Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

gustavclaesson94

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om gustavclaesson94

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hade tyvärr en grundstötning i början av säsongen och då jag har stålpropeller så skadades delar i växelhuset. Lämnade in till Bil & Marin i Växjö som försäkringsärende och föreslog att de skulle byta ut växelhuset till ett begagnat/renoverat växelhus som finns att köpa men de kom fram till att endast propelleraxeln behövde bytas. Det lät ju OK för oss då vi tänkte att det inte var så pass farlig skada att hela huset behövde bytas. När motorn startades upp så hörde vi ett missljud, då fick de plocka ner motorn igen och hittade ett vred som var krökt, även detta byttes då. Båten var på verkstan i drygt 2 veckor. Hämtade hem båten och körde igång, kollade oljan efter första körningen. Märker att det är ca 1 liter för mycket olja i motorn (de skulle även serva motorn när den ändå var inne). Oljan i växelhuset verkar OK. Ringer till verkstan och de säger att det inte är något konstigt att det är lite mycket motorolja. Sedan märker vi att det börjar sippra ut lite olja efter varje körning mellan växelhuset och propellern. Ringer till verkstan igen och de säger att det kan vara gammal olja från när de rivit ner motorn, vi ska fortsätta köra enligt dem. Vid vissa tillfällen när vi är ute med båten hör man ett svagt missljud, ett "vinande". Även detta gör vi verkstan uppmärksamma på men de säger att det bara är att köra. Vi tänker att vi är nojjiga efter grundstötningen. Vi kollar motoroljan före och efter varje körning och nivån stabiliserar sig så det känns bra. Efter några veckor händer då det tråkiga, vi lägger i båten och startar, då hörs ett skrapande metalliskt ljud. Drar upp motorn och snurrar på propellern för hand, samma ljud. Tappar ut lite olja från växelhuset, den är helt grå, vattnig och full av metallflisor. Då förstår vi ju att det även kommit in vatten i växelhuset där det kom lite olja mellan växelhuset och propellern så att något skurit i växelhuset. Vi kör tillbaka båten samma dag och nu har det gått över en vecka sedan de fick båten, utan att de gjort något ännu trots att det enligt verkstadschefen skulle vara "prio ett". Dessutom är nu de vi tidigare pratat med på semester så den vi pratar med har INGA SOM HELST svar på de frågor vi ställer. De ringer aldrig tillbaka och meddelar vad som händer osv. Så nu ringer vi en gång om dagen för att se till att de gör något överhuvudtaget. Nytt växelhus är beställt så hoppas man kan få tillbaka båten innan veckans slut... När detta problemet väl är löst kommer jag aldrig mer att lämna till Bil & Marin i Växjö!
  2. Hade tyvärr en grundstötning i början av säsongen och då jag har stålpropeller så skadades delar i växelhuset. Lämnade in till Bil & Marin i Växjö som försäkringsärende och föreslog att de skulle byta ut växelhuset till ett begagnat/renoverat växelhus som finns att köpa men de kom fram till att endast propelleraxeln behövde bytas. Det lät ju OK för oss då vi tänkte att det inte var så pass farlig skada att hela huset behövde bytas. När motorn startades upp så hörde vi ett missljud, då fick de plocka ner motorn igen och hittade ett vred som var krökt, även detta byttes då. Båten var på verkstan i drygt 2 veckor. Hämtade hem båten och körde igång, kollade oljan efter första körningen. Märker att det är ca 1 liter för mycket olja i motorn (de skulle även serva motorn när den ändå var inne). Oljan i växelhuset verkar OK. Ringer till verkstan och de säger att det inte är något konstigt att det är lite mycket motorolja. Sedan märker vi att det börjar sippra ut lite olja efter varje körning mellan växelhuset och propellern. Ringer till verkstan igen och de säger att det kan vara gammal olja från när de rivit ner motorn, vi ska fortsätta köra enligt dem. Vid vissa tillfällen när vi är ute med båten hör man ett svagt missljud, ett "vinande". Även detta gör vi verkstan uppmärksamma på men de säger att det bara är att köra. Vi tänker att vi är nojjiga efter grundstötningen. Vi kollar motoroljan före och efter varje körning och nivån stabiliserar sig så det känns bra. Efter några veckor händer då det tråkiga, vi lägger i båten och startar, då hörs ett skrapande metalliskt ljud. Drar upp motorn och snurrar på propellern för hand, samma ljud. Tappar ut lite olja från växelhuset, den är helt grå, vattnig och full av metallflisor. Då förstår vi ju att det även kommit in vatten i växelhuset där det kom lite olja mellan växelhuset och propellern så att något skurit i växelhuset. Vi kör tillbaka båten samma dag och nu har det gått över en vecka sedan de fick båten, utan att de gjort något ännu trots att det enligt verkstadschefen skulle vara "prio ett". Dessutom är nu de vi tidigare pratat med på semester så den vi pratar med har INGA SOM HELST svar på de frågor vi ställer. De ringer aldrig tillbaka och meddelar vad som händer osv. Så nu ringer vi en gång om dagen för att se till att de gör något överhuvudtaget. Nytt växelhus är beställt så hoppas man kan få tillbaka båten innan veckans slut... När detta problemet väl är löst kommer jag aldrig mer att lämna till Bil & Marin i Växjö!
×
×
  • Skapa nytt...