Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Blaster86

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Blaster86

  • Placering
    Kadett
  1. Testade att korsa tändspolarna och då går motorn inte alls igång
  2. Tack för svaren! Jag har inte kollat topplocket och packningen, får se om jag kan göra det. Dock med min kunskap vet jag inte vart jag hittar den... Här är en hemsida med den motorn, ser man vart topplocket och dess packning är? http://www.leeroysramblings.com/OMC_6hp.htm Micke_boat, har inte bytt tändstift då jag inte lyckats få tag i de på 2-3 olika marinaffärer. Fick tag i 2 av annat märke som skulle vara kompatibla, men verkade inte fungera. Dock ser de gamla fräscha ut ändock. Men alltid bra att göra det enklare först. Ang tändspolarna, är det kabeln som går och kopplas på tändstiften? Du menar att bara korsa dem så de går till den andra och vise versa? Går inte att skada nått om man gör så?
  3. Har nu felsökt lite mer. Det kommer fortfarande gnistor från båda tändstiften när man tar av dem en och en. Däremot har jag testat att starta motorn och ta bort en av kablarna till tändstiften, när man kopplat bort det till det sotiga tändstiftet går det inte att starta motorn, men kopplar man av det andra så kommer motorn igång och kör precis som tidigare. Är det så att en cylinder inte fungerar och att den bara kör på en och därför inte klarar full gas/lågt varvtal? Hur kan man fixa det? Eller är det så att de är seriekopplade så att om man kopplar bort det första så funkar inte andra, men kopplar man bort andra så funkar fortfarande första...
  4. Så här såg tändstiften ut efter ett tags körande, ena helt sotigt och andra mest lite blött. Det översta var det blöta. Tänder den bara på en cylinder?
  5. Till slut kom motorn igång efter att ha gjort rent förgasaren ordentligt samt gått igenom alla tips ni gav. Hittade inget uppenbart stopp eller klet, men startar lätt när man har gasen på startläge. Tack för all hjälp. Dock kommer nu nästa problem. Gasreglaget har flera lägen, tyvärr så har lappen med text försvunnit men vad jag läst på så står det fast, start, slow typ. För att kunna starta motorn måste man ha reglaget på start, vilket är ungefär 4/5 och fast är 5/5. Så länge reglaget är på 4/5 går den på tomgång och man kan dra upp till 5/5 och då varvar den på rejält. Till saken hör också att det tar några sekunder för den att komma upp i varv när man vrider upp reglaget Dock så stannar motorn om man drar ner minsta lilla under 4/5 (dvs startläge). Den dör alltså när man försöker köra med lägre tomgång. När man lägger i framväxeln så är det samma sak, går inte köra lägre än 4/5 och drar man upp till 5/5 så varvar den inte upp. Dock bara kört med stillastående båt. Men svårt tänka mig att det går speciellt snabbt att köra med den på segelbåten. Dvs det går inte att maxa med motorn och inte heller köra på tomgång/långsamt, men går dra på väldigt mycket med tomgången. Vad skulle detta problem kunna vara? Till saken hör också att det tar några sekunder för den att komma upp i varv när man vrider upp reglaget och dessutom ryker den andra mycket. Borde inte vara bränsletillförseln, pumpar man på blåsan så blir det ingen skillnad. Men kanske är bränslepumpen? Kan det vara nått med kylningen och behov att byta impeller? Ser ingen tydlig vattenstråle som kommer ut från motorn, vilket borde betyda att kylningen är dålig och impellern dålig. Kan detta skapa problemet?
  6. Tack för era svar, då har jag att göra idag. Några frågor dök dock upp för mig som inte är så erfaren. Om jag får en gnista när jag håller stiftet mot en jordpunkt borde väl inte felet sitta i gnistan? Hur kollar man att den får luft? Chokespjället öppnas/stängs bra när man drar ut choken. Hur kollar man om gasreglage och tändförinställningen är ihopkopplade? Hur kollar man att bensinen förångas? Ledsen många frågetecken...
  7. Har köpt en Evinrude Fisherman 2-taktare 6hp från kanske 60-70 talet och behöver hjälp med att felsöka den. Förra ägaren hade haft den stående i garaget ngr år, men fick igång den med startgas. Dock hade han ingen extern bensintank, så han hade inte kört den. I min ägo har jag nu försökt två dagar att få igång den utan framgång och är tacksam för hjälp. Har ej kunnat få igång den med hjälp av startgas, men genom att droppa in ngr ml bensin i förgasaren så fick jag den att snurra i någon sekund iaf. Har försökt felsöka så gott jag kan, bensin kommer fram till bensinpumpen. I min frustration så öppnade jag upp denna, vilket kanske var dumt då jag inte är helt hundra på att jag fick ihop delarna rätt men tror iaf det. Kommer bensin genom slangen som går till förgasaren när man drar i startsnöret, inga stora mängder men lite iaf. Vet inte hur mkt som ska komma. Kollar man på tändstiften, som jag köpt nya, så verkar de helt torra. Och det verkar också som att de ger en gnista, testade dem mot en jordpunkt och det kom en gnista. De gamla som satt i förr var geggiga, så gjorde rent dem och även dessa verkade helt torra efter att man dragit några gånger. Kommer ingen bensin fram till själva motorn? Kan man testa detta på något sätt? Kan detta vara problemet och vart är mest troligt att stoppet är? Är det rekommenderat att kolla förgasaren, vad jag förstått när man läser på så verkar mkt problem sitta i denna och att man ska rengöra denna. Är detta svårt? Mycket tacksam för all hjälp och tips jag kan få, tack på förhand Bilder kan skickas om det underlättar
×
×
  • Skapa nytt...