Jump to content
Wednesday 22 January 2020

Lodka

Medlemmar
  • Content Count

    170
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Lodka last won the day on December 25 2019

Lodka had the most liked content!

Community Reputation

43 Expert

About Lodka

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

444 profile views
  1. Jag talar Ryska, så för mig är det inget problem 😄 Mycket trevligt folk om man närmar sig dom på rätt sätt. Jag fattade sånt tycke för dom så jag tom gifte mig med en av dom för länge sen, och har aldrig behövt ångra mig 😉
  2. Det gör väl knappast ont för de medelålders männen på detta forum att se en annons om snygga kvinns? Är väl allt annat än en ren porrannons som kan vara direkt obehagligt att behöva se när man har båt i huvudet. Dessutom är Ryska tjejer mycket trevliga att umgås och samtala med.
  3. Nu är jag ingen vurmare för elektronik i en båtmotor, men tyvärr är det det som gäller idag. Helt klart utan en sekunds övervägande skulle jag valt Hyundai Dieseln. En riktigt trevlig kvalitetsmotor, rekommenderas. Har bara goda erfarenheter av dessa motorer hittills, detsamma kan jag inte säga om VP.
  4. Det är en sk banjobult. Är den omöjlig att komma åt att lossa så försök låt den förskruvningen vara, försök istället fila ned ena sidan av den pressade plåtkragen i änden på slangen närmast förskruvningen. Kan du det så går slangen att dra av från nippeln och du kan trä på en ny gummislang och förse den med en slangklammer
  5. Det har varit både båtar och andra fordon, båtmotorer har varit Volvo Penta, och Perkins mest, men någon Ford också. De VP motorer jag fått in där det konstaterats problem i samband med HVO har varit: MD 21 MD 19 TMD 31 MD 40 TMD 41 Notera att det varit äldre något slitna motorer, men där de gått klanderfritt innan HVO. Hade motorerna, och då i synnerhet pumparna varit nya och HVO tankats hade troligen problemen dröjt. Dock skiljer det mellan olika batcher HVO vad de är tillverkade av, 10 olika sorter enligt uppgift. Det verkar som några sorter fungerar sämre än andra. Man bör ha i åtanke att Neste är medvetna om problemet, och försöker utveckla produkten hela tiden, men idag avråder jag att tanka trotjänaren med HVO. Modernare motorer och i synnerhet Commonrailmotorer har helt andra toleranser, och verkar inte bekymra sig särskilt. Tiden får dock utvisa hur de pumparna mår när de blir äldre.
  6. Går utmärkt att blanda med blankdiesel, eldningsolja eller marineoil, men blanda inte med RME diesel
  7. Min erfarenhet av HVO är att en del äldre motorer får problem med insprutningspumparna, bränslet läcker helt enkelt igenom pumpelementen pga den lägre densiteten. På många äldre motorer har pumpens vevhus kontakt med motorns vevhus, och läckande HVO diesel tar sig då ner i motorns olja, späder ut denna med extremt slitage som följd av lager mm, och skuren motor till slut. Jag har fått in en hel del motorer som havererat på detta sätt. Förekommer även äldre motorer som gått klanderfritt, men där man efter HVO i tanken inte längre kan få igång en varm motor då insprutningspumparna inte orkar få upp trycket förrän pumpen kylts ned. Efter återgång till blankdiesel har problemet upphört. Ett smakprov på motorer jag fått in efter problem med HVO är: Perkins Ford Volvo Penta John Deere Fiat Deutz. Då jag är intresserad av ämnet Diesel och Dieselmotorer och tycker om att skaffa egna erfarenheter, så har jag i testsyfte ett antal cisterner med alla förekommande dieselsorter i lager. Testar bränslena i alla möjliga och omöjliga situationer. Min slutsats är att HVO i dagsläget inte har i tanken på äldre motorer att göra, även värmare har stora problem med det bränslet.
