Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Bagarn86

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bagarn86

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

430 profilvisningar
  1. Nej det är väl kanske naivt att tro att det ska vara rätt från början! Hade en HR26a innan den här och trots att den var 25 år äldre än den här båten var den mindre sliten. Säger en del om byggkvaliteten. Dessa båtar kom med antingen en MD2030 eller med en Yanmar 3YM30. Osäker på vad det är som avgör motoralternativet. Men jag är ändå rätt säker på att motorn inte blivit bytt i båten. Har också reagerat på att motorkuddarna står på några rätt grovt tillyxade plattor som du nämner, kanske är just Yanmar motorn används i vissa fall och VP i andra. Har inte provat att lossa några av muttrarna på motorkuddarna ännu och heller inte kollat helt hur skruvarna ser ut, men den här undre muttern är den man låser fast justerskruven med sen? Finns det sen någon fast sexkant på justerskruven man använder för att gänga dom in/ut i motorkudden för höjdjusteringen? Knepigt också om det visar sig att dom redan är utjusterade maximalt och axeln fortfarande är så långt ner i röret...
  2. Om man antar att axeln har varit centrerad i röret tidigare och att motorkuddarna normalt bara sjunker ihop någon millimeter med åren som tidigare nämnt (vilket väl inte är tillräckligt för att få den så här ocentrerad?), vad kan då ha hänt? Byte av axeln bör väl rimligen inte rubba linjering/centrering då motorkuddarna är det som styr?
  3. Tackar! Kontrollerar att det är så när jag lossar axeln från backslaget och centrerar i hålet 👍
  4. Filmen har jag länkat till i mitt första inlägg. Där dök den inte upp uppspelningsbar direkt från forumet utan man får själv kopiera den i sin webläsare och spela upp.
  5. Nej, jag har inte hävdat att den inte varit centrerad. Jag sa att bilden luras att den inte är centrerad i X-led. Men i Y-led är den alltså längre ner och ligger emot hylsröret, syns även från utsidan. Det har jag visat även i bifogad film från mitt första inlägg. Jag har alltså aldrig ifrågasatt att en upplinjering krävs. Jag har frågat om det förutom det kanske är nödvändigt att byta fler saker för att lösa grundorsaken. Med andra ord - Jag ville försäkra mig om att jag inte bara tar en genväg om jag gör en upplinjering om det kanske inte är det som är grundfelet. Citerar mig själv och mitt första inlägg eftersom det nu fortfarande verkar finnas tvivel om att jag inte förstått problematiken: "Problemet jag har är att på tomgång, även utan växel i, och vid vissa varvtal uppkommer ett knackande ljud. När propellern byttes upptäckte jag att axeln inte är bra centrerad där den tittar ut genom skrovet, den ligger för nära nederkanten och det är det som mest troligt skapar ljudet."
  6. På allvar? Efter att ha blivit idiotförklarad pga. att vederbörande inte orkat bemöda sig att läsa vad jag skrivit tidigare i tråden och kört på i tron om att jag helt ignorerat dennes råd och går min egen väg i lösningar så ligger alltså ansvaret för det här utspelet på mig? Jag har alltså följt råden till punkt och pricka. Lagt ner planen på att byta motorkuddar. Tagit bort inre tätningen för att undersöka hur det ser ut i hylsröret invändigt och därefter frågat hur jag går vidare med upplinjeringen enligt tidigare rekommendation. Och efter det får jag kastat i ansiktet att det var synnerligen trögfattat och att det äntligen gått upp för mig hur jag ska göra och att jag nu kanske kan fixa felet. Stå med mössan i handen och ta emot det och sen be om ursäkt för att man reagerar mot det tänker jag inte göra.
  7. Den 29/2 var detta mitt fokus efter råd från bl a dig att inte byta motorkuddarna först och det har inte ändrats heller. Att jag inte tagit bort axeltätningen innan beror på att jag inte haft möjlighet eller tid att åka till båten. Men från utsidan har jag redan i somras, som nämnt i min allra första post här, noterat att axeln inte är mitt i hålet, varför jag inte sett det som direkt brådskande heller att även från insidan utan tätningen notera precis samma sak.
  8. Aldrig ifrågasatt att Lintott vet vad han pratar om. Hela meningen med att jag startade den här tråden är just för att jag INTE vet något om det här. Det jag störde mig på i inlägget från Lintott är undertonen i att det ”äntligen” gått upp för mig att det är linjering av axel/motor jag behöver göra. Det hade jag redan förstått innan jag ens startade tråden. Se mitt första inlägg. Mitt dilemma gällde om jag samtidigt när man är på det bör göra något annat, t ex byta motorkuddar. Det har jag nu förstått att man nog inte behöver börja med utan linjering räcker först vilket jag också ska göra. Förstår inte var nånstans jag skrivit något i denna tråd som förtjänar ett spydigt bemötande? Ber med ärligt uppsåt om tips och råd och har aldrig utgivit mig för att vara någon expert. Tvärtom.
  9. Äntligen? Har inte haft möjlighet att greja med båten förrän igår. Dessutom har jag vetat att axeln inte är centrerad i hålet redan från början. Jag har försökt resonera kring varför och försökt få råd om det kanske är något mer som bör göras än bara en uppriktning av motorn. Har aldrig ifrågasatt att det behöver göras. Jag har resonerat kring det för att jag inte vill hamna i ett läge att jag lägger ner tid på en åtgärd som sen visar sig inte vara tillräcklig och man får göra om allt igen. T ex om det är ett vanligt fel att motorkuddarna blir dåliga med tiden och att man då ”brukar” byta dom. Har varit bra råd hittills i den här tråden. Trisst att du sätter en annan ton. Klarar mig utan din expertis här i fortsättningen.
  10. Ok! Då är jag med på noterna. Med andra ord ungefär som en fälg på en bil och ett hjulnav med bultar. Då verkar det plötsligt även logiskt hur tillvägagångssättet för att mäta linjeringen är.
  11. Tror ändå det är långsökt med grundstötningen och krokig axel. Vet att när jag besiktigade båten innan grundstötningen så lät det nåt klonkande ljud på tomgång med. Tänkte mer på att nåt stuvfack vibrerade pga varvtalet, men kan säkert varit axeln då med. Så jag tänkte nog bara ta och justera motorkuddarna först och se vad som händer. Men hur gör man linjeringen? Eftersom axeln bara är lagrad vid stödbocken och vid infästning mot backslag, om jag do skjuter isär halvorna för att mäta nån glipa kommer väl axeln ”trilla ner” och lägga sig på botten av hylsröret bara? Inget håller ju axeln uppe så att säga?
  12. Har nu tagit bort tätningen invändigt och kollat linjering. Eller, linjering är väl synd att kalla det med tanke på att axeln ligger emot hylsröret. Till saken hör att båten grundstöttes vid av de som transportseglade båten från båtmäklaren. Kan hela motorn ha rört sig framåt av smällen och gjort så axeln inte är linjerad?
  13. Ok! Det låter ju onekligen mer eller mindre som vi har precis samma strul. Var din axel också något off-center innan? Hör gärna av dig om hur det går!
×
×
  • Skapa nytt...