Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Forell

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Forell

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har en ”Suzukirude” 70hk som jag renoverade till förra säsongen (med god hjälp från detta forum). Direkt den kom ner i vattnet så slutade hydrauliken att fungera. Power trim funkar, men är långsam, och tilten funkar inte alls. Den orkar inte. Tänkte jag skulle fixa det till denna sommar men har kört fast. Verkstan säger ”köp ny”, men jag vill ju förstå vad som är felet först. Så här ser det ut. Det jag konstaterat är att jag fått vatten i oljan. Fick tipset att byta oljereservoaren (burken på toppen) som var i plast och brukar deformeras så att vatten kommer in. Detta är åtgärdat. Har blåst ur all gammal olja, återmonterat, fyllt på ny ATF olja och ”motionerat” cylindern utan last för att få ut luft i systemet (hoppas jag), samt toppat på olja som avslut. Nu är den tät, men problemet kvarstår. Måste alltså läcka internt på något sätt. Eller kan det vara så att den på något sätt inte luftat igenom ordentligt? Om jag hjälper till att lyfta motorn samtidigt som jag kör tilten så kan jag få den hela vägen upp, men när jag släpper den så sjunker den ned halvvägs. Aningen så måste jag ha missförstått hur man skall lufta systemet, eller så är det någon tätning eller backventil internt som läcker. Vill tro det senare. Jag har kollat i servicemanualen och där finns följande skiss över hur systemet är uppbyggt. Finns ett antal ställen där det kan läcka både i cylindern och pumphuset. Någon som har några idéer? Finns det något standardfel jag kan koppla till vattenläckaget? Cylindern vet jag inte ens om den går att plocka isär så om det läcker där det nog knepigt. I pumphuset (till vänster i bilden) så finns det ju också flera ventiler som kan kärva. Servicemanualen säger inget om hur man gör, men det bör väl gå plocka isär och renovera. Tacksam för tips och råd.
  2. Det var ambitiöst photoshopat! Tack för feedback Thomas och Perra!. Jag har beställt en ny packningssats (var inte billit!!) så jag får väl hoppas att det löser problemet. Både topp och cylinderhus är plana om jag kollar med en stållinjal. Men då är frågan, vad gick fel? Brukar packningar börja läcka bara sådär utan någon synlig skada? Det jag kan se är att det bildats en hel del avlagringar mellan packning och topp. I de områden där packningen inte har något mothåll (mot kylvattnet) så har det byggt upp tydligt med någon kalk/mineral-liknande substans. Det kan jag förstå, men sedan har det krupit ut mot packningens kanter där det egentligen inte borde finnas något utrymme för avlagringar att byggas upp. Lite som om toppen inte varit plan, eller dåligt åtdragen. Eller kan det vara någon form av fuktsprängnings som sker på vintern av den lilla mängd fukt som om möjligt samlats under packningen. Eller bygger dessa avlagringar tjocklek som "snigeldynamit". På värsta ställena såg det ut så här: För att förklara vad jag menar (min tur att photoshopa) Kan den här typen av avlagringar (det gröna) på något sätt spränga sönder tätningen i toppen?
  3. Håller på att försöka reparera en 2001 evinrude 4-takt (samma som suzuki DF70), som när den senast användes tog in vatten i oljan. Det här är ett gammalt projekt som legat i garaget i flera år, och jag är ingen expert på båtmotorer så jag hoppas kunna få lite hjälp här. Läget är att jag har monterat ned motorn och lyft av toppen (som jag också skall byta en trasig ventilfjäder på) och så här ser det ut. Cyl. 4 (längst ned) är närmast ren från sot. Det måste väl innebära att det läckt in vatten i den? Eller kan det finnas någon annan förklaring till varför just den sotat mindre? Den trasiga ventilfjädern sitter för övrigt på 2an och har nog inget med vattenläckaget att göra. Farhågan jag hade var att kylkanalerna skulle ha ärgat sönder (vanligt problem på årsmodellen), men de ser faktiskt väldigt bra ut. Under topp-packningen så har det blivit en del avlagringar vilket jag tolkar som att det måste ha krupit in fukt mellan packning och topp, men kan det vara orsaken? Packningen såg inte bränd eller förstörd ut. Toppen har inte slagit sig och skruvarna som höll toppen satt ordentligt dragna. Om jag kan vara säker på att vatten letat sig in i 4:an så kan jag inte se några andra möjligheter än att det ändå skett genom toppen så borde jag anta att det bara är att skruva ihop med en ny packning och att problemet är löst? Någon som har några andra kloka synpunkter?
  4. Tack, det var väldigt bra tips! Nu har jag lite att felsöka. Vet inte om kopplingsshemat till df70 räcker. Jag har öppnat upp locket till elen och där sitter styrboxen som visas i shemat ovan men det är trångt och rörigt att lista ut vilken kabel som gör vad. Hade varit bäst om man kunde hitta dokumentation på vad som just ligger på kontakterna som ansluter mot båten. Har evinrude någon typ av kundsupport man kan kontakta? Komptest var ju en bra ide. Har bara gjort det på mindre encylindriga motorer. Hur vrider jag enklast upp cylindern i kompläge? Monterar jag en hävarm uppe på startdrevet eller något i den stilen? Borde jag spola igenom vevhuset med någon rengöringsvätska innan jag fyller på olja?
  5. Jag har tagit på mig att försöka få iordning på svärfars båtmotor. En evinrude 4takt 70hk 2001. När den senast användes gick den dåligt/stannade och tog in vatten i oljan. Inte mycket vatten men oljan blev missfärgad. Svärfar, som är rätt okunnig och blåögd, gick till säljaren som lurat på honom motorn tidigare (begagnad) och fick beskedet att det skulle kosta 35000kr att laga den, men ingen specifikation på vad som var fel. Det var inte läge så svärfar ställde undan båten och jag lovade mig på att försöka göra något åt motorn. Tänkte försöka få ordning på detta till sommaren, men jag har ingen som helst erfarenhet av båtmotorer och hoppas att jag kan få lite tips här Jag har lyft av motorn och dragit hem den till mitt garage. Tänkte som första steg fylla på den med olja och starta upp den med vattenslangen kopplad bara för att se hur den går. Begriper dock inte hur man skall starta den. Manualen dokumenterar inget om det elektriska. Bifogar en bild på de de 3 kablar som alla var kopplade till båten. Jag antar att det är signalkablar för båtens instrument mm. Är dessa interface standardiserade på något sätt? Jag tänker mig att det är någon av dessa kablar som skall kortslutas för att dra igång startmotorn, eller hur funkar det egentligen. Kan jag ens köra motorn utan tändningslåset som sitter kvar i båten? Vilken olja borde jag köra? Manualen rekommenderar specifikt evinrude/johnson 4taktolja, eller 10w-40 ekvivalent. Den olja jag häller i för att provköra kommer ju gå nästan rakt ned i återvinningen så jag tänkte inte lägga pengarna på någon longlifeextraspecialfenomenalolja. Vilken 10w-40 som helst borde väl duga, men bör jag välja mineral eller syntet? Provtrycka kylsystemet borde ju vara en god ide med. Jag har inte listat ut än vad jag behöver skaffa för att ordna detta, men hur användbart kan det vara mer än att konstatera att det läcker någon stans (vilket vi redan vet att det gör)? Tacksam för goda råd och tips. /David
×
×
  • Skapa nytt...