  8. Man måste nog väga in alla variabler för att verkligen få fram vilket bränsle som är miljövänligt. Ecopar är ett fossilt bränsle som fungerar utmärkt i äldre motorer, ger obefintliga avgaser vilket uppskattas av båtgrannar vid hamnkörning osv, och verkar inte ge några nackdelar för den äldre båtmotorn, som då kan köras tills den byts av andra skäl. Kör man med RME eller HVO gjort på vissa råmaterial så KOMMER den äldre båtmotorn haverera, vilket ger en miljöpåverkan då båtägaren måste byta motor i förtid, rengöra tank/byta tank osv. Dessutom blir det stor åtgång på bränslefilter som måste nytillverkas och de gamla destrueras. En båt körd på Ecopar gör inte av med några bränslefilter.. Miljövänligt är inte HVO eller RME för oss som måste gräva i skiten dagligen med våra händer heller. Det är ändå ett stort steg i rätt riktning om vi båtägare körde på Ecopar tills något bättre och fungerande bränsle dyker upp.
  9. Ja det är ju en syntetisk diesel gjord på naturgas. Jag var mycket skeptisk till Ecopar i början, men måste medge att jag blev positivt överraskad. Äldre lite slitna motorer blir som nya vad gäller avgaserna, men det största plusset är nog lagringstiden på över 10 år. Det är det bränslet de flesta reservkraftverk använder sig av just pga det, även stora sådana till serverhallar mfl. Det är ju nackdelen om man väljer att köra sin gamla motor på tex eldningsolja eller östdiesel, sura blå avgaser, men mer effekt blir det.
  10. Det är en lite felaktig bild folk har fått av oljebolagen angående diesel med RME inblandad. Visst stämmer det på sätt och vis att det bränslet får en häftig algbeväxtning under förutsättning att det finns vatten med i ekvationen, men det är inte ett utbrett problem. Problemen kommer på riktigt i alla slags fordon och motorer som inte körs i stort sett kontinuerligt och därmed inte har ständigt utbyte av bränslet i tanken, samt att bränslet står still. Det som då händer är att RME:n "härsknar" och bildar en hemsk hartsliknande hinna i tankar, ledningar och pumpar. I början kärvar det och motorerna blir svårstartade etc, till slut blir friktionen i pumparna så stor så drivaxlar går av mm. Bränslet blir även starkt korroderande och blir agressivt på plåt och aluminium, och det ser ut som man fått syra i stället för bränsle. Har åtskilliga exempel på tankar helt sönderfrätta, pumphus av aluminium som man kan mosa i handen mm. Används bränslet i fordon som körs frekvent och därmed rör sig och tankas om så uppstår inga problem. Däremot har reservkraftverk, tröskor, båtar, snöröjarfordon, hobbytraktorer mm enorma problem med RME. Jag har även förmånen att jobba med både helt nya och moderna motorer, men även äldre sådana, där kunderna kör på alla slags bränslen. Min erfarenhet är att moderna Commonrail dieslar går perfekt på moderna dieselbränslen som RME, HVO och Ecopar så länge bränslet inte tillåts bli gammalt, bortsett från Ecopar som fungerar utmärkt i 10 års tid i tanken. CR dieslar är även mycket känsliga för god filtrering, och bör inte köras på tex eldningsolja. Äldre dieslar med mekaniska pumpar bör däremot helst köras på blankdiesel, eldningsoljor/motordiesel eller Ecopar. HVO kan variera så mycket beroende på vad just den batchen tillverkats på, så den är svår att rekommendera i dagsläget till äldre motorer. Vill man vara miljövänlig och slippa blårök i sin gamla båtmotor, inte behöva oroa sig för bränslets ålder i tanken samt som bonus inte behöva bli skräckslagen om lite bränsle spills i vattnet vid tankning så rekommenderar jag helt klart Ecopar.
