Jump to content
Tuesday 26 October 2021

PerWe

Medlemmar
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About PerWe

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

292 profile views
  1. Min Flipper 640SC med Mercury 150 Fourstroke som förmodligen är lite lättare än DC gjorde 39kn med full tank & 4pers i båten så du borde nå 40+ med din 200hk kan jag tycka. Men för att nå detta fick jag tilta motorn mycket, bara att tilta motorn mer & mer, så länge fart & varvtal ökar så är det OK, när farten sjunker men inte varvtalet har man gått lite för långt. Lika mkt måste jag tilta på nuvarande Flipper 760DC för att verkligen nå tillgänglig toppfart. Men detta har du säkert testat redan men ville iaf delge mina erfarenheter av mina Flipper/mercury.
  2. Vad motorn varvar helt obelastad är inte samma sak som max rekommenderat varvtals intervall under belastning. Jämförelsen är lite tokig tycker jag. För att reda ut detta måste max rpm-intervallet tas reda på och sen mäta varvtalet med en extern inkopplad varvräknare. Ligger varvtalet utan för rekommendationerna kan man börja fundera på åtgärder. Eller har jag förstått problemet fel? Här finns lite WOT/rpm data.
  3. Tack för era inputs. Baserat på detta borde jag inte behöva lägga ner så mkt tankeverksamhet gällande startbatteri och solcellsladdning😁 En separat/enkel installation utan krångligheter passar min elkunskap bäst 😉
  4. Nope, det är det egentligen inte. Bogproppen & navigation går på det batteriet men det bogas och navigeras inte så mkt stillaliggandes ...blir lite osäker på hur det är med lanternorna då jag aldrig kollat/tänkt på det.
  5. Nu har typ hela säsongen passerat och inte f--n hann jag installera ngn solcellslösning som tänkt. Men det är på G nu. Ang solcellslösning vet jag inte riktigt vilken väg jag skall välja. Jag har ju redan Victronladdaren som finfint laddar & hanterar både start och förbukningsbatteriet vid landström. Som solcellsregulator har jag sneglat på CTEK D250SE och på "vanliga" MPPT regulatorer. CTEK är dyrare än de regulatorer jag tittat på men har funktionen att den börjar ladda startbatteriet om/när förbrukningsbatteriet är fullt, det finns ju även DUO regulatorer som fortfarande är billigare än CTEK. Har ni några tankar kring detta? Är det bara overkill/slöseri med en CTEK i detta fall?
  6. Jag känner som så här, närheten till båten är viktig för mig. Båten ligger längst in i Edsviken/Sollentuna som i sig kanske inte är så kul alla gånger men fungerar till korta sköna kvällsturer eller första bästa sjökrog , ska man ut en längre tur med övernattning mm, så spelar transporten på ~30min ut ur viken mindre roll, det är bara att ta liksom. Jag har iofs bara 10 minuters promenad till båten vilket är super om man vill gå ner och småfixa lite eller kanske bara kolla att allt står rätt till vid bryggan, skulle nog inte bli så mkt för min del om avståndet var för stort och även många spontana kvällsturer skulle nog utebli.
  7. PerWe

    Wakeboard 60hk

    60hk e väl inte optimalt, men absolut det funkar. Vi körde i många år med en 60hk 4t men åkarna vägde ~80kg. Min egen erfarenhet är att wakeboarden kräver mkt mindre kraft att få upp jämfört med vattenskidorna men lite teknik behövs Vet inte hur ni gör men vi ligger/sitter på huk med brädan tvärs färdriktningen, sen börjar vi dra mjukt och försiktigt lätt ökande, viktigt att sitta kvar hukande tills brädan slajdat upp på ytan, behövs inte många knop, väl där rätar du på benen och om det känns bra vrider du brädan till färdriktningen i samma rörelse, annars en rörelse i taget. första/största misstaget många gör är att man rätar upp benen för tidigt, då sjunker man & det blir för tungt. På´t igen ba, det kommer fungera
  8. Tidigare i våras fick skäddan på motorn(utombordare) smaka på lite sten och snart är det dags att fixa till skadorna när båten åker upp då offseason är på intågande. Skadorna är inte direkt stora men "många" men samtidigt lite för stora för att det ska räcka att fila till och sen bara måla för att få det snyggt tycker jag. Så jag undrar vilket spackel som kan tänkas vara minst dåligt för uppgiften? Marin epoxy eller kemisk metall är det jag funderar på, vilken är bäst? eller finns det ngt bättre för ändamålet? & nej jag har tyvärr ingen bild
  9. I min 760DC -17 finns den att finna i aktersoffan, lyft på locket och se efter Finns klammrar där som skall hålla stolpen men det kan ju vara så att den tyvärr saknas. Jag hade tidigare en Flipper 640SC -15 och i den låg stolpen i aktersoffan precis som i nuvarande 760DC.
  10. Hej, Fått för mig att jag bör lufta styrningen på båten eller iaf kolla om det finns luft i systemet. Har pluggat på youtube mm, hur det ska gå till, allt verkar ju ganska enkelt. men det tar stopp redan på steg 1. Jag har ingen påfyllnings anslutning vid ratten? Kan detta ha att göra med att jag har elektrisk hydraulstyrning? Men hur gör jag istället? Ska slangarna från nipplarna gå tillbaka till reservoaren/kärlet istället för rattpumpen? Ska servot vara igång eller inte? Jag gick hem för att kolla i dokumentationen till båten men hittade inget som berör styrningen så i skrivande stund känner jag inte till fabrikat/modell på styrningen, båten är en Flipper 760dc -17 med en Mercury Verado. Kommer nog lösa detta men hoppas på lite snabbguidning hur detta går till av ngn som gjort det tidigare för att spara lite tid.
  11. Att fyrbladiga inte är bästa toppfartsproppen har jag hunnit lära mig. Skulle jag byta till 17P innebär det ungefär samma fart som idag fast vid 6200rpm, då är frågan när mår motorn bäst? Jobba med lite högre rpm och lättare eller med lägre rpm och tyngre? Och den frågan gäller ju då över hela registret.
  12. Jag vill trimma för att få motorn att gå så pass fint som den är tänkt att kunna gå, toppfart vs varvtal visar att det finns lite att justera i detta fall(tror jag), därav trimningen. Samt att det kan vara kul . Marschfarten kommer nog vara ganska samma lika. Hänsyn ska vi alla visa, oavsett toppfart.
  13. Hej, Går i funderingar på att eventuellt uppgradera min Verado 300 V6 -17 om det är möjligt. Önskar förslag på firmor som anses kunna detta för att diskutera vad jag ev kan förvänta mig. Varför trimma: Idag har jag en 4 bladig Revolution 4 19P och med denna får jag en toppfart på ca 42.6kn men motorns varvtal är 5750rpm vilket är 50rpm under max rpm intervallet som är 5800-6500rpm. Har även testat 3 bladig Enertia 19P och då fick jag 46.5kn på toppen vid 6000rpm, som fortfarande är liiiite lågt i intervallet. Så det låter som Enertian är det jag skall gå på men vill helst behålla fördelarna med den 4 bladiga. Så min tanke är att med lite mer effekt kommer motorn upp i varv, går mer rätt inom tänkt intervall och jag behåller den 4bladiga proppen. Båten går egentligen bra som är en Flipper 760DC, vid testerna var vi lite överlastade för test, vi hade full tank och 3 personer i båten. Som sagt, önskar förslag på firma som pysslar med uppgradering av Mercury för att se vad jag kan förvänta mig, tar gärna även emot synpunkter på mina funderingar. /Per
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy