Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Stigfinnaren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Stigfinnaren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

657 profilvisningar
  1. I navigeringsprogrammet Seapilot skall man kunna skifta mellan mobilen och surfplattan. Förr räckte det med att logga in från aktuell enhet? men det verkar inte fungera nu. Är det någon som vet hur man skall gå till väga
  2. Har en segelbåt med ett häckroder och skall byta ut en gammal inombordsmotor till en utombordsmotor. skulle vilja ha den centrerad i mitten av båten strax akter om rodret. Det finns inga färdiga stativ till motorn utan får konstruera ett själv. känner Ni till någon som svetsar i rostfritt och kan ta ett mindre jobb i Göteborgstrakten. Båten ligger i Fiskebäcks småbåtshamn.
  3. Håller med det mesta som sagts/skrivits ovan, att meka med en MD6B är inte så avancerat och när det gäller byte av kolvringar så skulle nog det också gå - men. Att utan verkstadsutrymme och ordentliga ut och inlyftningsanordningar för motorn och förmodligen efterjustering av motor kontra propelleraxel tycker jag verkar allt för "jobbigt" för att sätta igång med själv. Men problemet löst nu tack fö engagemanget.
  4. Har svårt att hitta någon som kan byta kolvringar på min MD6B, en del tycker att motorn är för gammal att "skruva i" man hittar bara en massa fel. Det har kommit upp motorolja i cylindern och motorn verkar att gå på en cylinder. Gråaktig rök från avgasröret och ingen kraft i motorn. Kan man byta kolvringar med motorn i båten, ta det hela uppifrån. Kan man kanske sätta in en annat motorfabrikat kanske begagnat - finns det bra ställen att vända sig till?
  5. Skulle byta topplockspackning på min Volvo Penta MD 6B, men råkade ut för en olycka och står nu med en isärtagen motor, som jag inte kan montera ihop, (problem med synen). Båten ligger i Fiskebäcks Småbåtshamn i Göteborg, känner någon till en mekanisk verkstad eller marin som kan klara detta. Mycket tacksam för tips!
  6. Tackar för det svaret! Men hur är det med topplocket sitter det hårt även om muttrar/bulktar är borta? Behövs det någon slags lyftanordning?
  7. Skall byta topplockspackning på rubricerade motor. (Volvo Penta MD 6 B ) När man fått bort de bultar/muttrar ( 9 st ) som håller topplocket är det då lätt att lyfta bort topplocket?' Kan ventil lyftare vara kvar eller måste man ta bort dessa? Tacksam för tipps '
  8. Ja nivån stiger när motorn blir varm fortsätter jag då att köra blir kylvätskan i expansionskärlet varmare och varmare. Känns som om kylvätskan inte går runt, alltså stopp någon stans? Läckande topplockspackning kan det gör så att kylvätskan inte går runt? Hur stor area har kylkanalerna egentligen? för de gångerna jag lyckats med att fylla på ny kylvätska har det tagit väldigt lång tid med en massa start och stopp av motorn.
  9. Nej jag kan inte känna någon lukt i/vid expansionskärlet. Men när jag fyller på kylvatten, kall motor, i expansionskärlet och startar cirkulationspumpen så bubblar det ett antal gånger och sedan slutar det. När motorn sedan börjar bli varm så stiger kylvattnet i expansionskärlet stänger jag av motorn sjunker nivån på kylvattnet och vid start och höjd värme stiger det igen. När temperaturen kommer upp i runt 80 grader och jag mäter med en extern termometer kloss an termostathuset är temperaturen väsentligt högre där. Kan man kolla topplockspackningen på något sätt?
  10. Ja gör så, men när motorn blir varm bubblar vattnet upp i expansionskärlet, stänger av motorn och vattnet sjunker i expansionskärle, som Du säger, fyller jag på igen så bubblar det upp igen när jag startar motorn. Utan att det sker något. Har också kollat alla slangar o.likn så att det är öppet. Men det verkar inte fungera ändå. Får kämpa vidare och tack för Dina svar.
  11. Rapportera inlägg Postad just nu Ja det finns en elektrisk cirkulationspump. Då skall man starta cirkulationspumpen och fylla på kylarvätskan i expansionskärlet? Så man behöver väl inte starta motorn för att fylla upp med kylarvätska? Har Du en uppfattning om hur lång tid det tar att fylla upp motorn?
  12. Ja det finns en elektrisk cirkulationspump. Då skall man starta cirkulationspumpen och fylla på kylarvätskan i expansionskärlet? Så man behöver väl inte starta motorn för att fylla upp med kylarvätska? Har Du en uppfattning om hur lång tid det tar att fylla upp motorn?
  13. Vid påfyllning av kylvätska, Glykol vatten, tar det en fantastisk lång tid? Är det någon som har erfarenhet av detta. Kan man se kylkanalernas läge någonstans? Kan man backspola via kylvattenavtappningen. Albin Vega nr 3108 1977
×
×
  • Skapa nytt...