Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Mellanblekan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mellanblekan

  • Placering
    Kadett
  1. Har nu kommit en bit på vägen. Batteriet är helt OK, huvudströmbrytaren kan slås till uten att motorn börjar gå igång. Vid startförsök med startnyckeln så slår startreläet till (reläet är ganska nytt) men det händer inget mera. Man kan kanske anta att Dynastarten är ur funktion. För laddningsregulatorn är väl inte i funktion förrän Dynastarten är igång...eller har jag fel?? Jag fick ett svar från någon om att startrelä = laddningsregulator. Men är det verkligen så??? På min båt sitter det ett startrelä och en laddningsregulator.
  2. Tack Lintott Då har du råkat ut för samma problem som mig. Det lustiga i mitt fall är att när jag startade motorn igen så snurrade den igång så fort huvudströmmen slogs på, alltså utan att röra startnyckeln. Att dynastarten kan driva motorn även om strömmen är bruten, som någon påpekat, kan jag kanske köpa men varför sätter motorn då igång så fort huvudbrytaren slås på?? Kan någon svara på det?? Nu misstänker jag dock att även startreläet fått sina skador. Får göra en ordentlig felsökning.
  3. När ni pratar om startrelä, menar ni då det som i bruksanvisningen heter laddningsregulator??
  4. Tack Pentax Ja, på något sätt fick nog Dynastartern ström ändå trots avslagen tändning. OBS! Batteriet var inte dåligt när jag mätte upp det men laddade det fullt ändå. Att motorn drar igång så fort huvudströmmen slås på (alltså utan tändningen på) tyder väl på att strömmen kryper förbi tändningslåset = fel på tändningslåset. Borde ju vara så. Följdproblemen därefter tyder kanske på att Dynastarten förstörts eftersom motorn numera är heldöd. Men även om Dynastarten är kass så borde jag få ström fram till tändningslåset när jag slår på huvudströmmen men det får jag inte nu.
  5. Tack för alla svar, något klokare har jag blivit. Jag har haft båten/motorn i 3 säsonger och motorn har alltid startat snabbt även om den låtit "seg". Det första problemet med motorn var alltså att den inte gick att stänga av med nyckeln/tändningslåset, varvtalet minskade men för att få stopp så tvingades jag bryta huvudströmmen. Misstänkte då någon "tjuvström" förbi tändningslåset men kunde inte hitta något sådant. Så när jag skulle starta motorn igen så började den gå direkt när huvudströmmen slogs på, alltså utan att behöva vrida på startnyckeln. Detta borde väl tyda på "tjuvström" förbi tändlingslåset, eller hur??
  6. Min MB10A beter sig konstigt. För ~2 veckor sedan när jag skulle stänga av motorn så stannade den inte helt när jag stängde av med startnyckeln. Varvtalet (tomgång) sjönk något men den fortsatte att snurra. Inte förrän jag stängde av med huvudströmbrytaren så stannade den helt. När jag skulle starta igen så gick den igång så fort jag vred på huvudbrytaren och fungerade sen normalt men samma visa som ovan igen när jag skulle stänga av den. Kollade startnyckelkontakten men såg inget felaktigt med kopplingarna där. Efter några dagar så gjordes nytt startprov men inget liv alls i motorn. Laddade då upp batteriet och försökte igen. När jag vred om huvudbrytare så började svänghjulet röra sig i sakta fart och när jag vred om startnyckeln så hände inget mera. Dock så lyste både laddnings- och oljetryckslampan som de ska göra. Efter några ytterligare startförsök så verkar motorn heldöd, inget rör sig alls längre och varningslamporna är helt släckta. Något har bevisligen hänt men vad??
  7. Mellanblekan

    Backslag

    Har fått problem med backslaget till min Volvo Penta MB10. När jag ska lägga reglaget till Fram eller Bak så hugger backslaget i med ett kraftigt slag, alltså ingen mjuk övergång. Kan det ha med lite för hög tomgång att göra?? Försökte att sänka tomgången men får ingen ren gång på motorn.
×
×
  • Skapa nytt...