Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Aq23DC

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Aq23DC

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för svar och bra info! Är dybotten så P-ringar kanske är det bästa, men det känns så lustigt att kasta i 140kilo och att det ska hålla en så tung båt! Vet att det funkar bra, men känns bättre med 4 ton betong eller liknande. Har ca 2 meter djupt så det är rätt grunt, blir ju inte mycket till kedja, och så vill man ju inte ha allt för högt sänke med tanke på risken att gå på grund på sänket.
  2. Har precis inhandlat mig en ny båt, ska ha den liggandes vid sommarstället. Har en flytbrygga mellan en fast brygga och en kobbe som sticker upp. Flytbryggan är ca 20 meter lång. på insidan av flytbryggan har jag en boj liggandes, tänkte lägga båten mellan boj och brygga när jag inte är där. När jag är där så ligger båten oftast längs med flytbryggan. Båten som ligger där idag är en Aquador 23DC, ca 2-2,5 ton med utrustning osv. Hade en pråm med kran där för något år sedan som la ner en ny tyngd, kommer inte ihåg hur tung den var... Nu till den nya båten, den är både större och LITE tyngre. Det är en Beneteau MonteCarlo 37. Ca 12,20 lång och ca 8 ton. Vad hade ni gjort? Hur tungt sänke till bojen? Meterial på sänke? Hur stor boj? Hur långt ut från bryggan hade ni lagt bojen? Läste på atlanticas sida, dom rekommenderade en betongklump på 2,2 ton. Det är ju rejält... Bryggan kommer också att behöva lite mer tyngder, men det är ett annat problem. Tacksam för den hjälp man kan få!
  3. Ni med 23DC och mercruiser 5.0 mpi, vad har ni för propellrar på era duoprop bravo 3 drev? Storlek och gärna även art.nr som står på propparna. Har stora problem med min båt när det kommer till WOT rpm och hastigheter överlag.
  4. Som topic lyder så har jag lite funderingar kring era val av propeller. Har lite problem med båten och får inte ut max varv eller någon ordentlige fart över huvudtaget för den delen. Så jag tänkte att alla ni som sitter med en liknande konfiguration kanske kan säga vad ni har för propellrar och vad ni har för prestanda. Min konfiguration: Aquador 23DC 2009/2010 Mercruiser 5.0 MPI 2009/2010 Bravo 3 drev duopropp Original Bravo 3 proppar i rostfritt med 24P. Mina nummerserier som står på propparna är följande 48-823666 24P samt 48-823665 24P. Har svårt att komma upp i planing snabbt och måste jobba med trimplanen lite väl mycket. Marschfart har jag först vid ca 3200-3300 varv och då cirka 23-25 knop. Ger jag sedan full gas och har drevet rätt trimmat samt trimplanen fullt uppe så får jag ett WOT RPM på ca 4000 och en fart på ca 32-33 knop. Har felsöka detta i ett par veckor nu och båten ska in på felsökning med dator på tisdag. När jag låg i motorrummet häromdagen så uppmärksammade jag något som inte såg så bra ut, nämligen sprickor i "lower intakt manifold", alltså den undre delen av insuget. Sprickorna ser ut att ha varit där ett bra tag, och vid närmare efterforskningar så tror jag (hoppas) att det enbart är färgen som krackelerat. Har ni liknande symptom? Bifogar ett par bilder så ni ser vad jag menar. Tacksam för svar!
  5. Håller på att jaga mekanikern som håller till här i krokarna för att utföra just ett sådant test. Hoppas verkligen på att det är ok, har ingen större lust att plocka upp båten ur sjön så här års...
  6. Tillågas bör att jag tycker även att bränsleförbrukningen har stigit en hel del. Körde ut båten till sommarstugan inifrån stan. Det är en resa på ca 50-60 distans. Den sträckan drog båten ca 1,4l/nm. Nu när jag gjorde en reset av trippen i plottern samt tankade fullt och sedan körde och tankade fullt igen så hade jag kört ca 62 distans och hade en förbrukning på ca 2,3l/nm, har för mig att jag fick i ca 140 liter. Visst då är det ett par starter och så vidare, men ändå, ska det verkligen vara sådan skillnad? Ni som köra aquador 23, vad drar era ca?
  7. Jaha, vilket sammanträffande! Min har varit så sedan jag köpte den, köpte den utan att provköra den då den var vinterkonserverad och inte stod på någon sjösättningsvagn. Fick ett mycket bra pris på båten från en handlare och har garantier. Så det oroade mig inte så mycket. Kollade idag med flipper marine som är ÅF för aquador och det är rätt utväxling och rätt stigning på mina proppar och drev. Så nu verkar det vara något annat än det. Ska försöka hinna med att ta bort alla tändstift imorgon och kolla dom, är något blött så finns ju risken att han inte tänder som den ska och då får jag väl åka iväg till närmsta serviceverkstad och göra lite andra tester med tändning osv. Fick även ett tips att det skulle kunna vara bränslepumpen som inte orkar med, tappat med åren eller liknande, samt att det skulle kunna vara vatten i bränslefiltret. Hojta gärna till när du tittat på hans båt och har mer svar Var ute en sväng häromdagen med 5 6 vuxna och 2 barn i båten. Det gick "ok" att få upp henne i planing när vi åkte ifrån ön till en restaurang, men när vi skulle tillbaka så var det som om all kraft försvann när motorn närmade sig 2000 rpm, sedan tog det ett bra tag att komma upp i plan. Med vänlig hälsning, Johan
  8. Tjena, nej den har jag på vårt sommarställe i Sankt Anna skärgård i östergötland. Köpte den dock från västkusten, någonstans ute vid Marstrand. Med vänlig hälsning, Johan
  9. Har hunnit testa lite nu och det är något som inte stämmer. Jag har en fart på ca 25 knop vid ca 3100-3200 rpm, men båten varvar enbart 4000 på full gas. Då är båten fulltankad, 1 person och ingen packning. Drevet uppdraget så propellern precis kommer i utskärande läge och sedan sänkt något för att få den perfekta gången. Inga trimplan eller liknande är använda. kollade mina proppar idag och det är bravo 3 propellrar i rostfritt med 24P (stigning?). Någon annan här som har en 23DC med 5.0 Mercruiser motorn som kan kolla eller rentav vet vad ni har för propellrar? Edit- Glömde nämna att båten alltså precis planar vid ca 20 knop och måste upp i ca 22-23 för att ligga kvar ordentligt i plan. Har alltså bara runt 700-800 varv kvar till max varv från marschfart. Ingen höjdare direkt...
  10. Okej, tack för tipsen! Ska testa detta i helgen! Förstår dock inte riktigt vad du menar med "rätt drevtrim", menar du där den går som bäst med drevtrimet, eller max i botten? Och om jag tar upp båten i plan med hjälp av trimplanen och sedan fäller upp dom, menar du om maxvarvet förändras då? Båten ligger jättefint jmf med vattenlinjen, inget konstigt alls. Det sitter en länspump i centrum av skrovet precis framför motorn. Och jag kan se hela vägen bak till drevet om jag kryper in en bit i en av sitsarna bak, inget vatten så långt ögat kan nå. Hade tidigare en Uttern S55 Exclusive med inombordare och ca 130-135hk, bensin. Den gick galet lätt upp i plan både med och utan passagerare. Inga problem alls att sitta 2 på "bänken" där man kör ifrån samt 2 personer bakom bänken. Man kunde vara 6 personer bak i båten och den gick lätt upp i plan. Och den saknade helt trimplan. Tycker att denna Aquadoren borde bete sig liknande iaf, visste det är en mycket tyngre båt men även en större motor med mycket mer botten i än den 4 cylindriga som satt i Uttern. Med vänlig hälsning, Johan
  11. Så generellt kan du inte uttrycka dig, många fler faktorer än antal blad spelar in. Till ts: Innan du börjar fundera över proppar måste du se till att allt annat är "rätt", dvs göra det som jänkarna kallar tune up. Vad det innebär i ditt fall är bland annat att säkerställa rätt soppamängd (tryck) och timing på tändningen samt friska stift. Vidare måste båtbotten vara ren och propparna måste vara rena och hela. Om inte detta uppfylls är det snudd på omöjligt att säga vad som är fel (eller rätt). Båtbotten är helt ren, nymålad med västkustfärg. Propparna är lika så dom helt fräscha. Ska byta stift på henne när jag tar mig ut till landet på fredag och se om det gör någon skillnad. Tack för tipsen! Ska även kolla på möjligheten att någon i krokarna kan kolla soppatrycket. Med vänlig hälsning, Johan
  12. Hittade en annan "broschyr" till båten, där verkar det vara helt normalt med 3200rpm och ca 25 knop. Se bifogad bild nedan.
  13. Ska testa! Tack för tipset! Med vänlig hälsning, Johan
  14. Jag antar att drevtrimmet i botten är samma sak som att drevet är maximalt intrimmat (mot akterspegeln). Är drevet inrimmat även i verkligheten? Prova att vinkla ner trimplanen något så att du får ytterligare hjälp att lyfta aktern. I övrigt håller jag med om vad som tidigare skrivits. Mackey Precis Mackey, drevtrimmet i botten så menar jag intrimmat mot akterspegeln. Har inte kollat så mycket närmare på det, men vad jag kan minnas så är drevet hela vägen in mot skrovet. Har båten liggandes på sommarstället nu och befinner mig i stan. Får kolla närmare på det när jag kommer ut på fredag. Min tanke har varit att man kanske får ta och använda sig av trimplanen lite mer aktivt vid start. Men jag tycker det verkar konstigt att man ska behöva göra. Visst aquador har lite mer svårplnande skrov som jag förstått det och detta ska tydligen bero på deras djupa V-form. Pratade med en bekant som tidigare haft en 23HT med 170hk VP dieseln, han tyckte att även hans var seg upp i plan, så han körde mycket med trimplanen. Men man tycker att nästan 100hk till, oavsett om det nu är bensin hk vi pratar om, borde göra sitt. Håller på att bygga ett NMEA2000 nätverk i båten och väntar på delar samt ny plotter från garmin, ska där montera in givare till trimplanen då det inte finns original. Jobbigt att hålla på och gissa vart dom står, och onödigt att köra dom i botten om dom redan var där där man började trixa, dumt att slita på grejerna i onödan Tack för alla svar så här långt! Med vänlig hälsning, Johan Det är inte antal hk som avgör hur snabbt båten går upp i plan utan vridmomentet, Nm. Gissar att ovan nämnda diesel har ungefär samma Nm som en bensin V8. Hur lång tid tar det till plan med nedfällda trimplan? Min gissning är att du har för stor stigning på propellern. Självklart så är det så som du säger med vridmomentet och hk. Har inte testat plantiden med nedfällda trumpla ännu, bara kört den 2 gånger. Ska kolla det på fredag och återkommer med tider med nedfällda respektive uppfällda trimplan. Kanske man vara så att det är för stor stigning, men vad jag vet så är propellrarna dom som monterades från fabrik, och det skulle ju vara konstigt om dom valde att montera propellrar med för stor stigning på fabriken? Med vänlig hälsning, Johan
  15. Manualen anger ingen matchhastighet eller rpm någonstans. Inte vad jag kunnat hitta iaf. Här finns en online manual: http://pdf.nauticexpo.com/pdf/aquador/aquador-23-ht-dc-26-ht-dc-28-ht-dc/25762-28860.html Båten vägren, enligt manualen 2250kg utan last och vätskor. Så runt 2500kg med en person och full tank (200 liter). Sedan så tillkommer kanske lite vikt för allt som är eftermonterat. Med vänlig hälsning, Johan
×
×
  • Skapa nytt...