Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

carlbenson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om carlbenson

  • Placering
    Kadett
  1. Har skruvat på tomgångsskruvarna på båda förgasarna tills varvtalet hölls konstant, sen skruvade jag lika mkt på båda för att få ned det till 900-1000 varv. Nu är det konstant på alla varvtal! Däremot insåg jag att spjällen på ett eller båda förgasarna inte vill gå tillbaka helt när jag drar av gasen, så motorn står kvar på 1500-2000 varv när gasreglaget står i tomgångsläge. Trycker jag till den med handen så går den ned till 900-1000. Verkar som själva spjällaxeln är lite trög och behöver smörjas eller ngt.
  2. Jag skruvade bort de två "helikopter"-plattorna på förgasarna och blåste rent alla munstycken. Flottörhusen var rena och fina trots att de varit fyllda med etanol-haltig bensin hela vintern. Däremot har jag lite svårt att tyda manualen från volvo penta. Det står att man skall skruva i tomgångsmunstycket (som jag också blåste rent) och sedan skall man justera tomgångsskruven så att den berör godset och sedan ytterligare ¾ varv. Är detta samma skruv? Denna skruv var helt inskruvad i förgasaren (skruv 1, se bifogad bild). Luftskruvarna (skruv 3) vet jag vilka de är och de skall ut 2 varv enligt de flesta rekommendationer här på forumet. Annars går motorn inte bra. Gissar dock på osynkroniserade förgasare. Axeln som går mellan spjällaxlarna verkar inte beröra hävarmen för att öppna spjällen exakt samtidigt. Måste kolla närmare.
  3. Nej, hur gör jag det lättast? Sprutar startgas på olika ställen på förgasarna och ser om den ökar i varv? Exakt! Den ökade inget i varv när jag sprutade startgas runt anslutningarna av förgasarna mot insuget. Så jag antar att den inte suger tjuvluft. Däremot tappade den rejält i varv när jag sprutade startgas direkt i förgasaren, på båda sidor.
  4. Nej, hur gör jag det lättast? Sprutar startgas på olika ställen på förgasarna och ser om den ökar i varv?
  5. Ja det stämmer faktiskt, den går bra under belastning vid 3000+ varv. När jag puttrar ut ur hamnen på 1500-2000 varv är den lite tjurig och vill gärna tappa varv. Skall försöka synkronisera förgasarna då.
  6. Klassikern Volvo Penta AQ145A med de dubbla Solex PA1 44 förgasarna. Har svårt att hålla varvtal vid tomgång men även vid större gaspådrag. Efter den klassiska varmkörningen med pumpande ställer den sig och tuffar mellan 600-1100 varv på tomgång, men även vid pådrag kan den variera +/- 3-400 varv. Ny bränslepump förra året, nya tändstift i år. Även Ignitor flamethrower tändspole då jag försökte installera Ignitor 1 brytarlöst tändsystem men ej fick motorn att starta, så jag satte tillbaka brytarspetsen. Nåväl, kan det vara något i förgasarna? Får den inte tillräckligt med bränsle? Rengöra flottörhusen? Har ej öppnat och kollat än. Tack!
×
×
  • Skapa nytt...