Jump to content
Saturday 06 March 2021

Sealfie

Medlemmar
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Sealfie

  • Rank
    Kadett
  1. Jag var inne i båten igår kväll och tittade på väggarna i "sovrummet" som är i stort sett har klarat sig fint (ingen sol in där pga gardinerna). Ytan känns väldigt jämn, som lackad, men är ändå osäker Hur skulle oxalsyra fungera på en lackad yta? Löser oxalsyran upp lacken? Vad blir det för nyans efter att man använt oxalsyra?
  2. Oj det var överraskande information. Väldigt bra att veta. Då tolkar jag det som att det i stort sett är omöjligt att använda olja och fernissa på inredningen när det är så tunn teakfaner (fernissa är ju som jag förstått det också en form av olja egentligen). Jag har såhär långt endast funnit ett alternativ och det är den här produkten: http://www.herdins.se/betser/herdins-lackbets__30 . Lackbets som finns i olika kulörer. Skulle detta kunna fungera med ett schysst resultat? Vad gör man när man sicklar?
  3. Tack för svaren! Har läst det där med att faner endast är 0,6 mm tjock. Ska vara väldigt försiktig när jag slipar och endast med fint papper just för att inte råka ta för mycket. En sak jag glömde nämna och som kanske inte syns så tydligt på bilderna är att inredningen ser ut att tidigare ha varit lackad (fernissa antar jag). Lacken har spruckit alternativt försvunnit till stor del. Tvätta med oxalsyra torde därför ej vara en optimal grej eftersom att ytan ej är "trären"? Ett annat tillägg är att vissa skivor är väldigt mörka. Gissar på att detta är mögel? Där kanske oxalsyra kan vara en bra grej att använda för att få bort just detta (efter slipning?)
  4. Hej! Inom det närmaste är det dags att ta uti med träinredningen i båten (en Uttern 590). Inredningen är i ganska uselt skick, helt, men det ser riktigt taskigt ut. Antar att detta är teakfaner (se bilder nedan)? Har läst runt en hel del om oljning, lacka osv men det är väldigt svårt att få ett hum om vad som är "bäst" då många verkar ha olika metoder och medel. Det resultatet jag är ute efter är en ganska mörkbrun nyans med hög glans. Hur ser det ut efter att man har använt tex kinesisk träolja? En tanke jag hade var att använda kinesisk träolja (mätta) och sen fernissa (X-antal lager), är detta vettigt? Tips på märke på fernissa som håller bra? Slipar givetvis först. Fernissan har jag förstått man ska finslipa något mellan varje lager, men ska man slipa efter att man är klar med oljan, dvs innan fernissan används? Andra metoder är givetvis välkomna, gärna så detaljerade som möjligt då jag är helt grön på det här, vill göra rätt från början. Är Owatrol D1 ett bra alternativ till kinesiska träoljan tex? Endast oljning är uteslutet då risken för mögel är allt för stor samt att högglansen som fernissan ger uteblir. Bifogar lite bilder så ni förstår vad det handlar om. Tack på förhand!!
  5. Jag kopplade ur trottelsensorn och då slutade den göra såhär. Tydligen så flyttar motorn fram tändning i 15 sekunder för att sedan backa den men något gjorde väl att det blev galet. Däremot går motorn inte bra än tyvärr (se min andra tråd)
  6. Uppdatering: Handgasade och reglerade choken med belastning i vattnet. Då gick den bättre/varvade mer, således får motorn logiskt sett för lite bränsle. Tankade 98-oktan (mindre etanol = mindre syre i bränslet) + hällde i ett medel som ska rengöra bränslesystemet. Då gick den mycket bättre men knappast perfekt. Märkligt nog är jag även tvungen att ta bort kåpan för att den sak gå som bäst (???), öppnade oljepåfyllningslocket på kåpan för att förgasarna skulle "luftas" bättre men nej, kåpan måste bort. Luftskruven är inskruvad till max (mindre luft/mer bränsle). Skruvar jag ut dessa bara ett halvt varv så går den mkt sämre. När den går som bäst så kom jag upp i 38,6 km/h som mest (ca 21 knop). Båten är en Jofa 485 och det kan tyckas att den borde gå rejält mkt snabbare än så med en motor på 65hk och powertrim. Propellern har en stigning på 15 och saknar tyvärr varvräknare. -Motorn har bra komp
  7. Hej! Har stött på lite problem med min Suzuki DT65 (tror den är från 1988). Den startar väldigt lätt och går bra på land. I vattnet med belastning går den dock desto sämre. Toppfarten är för närvarande stabila 6 knop. Det går endast att gasa ytterst lite med växel i. Gasar jag mer så börjar den dö. Problemet försvinner ibland. Vid ett tillfälle kunde jag gasa full gas kanske 300 meter sen var det samma problem igen. När jag kunde ge full gas märkte jag dock att det verkar som att motorn varvtalsbegränsar (vid gissningsvis 3000 rpm, saknar varvräknare). Saknar även varningslampa, reset knapp etc som annars egentligen tillhör motorn. VROn är bortkopplad (urdragna kablar), temperaturvarnaren är bortkopplad (urdragna kablar, vet ej varför) och trottelsensorn är bortkopplad, (urdragna kablar). Innan trottelsensorn var bortkopplad så dog den efter exakt 15 sekunder vid varje start. Det som är gjort: -Rengjort förgasarna med ultraljud -Justerat luftskruven så att den är korrekt Har noterat att det kommer en hel del luftbubblor genom bränsleslangen som går från tanken till pumpen. Vet ej om detta har en påverkan. Observera dock att det inte har en påverkan om man under körning pumpar på blåsan.
  8. Tack för alla svar!! Skadan är under golvet i fören, dvs inte under kojerna utan under golvet mellan kojerna. Enklast att göra ett hål i en av britsarna i aktern och kika kanske? Ska kika på det där med dyvika också! Men kanske inte hjälper så mycket om det är skum som är vattenfyllt?
  9. Hej! Har äntligen fått igång min Suzuki DT65 (tror den är från -88). Den startar och går finfint i 15 sekunder (har provat flertalet gånger, alltid efter exakt samma tid). Efter den tiden är det precis som att man stänger av tändningen på tändningslåset - den dör omgående. Det har heller ingen betydelse hur mycket man gasar osv. Finns gott om bränsle i förgasarna. Tycks inte vara ett bränsleproblem utan någonting med tändningen. Vad tusan kan detta bero på?? Har provat att koppla bort jord från tändningslåset utan resultat. Observera också att om man försöker starta den igen (efter att den har dött efter 15 sekunder) så startar den omgående utan problem, behöver knappt vrida på nyckeln - i ytterliggare 15 sek.
  10. Tjena! Köpte en Jofa 485 för en tid sedan billigt. Noterade att den hade en lagning från en tidigare grundstöt under vattenlinjen långt fram som hade börjat gå sönder/läcka igen (var fuktigt där). Båten har stått på land i 2 år. Jag misstänker att det är vatten i dubbelskrovet pga den här lagningen. Hur kontrollerar jag detta på enklaste sätt? Jag har inte hittat något ställe där det går att se ner i dubbelskrovet. Och om det är så, hur får jag ut vattnet på smidigaste sätt? Det sitter en länspump längst bak under golvet som jag får använda ibland när det har regnat. Ev vatten från dubbelskrovet lär väl inte läcka dit eller? Obs: Har inte haft båten i vattnet än. //Ny på båtar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy