Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

morbidhans

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om morbidhans

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

527 profilvisningar
  1. Då ska jag nog ge upp tankarna kring den båten Tusen tack. Vad tror ni kunniga annars om denna? https://www.blocket.se/jamtland/Galaxy_210_sport_DC_79369200.htm?sa=1 Gillar stuket på den, men vet som sagt inte mycket om motorerna Vet att man förespråkar utombordare och det är väl inte helt ur bilden heller men stöldrisken är ju lite större på såna och vi har ingen båtplats i dagsläget så den kommer tas i och ur en del tills vi hittar en :)
  2. Tusen tack för bra input får kika vidare övernattningsmöjligheterna undviker vi gärna
  3. Åh fanken, trodde penta drev var bra grejer likaså motorerna? Skulle tro att drevet är i gott skick, var ute på provtur ikväll och det här lät absolut inget, både drev och motor var väldigt tysta och båten gick väldigt fint. Men han ville ha 40 för den efter prutning men det kanske är helt fel av oss att ta det? Grejen är väl att vi inte kan ett smack om motorer och sånt och han som säljer känner vi, han har renoverat hela motorn och han är kunnig så om det skulle bli något kan han allt om detta. Men som sagt jag är lite nervös över priset, vad skulle man annars kunna ha för båt? Ska som sagt främst användas till wakeboard och dagsturer, ska ha kapell som man kan ha på medans man kör om det skulle bli regn ja det är väl typ kraven, pris dock max 60 000
  4. Tack för svar. Om nu denna båt skulle vara aktuell, vad ska man begära att sänka till för pris? Motorn är nyrenoverad likaså drevet, känner till killen som har den så tvekar inte på att den är i fin form men som sagt nästan dubbelt så dyr som sina motsvarigheter.
  5. Hej! är i groparna att köpa båt och har fått lite napp på en crescent dc 53 med en b20 motor. Lägger in bilder :) säljaren begär ca 43 000. Tycker det låter mycket för denna eller? Kommer kryssa runt lite i Storsjön, dra wakeboard med den och bara puttra runt lite. Kan detta vara ett bra köp?
  6. Ja jag skulle gärna vilja veta vad det är för något =) finns 0 dokumentation och tidigare ägare vet inget heller =)
  7. Ingen fara på taket jag tar inte illa upp alls =) Det finns faktiskt motorer till den 2 st en Ford och en för mig okänd modell kan vara en yahmar (stavning) ska kolla upp närmare på vad det är kollade inte så noga då jag kollade på en skylt på den där det stod Bowman PE 390 vilket jag trodde var motor märket men som visar sig vara en värmeväxlare, kan inte ett dugg om motorer så det förföll sig som så att det lät som ett rimligt namn på motor =) Även propelleraxel sitter kvar och drev ligger i verkstaden =) Inredningen är väck men det är inte heller något bekymmer utan som du skriver kanske tom en fördel, jag har full åtkomst till skrovet på både utsidan och insidan, tror även det är det som gjort att den inte ruttnat då man inte stängt inne fukten under något, glipan mellan bordläggningen och akterspegeln är även för mig en liten utmaning men den har nog uppkommit iom att något geni lossat alla skruvarna och sedan låtit den vara så det har gått isär. Men men projektet har egentligen inget mål, får vi den i vattnet och körbar är det kanon, går allt åt helsike så blir det så =) Båten kostade gratis så det äe heller ingen ekonomisk förlust (än) =)
  8. Även fast den är så ljus? =) Ja - mahogny bleknar i solen, då får den lite honungsfärg. Man brukar därför betsa mahogny med mahognybets för att den skall vara röd. Man kan också slipa ner en millimeter för att få fram det röda igen, men det tar på båten och är onödigt. Börja med att täcka båten luftigt; bygg ett fristående hus m presenningar. Sedan skrapar du gamla fernissan med värmepistol och VASS skrapa. Slipar båten. Lagar/byter dåligt trä (dvs det som saknar bärighet). Olja, olja, olja + betsa (en del betsar först, andra oljar först). Sedan låter du oljan härda, och lackar en 7-12 lager. Alternativt till lacken; om skrovet är fult och missfärgat fär det inte heller fel att måla det vitt efter oljning tycker jag - hellre det än att båten inte blir klar. Är man lite full i fan lackar man först ett lager; då går det att få bort färgen om någon vill ta fram mahognyn i framtiden. Tusen tack för kanonsvar =) Då kör vi på att beställa lite Mahogny (om jag hittar någon som fraktar till Jämtland) =) En lite fråga till som jag knappt törs nämna är just som du skriver lite om, jag är lite intresserad av att måla båten och inte framhäva mahognyn speciellt mycket. Men vad använder man för typ av färg under respektive över vattenlinjen? Kolla om Söderströms bygg finns kvar i Gäddede. Rickard var tidigare med här på mg och var då känd som Rillez. Han kanske kan ta hem det du behöver. Han handlade med det mesta som gick att sälja. Träffade honom vid ett par tillfällen bl,a ett då han var här nere i Göteborg på båtmässan för att köpa båt. Han hade tidigare en Flipper 585 vill jag minnas och var på jakt efter nått på 6,5 meter och för fiske. Vi gick mellan olika montrar och speciellt en där han blev dåligt uppmärksammad, säljaren brydde sig inte tillräckligt så vi gick vidare till nästa som då fick sålt en av sina toppmodeller till Rickard dessutom utan avbetalning utan pengar direkt vid leveransen. Vi gick därefter tillbaka till den säljaren som hade lite tråkig attityd och visade upp ett köpekontrakt på 250.000:-. Tror du att säljarens chef blev förbannad på sin personal? Som sagt, kolla om Söderströms bygg finns kvar. Tack för tippset, snabbsökning på Google så verkar det finnas kvar, ska ta och slå en signal och kolla med honom =)