  11. För en del år sedan låg jag en höstdag med en bogserbåt förankrad i lä bakom en ö i Västerviks skärgård. Satt i styrhytten och myste när jag till min förvåning ser en finare segelbåt i 60 fotsklassen gå in i viken på motsatta sidan för att ta iland, helt oskyddad för den tilltagande NO vinden och sjöarna. Jag visste att vinden skulle öka till kulingstyrka under kvällen och kunde inte förstå vad dom skulle göra där, och utgick från att dom skulle ge sig av inom kort. På kvällen blev vinden mycket hård med grov sjö, och jag såg att segelbåten draggade och högg hårt mot berget helt hjälplösa med besättningen på land i panik. Jag fann det tvunget att gå över och bogsera dom till min sida av viken, vilket var ett äventyr i mörkret och vädret ensam ombord. När detta var gjort tog jag jollen över för att hämta besättningen och hjälpa dom ombord på segelbåten. Dagen efter blev jag ombordbjuden på fika och tack för hjälpen osv av skepparen som visade sig vara en känd industriman, och han ondgjorde sig över SMHI:s i hans tyckte felaktiga sjöväderprognos för gårdagskvällen. Jag påpekade då att en NO kulingvarning var utfärdad för området, varvid skepparen menade att vinden varit från SV... Karlen hade nyss köpt båten ny och fått sin navigationsutbildning av en engelsman som mest tjatat om strömmar och dess riktningar, varvid skepparen blandat ihop strömmars riktning och vindriktningar. Så i hans värld blev NO vind, vindriktning MOT NO och inte FRÅN NO... Han blev inte lite generad när han förstod sina begränsningar, och än idag ler jag åt detta minne när jag ser honom på TV.
  12. Gratulerar, då kommer både båt och skeppare bli nöjda. God Jul !
  13. Jag har egen praktisk erfarenhet av olika filter och hållare i mitt jobb som mekaniker av allehanda fordon, båtar och mindre fartygstonnage. Alla filter/hållare har sina för och nackdelar och passar olika bra för olika ändamål. Pratar vi yrkesbåtar är det Racor som gäller, och då helst ett Dualmodell med omkastarkran mellan två filter så ett filter kan bytas under gång. Lite överkurs möjligen pga priset i en fritidsbåt, men jag förespråkar ett filter lätt och snabbt att byta samt återfylla i en båt som brukas utanför innersta skärgården, tex tidigare nämnda Spin On filter av Boschtyp. Problem med bränsleföroreringar kommer sannolikt öka i framtiden dessutom. Har man en gång legat i ett motorrum mitt i natten på öppet hav och grov sjö för att byta ett igensatt CAV filter så inser man fördelen med övriga filtertyper. CAV filter är annars billiga och bra, men lämpar sig bäst i traktorer och maskiner.
  14. Racor filter är möjliga att byta snabbt vid ett krisläge till sjöss, enkla att fylla med diesel efter filterbyte så luftning ej är nödvändig. Dessutom finns filterinsatserna att köpa med olika filtreringsgrad och anses separera vatten bra. Dock har jag lite dåliga erfarenheter av kinakopiorna då dom har haft en tendens att gå sönder om man är lite oförsiktig vid filterbyte, men de kanhända blivit bättre numera. CAV filter kan vara ett gissel att få täta efter filterbyte, och inte roliga att byta i en stressad situation, slabbiga vid filterbyte och dessutom inte möjliga att återfylla med diesel på ett snabbt och lätt sätt.
  15. Racor bränslefilter är nog filtrenas Rolls Royce, men är oförskämt dyra att installera. CAV filter är mycket billiga, men antalet packningar gör att dom går bort i båtar för mig. Byta dom under hård sjögång är onödigt stressigt, jag föredrar Spin On filter av Boschtyp. Billiga och möjligheten att fylla bränsle i filtret vid monteringen gör att man oftast inte behöver lufta systemet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy