Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Scampi1977

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Scampi1977

  • Placering
    Kadett
  1. Jeg bestilte en 2kW planar luftvarmer fra autoterm.eu. Har brukt den i ca. 3 mnd. Kjempefornøyd så langt Legger ved et bilde fra da den nesten var ferdig installert.
  2. Sendte bilde til Metalock, de anbefalte å slipe rent for å så bruke penetrerende væske for å sjekke at det er tett.
  3. Kikket inn i veivhuset i dag, oppdaget noe som kan se ut som en sprekk. Se vedlagt bilde, hva sier dere?
  4. Aha, nei de har jeg ikke tenkt å bytte, bare vevlager. Hvordan sjekker jeg eventuelt at ramlager burde byttes?
  5. Takk Veivlager hadde jeg tenkt å bytte, men ramlager og ventistyrninger hadde jeg ikke tenkt på. Har tenkt å gjøre dette så økonomisk så mulig, og 1000-lappene ruller fort når man skal ha deler til en så gammel motor. Jeg tenkte å ta med toppen til en yanmar-forhandler for å spørre om de kan ta en rask titt på hva som burde byttes. Men, kan du utdype dette med ramlager? Legger ved et bilde som jeg har lånt fra Lidingö, er det del #3 som er ramlager?
  6. ahaa, då förstår jag... Har du eller kommer du mäta upp din kompression?? Nei, har ikke gjort noe trykktest. Men skal måle sylinderen innvendig og sjekke for ovalitet. Hvis sylinderen er ok, skal jeg hone og bytte stempelringer. Jeg har hatt problemer med høyt oljeforbruk og mye blå eksos.
  7. Hei, spennende! Da kan vi sikkert utveksle litt erfaringer Brukte bare litt olje for å løse opp litt rust og konservere.
  8. Mr.Negativ: det kan du si, men da vet jeg hvertfall tilstanden på motoren
  9. Hei folkens! Har nå gått til verks med å ta en liten overhaling på min Yanmar YSB12 fra 1977. Det jeg har planer om å gjøre i løpet av vinteren er: 1) Måle sylinder. Om den ikke er oval, så hone. Hvis den er oval, vurdere å sette inn ny sylinderforing. 2) Bytte stempelringer 3) Bytte lager til råda 4) Fikse en liten oljelekkasje som jeg ikke aner hvor kommer fra. Jeg har en liten teori: slitte stempelringer/sylindervegger gir overtrykk i veivhuset og pga trykket blir olje presset ut ved svakeste ledd (må finne svakeste ledd). 5) Sjekker ventiler, slipe eller bytte om nødvendig. 6) Ny termostat Det jeg har gjort så langt: 1) Skrudd av toppen, vasket og fått av gammel pakning. Ser ok ut, kan ikke se noen sprekker eller rusthull. Har heller ikke hatt problemer med vann i olja, så går ut ifra at alt er ok. 2) Tatt ut stempel, sjekket for sprekker og slitasje. Ser ok ut. 3) Skrudd av starter, dynamo, og diverse smådeler for rengjøring og sjekk. 4) rensket ut rust fra kjølekanaler, var overraskende lite. Her er noen bilder av det jeg har gjort så langt:
×
×
  • Skapa nytt...