  9. Njae... furu rör mycket mer på sig; det är inte helt lyckat att att ersätta mahognyn delvis med furu. Skulle det däremot visa sig att allt under vattenlinjen är paj, ja då är det en annan sak. Men kolla först! Det kan se förvånansvärt bra ut; låg bredvid en riktigt risig Vindö 28 för några år sedan som legat utan täckning på land i många år. Den iordningställdes ganska enkelt av en luggsliten herre som sjösatte och bodde en sommar i båten... Undertill är den mycket fin, har nog torkat ut ordentligt innan kölden kom så inget verkar ha spruckit av den anledningen. Undertill är den så att säga helt intakt har farit runt och provat köra in en kniv och det tar stopp omgående, min tanke var lite med att furu rör sig mer och kanske riskerar att pressa för hårt på mahognyn som den ansluts mot. men verkar initialt bara bara 2-3 bord som behöver byte =)
  10. Även fast den är så ljus? =) Ja - mahogny bleknar i solen, då får den lite honungsfärg. Man brukar därför betsa mahogny med mahognybets för att den skall vara röd. Man kan också slipa ner en millimeter för att få fram det röda igen, men det tar på båten och är onödigt. Börja med att täcka båten luftigt; bygg ett fristående hus m presenningar. Sedan skrapar du gamla fernissan med värmepistol och VASS skrapa. Slipar båten. Lagar/byter dåligt trä (dvs det som saknar bärighet). Olja, olja, olja + betsa (en del betsar först, andra oljar först). Sedan låter du oljan härda, och lackar en 7-12 lager. Alternativt till lacken; om skrovet är fult och missfärgat fär det inte heller fel att måla det vitt efter oljning tycker jag - hellre det än att båten inte blir klar. Är man lite full i fan lackar man först ett lager; då går det att få bort färgen om någon vill ta fram mahognyn i framtiden. Tusen tack för kanonsvar =) Då kör vi på att beställa lite Mahogny (om jag hittar någon som fraktar till Jämtland) =) En lite fråga till som jag knappt törs nämna är just som du skriver lite om, jag är lite intresserad av att måla båten och inte framhäva mahognyn speciellt mycket. Men vad använder man för typ av färg under respektive över vattenlinjen?
  11. Halloj alla glada. Har en härlig träbåt som står inför en stor renovering men jag har ett problem (förutom skicket på båten) jag har ingen aning vilket träslag den är byggd i, vissa säger mahogny men jag tycker den verkar vara för ljus för det. tyvärr är ju de delar där lacken släppt gråa och jag har ingen erfarenhet om hur mahogny åldras. Plånboken hoppas på furu men jag har verkligen ingen aning. Kan ni visa hjälpa mig med detta? Bifogar några bilder på skutan =)
  12. Har fått tag i lite mer bilder nu. Har dock inte hittat något serienummer då jag inte kunnat klättra in i båten ännu, behövs stege och lite mod då den står vid en brant sluttning Någon som har något tipps på vad det kan vara?
  13. Haha ja precis nog kommer den uppta en hel del fritid Ja är det bara en planka som behöver bytas är jag väldigt nöjd, har inte hunnit kolla på andra sidan ännu då jag fick den häromdagen och den står där den alltid stått (varit inom familjen på mammas makes sida) så den står på deras gård nu men ska pölsa genom snön imorgon och se om jag ser lite mer Har även hört det som du skriver att dom får svälla sig helt tät men man vill ändå få den så tät som möjligt innan den sätts i sen får den nog som du skriver hänga på kranen tills man ser att den går ihop sig. Tack så mycket för lyckönskningen Nä kanske att den hinner ner och doppas en sväng i sommar för att kolla tätheten men projektet har inget riktigt mål ännu, den är verkligen helt tom som den står nu motorerna är urplockade och säten och all el osv så tanken är nog att innan sommarens slut få den att ligga i vatten utan att sjunka, så får motorrenovering ske under nästkommande vinter så om ett par år kan den stå färdig
  14. Iversen´s båtar verkar snarlik till utformning kan vara en sån =) vet du möjligtvis vilken typ av virke den kan vara byggd i? Jättefin båt som jag haft ögonen på en längre tid då den bara stått som den står nu, ser verkligen fram emot att få sätta igång och kommer göra mitt bästa för att ro det i land, även om det tar tid kan jag lova att den aldrig kommer hamna på brasan iaf =)
×
×
  • Skapa nytt...