest dessa emellan? Ljudnivåer, bränsleförbrukning, vibrationer (3 vs 4-cylindriga), instrumentering och reglage är allt av intresse att veta mer om. Förstår att alla kommer vara som en ny värld, i jämförelse med vad som hänger på idag. Med nuvarande motor fick jag upp båten i 32 knop vid gynnsamma förhållanden, då komptestades den till 6.5 bar, 8 bar och 9,5 bar, så rejält sliten. Räcker det med en modern 40hk för att nå samma resultat? Yamaha får jag 8 års garanti på hos lokala marinan, 7 år för Suzuki, 5 år för Mercury, 5 år för Honda, 5 år för Selva. Återförsäljare och därmed service finns alla nära till hands. Tacksam för hjälpen.
  6. Jag har idag suttit och mekat med motorn, jag har ställt in skruven till tomgången så nu gör den ca 900 varv och självdör inte. Enligt manualen ska den ligga på 750-800 varv men har legat på ca 500 tidigare, vilket den nu inte längre klarar av utan att hosta och dö. Dom två övre tändstiften såg riktiga ut, men det undre hade olja på sig (sliten kolvring?) Alla tändstift är bytta i år. Jag har beställt nytt membran-kit till bränslepumpen för att utesluta den. Ett membran som kan vara från 95 om ingen tidigare bytt detta. Här kan ni se filmer från dagen för att få en ljudbild av motorn:
  7. Tack för svar! Jag fick ingen hjälp med att pumpa på blåsan idag, men jag ska testa det framöver. Annars får det bli att ta ner förgasarna.
  8. Tack, men den är öppen 👍
  9. Hej! Tack för svar. Idag testade jag att öka pådraget när motorn höll på att dö, mycket riktigt så dog den då snabbare. Därefter klickade bara motorn när jag vred på nyckeln, efter att ha låtit motorn vara i två minuter så startade den igen. Den dör på tomgång efter en stund, hostar till en till två gånger och dör. Om jag däremot ökar varvtalet på tomgång så går den hur länge som helst. På dom högre varvtalen 5000 och uppåt så slår/smäller det från motorn väldigt hårt och skarpt. Kan det vara något med bränslepumpen? Att membranet är slut?
  10. Hej! Min Suzuki DT55 2-takt från 1995 gick som en klocka idag vid sjösättning, höll fina 20 knop på 4000 varv, men då jag närmade mig hemmahamn och drog på för att få upp båten i 30 knop, som är nära max, så ströp han sig själv sakta till ett motorstopp. *motorn gjorde någonstans runt 5500-6000 varv vid fullt pådrag *pådraget var konstant, även då jag märkte att den själv sänkte varvtalen *service har jag gjort själv, tändstift bytta, bränslefilter rengjort, bränsleslangar, blåsa och tank är nytt. *motorn dog efter en stund även på tomgång efter detta *inga larm Det kändes som att motorn fick för mycket bränsle, kan det vara förgasarna som är felaktigt inställda på högre varv? Motorn har tre cylindrar med förgasare, som jag aldrig pillat på. Tacksam för all hjälp.
  11. Kan ju tillägga att motorn sitter på en Askeladden 475 fighter med en vikt på 420kg.
  12. Hej! Jag har en Suzuki DT55 från 1995 som jag ska köpa ny propeller till. Är rätt säker på att det är original som sitter på. Men vad för stigning har originalpropellern?? Jag har nämligen sett både 11, 14 och 15 tums stigning presenteras. På sidan 12 i katalogen i länken kan man se att det är en stigning på 11 tum. http://bergshamravarv.se/onewebmedia/TBH_13_liten.pdf Någon som kan ge klarhet i detta? Tack! /Erik
×
×
  • Create New...