Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

olle38

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om olle38

  • Placering
    Kadett
  1. Jag finner inga inlägg av "Badankan" Olle
  2. OK filosofiskt tänk skadar inte. Nu råkar jag vara snart 80 bast. Olle
  3. Möjligen sker detta vad tiden lider. För övrigt se mina tidigare kontra-kommentarer till varför jag inte tror att plastningen har med problemet att göra. Faktum är att plastning kom till och gjordes av proffsigt folk just med anledning att jag hade problem med bensintillförseln och att vi då tolkade det hela till att vara koppartanken själv. Alltså innan plastningen men efter att jag bytte kopparöranslutningen till gummislang. Problemet fanns ej innan gummislangarna började användas. Tack för deltagandet
  4. Svaret på detta blir en upprepning av vad jag sade tidigare och att bensinen måste kvarstanna en längre tid i slangen för att "slemningen" skall uppstå. Provet med slangstump är redan igång men aningen annorlunda än ditt förslag. Möjligen kommer jag att göra det också med bensin från tanken om man nu skall misstänka att tankens plastning i kombination med gummislangen får bensinen att slemma sig vilket verkar en aning långsökt. Din kommentar om att fenomenet skulle vara unikt betvivlar jag då personer i min omgivning har kännedom om problemet med gummislangar och den moderna bensinen som har nya tillsatser av etanol etc. och att man bör inskaffa speciell slang som jag alltså hittills ej funnit. Jag avser att prova en amerikansk bensinslang som säges vara av hög kvalitet. Jag tackar för ditt deltagande
  5. Nuvarande tank är koppar och plastad med en amerikansk produkt som står sig OK . Din ide' med separat tank och samma slang är nog en vettig lösning men min misstanke att det är gummislangen kvarstår dock. I annat fall skulle jag ej bli fri från d.s.k. "slemningen" av bensinen efter att "slangförstoppningen" sugits ut och också missfärgningen försvinner och allt funkar perfekt så länge bensin passerar kontinuerligt genom slangen. Endast ett uppehåll i användandet när alltså bensinen står still i slangen framkallar problemet. Detta tyder i mitt tycke på att felet är bensinen fäller ut slemmet och missfärgningen från gummislangen.
  6. Jag använder inte Preems. Glömde att nämna att bensinen i gummislangen också missfärgas och blir rödaktig på gränsen till vinröd från att nästan vara ofärgad vid påfyllningen.
  7. olle38

    Bensinproblem

    Av bekvämlighetsorsak har jag en bensinslang och filter mellan tank och förgasare till min Albin O21. Mycket ofta erfar jag stopp i slangen orsakat av att bensinen har "slemmat till sig". Blåsning mot tanken och därefter sugning tillbaka hjälper och motorn går igen som en klocka. Oftast sker olägenheten om båten ej varit använd på en vecka eller så och att bensinen därför stått stilla i själva slangen och då på något sätt reagerat med gummislangen. Har övergått till bensin av 98 oktan från 95 oktan men felet består. Nu har jag en vakuumpump stand by i båten för att slippa att få bensin i munnen. Jag har samlat den utsugna bensinen i ett rent kärl och har då upptäckt slemfenomenet. Har bytt gummislangar varje säsong och alla typer och märken uppför sig på samma underliga sätt. Tanken är tömd varje höst vid uppställning av skutan och sedan rengjord och ursköljd inför varje säsong. Bensinen har tillsats med blyersättning för ventilerna men även innan detta påbörjades fanns problemet. Varför har detta problem uppstått med vår moderna bensin och bensinslangar av gummi? Långt tillbaks i tiden fanns ej denna olägenhet och ger automatiskt signalen att boven eller bovarna i dramat är bensinen, slangen eller båda. Finns det någon med samma erfarenhet och som kan ge tips om lämpliga åtgärder.
×
×
  • Skapa nytt...