Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

prsk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om prsk

  • Placering
    Kadett
  1. Hehe precis som du skriver, är helnöjd med att det var vattenpumpen som var boven i dramat. Passade även på att byta termostat då den gamla öppnade vid ca 80 grader, men upptäckte att den nya öppnar vid precis samma temp och går då ned till ca 75 grader innan tempen arbetar sig upp för att öppna igen vid 80 grader. Skumt, kanske är instrumentet som visar fel..
  2. Uppdatering: Vattenpumpen är bytt och motorn går som den ska. Tack för er hjälp och vänlighet, trevlig båtsommar!
  3. Var nere och kikade lite idag och pratade med en mekaniker, kände att jag inte ville ge mig på eländet då jag inte hittade ngn avstängningskran, risk för fastrotade bultar m.m. och samtidigt känner mig obekväm med att testköra åbäket efter bytet. Har bokat tid med mekaniker till veckan efter Kristi himmelsfärd, återkommer med uppdatering efteråt för er som är intresserade av hur det gick och för framtida info till någon som eventuellt råkar ut för något liknande. Er hjälp har varit ovärderlig för mig utan större mekkunskaper, tack såhär långt!
  4. Tack Smatte, då sätter jag check på hur man går tillväga och även ny kunskap om det engelska ordet för remmen!
  5. Hej igen, Tillbaka vid datorn efter skruvande och middag, och återigen, tack till er som tar er tid att svara och hjälpa till. Det är guld värt! Istället för att citera varje inlägg, hur man nu gör det på ett smidigt sätt så betar jag av svar och återkoppling på respektive inlägg nedanför och laddar sedan upp dagens bilder och video; 1. Som flera av er nämnt så är säkerligen cirkulationspumpen/vattenpumpen kass då det uppenbarligen läcker där. Släpper härmed teorin om att vatten skulle kommit upp genom förgasaren då det verkar orimligt enligt vad ni beskrivit ovan. Se video för hur det läcker genom dräneringshålet (observera att det läckte betydligt mer vatten både under och efter försök till kompressionstest): https://youtu.be/wBEEsOcT2y8 2. Med oljetemp menar jag givetvis vattentemp, 80 grader. Har kollat avgaslimporna och de är utifrån sett i gott skick, så att det skulle vara genomrostat på något ställe känns mindre troligt. Givetvis kan ju dessa vara kassa invändigt då de har ett gäng år på nacken. 3. Vad det gäller kontroll av impeller har jag svårare att ta mig an det nu då båten är sjösatt med kran då jag varken har trailer eller bil med drag. Avvaktar med detta till jag kommit vidare i felsökningen då det torde pumpas in vatten från impeller eftersom det fortsätter läcka vid vattenpumpen av att bara dra runt motorn m.h.a. startmotorn. 4. Vad det gäller volymen vatten som vattenpumpen tryckt ut under gång, precis innan haveriet, är oklart. Det var omöjligt att avgöra varifrån vatten och ånga kom under första panikminuten, ångan lade sig ganska snabbt. Kan det bara vara så att allt vatten som hamnat på block m.m. helt enkelt förångades p.g.a. värmen? Blocket torde bli varmt under normal drift? Hoppas jag fått med allt ni både svarat och ifrågasatt ovan! Bilder från dagen: - Vattnet läcker ut där pilen pekar: https://www.pixeltopic.com/image/obgkvdrlinimpy/ - Samma som ovan, fast bild på min motor. Noterar även att det är duktigt rostigt runtom, övriga motordelar har knappt någon rost alls utan är täckta med motorfärg. Detta kanske har pågått en tid: https://www.pixeltopic.com/image/oshkhzjirsztnnn/ - Tändstiften ser ut såhär, inget tecken på vatten vad jag kan se: https://www.pixeltopic.com/image/xknrxiusknldll/ - Frontvy över motor med numrering (bakom remhjul nr 1 är vattenläckan): https://www.pixeltopic.com/image/rfjdoabjsrmatrh/ Tanken med den sista numrerade bilden var att fråga om någon vet hur jag lossar (och sedan spänner) remmen korrekt? När det gäller vattenpumpen har jag lyckats hitta en vettig text i verkstadsmanualen som jag ska kunna följa. Kanske en dum fråga, men eftersom båten ligger i sjönm vet ni om det går att lossa vattenpump och slangar utan att riskera vatteninträngning? Tänker mig enkel fysik, att så länge slang för inkommande vatten är över vattennivå utanför båten borde allt vara lugnt? Återigen, stort tack för ert engagemang!
  6. Tack för allt engagemang och era svar! Har läst samtliga inlägg och kommer avlägga lite bättre rapport utifrån era svar när jag är hemma igen. Nere i båten nu och konstaterar följande: 1. Tändstiften ser inte ut att ha kommit i kontakt med vatten, laddar upp bild sedan. 2. Vattenpumpen läcker ut vatten genom vad som ser ut som ett dräneringshål ut mot remskivan när man drar runt motorn. Har filmat och kommer ladda upp när jag är hemma. 3. Eftersom jag har högst begränsade mekkunskaper avbryter jag nu kompressionstest efter en cylinder då det pissar ut vatten från dräneringshålet när motorn dras runt, risk för att motorn skadas om jag fortsätter? 4. Oljan på oljestickan ser fortsatt bra ut efter jag dragit runt motorn, dvs inget tecken på vatten. 5. Expansionskärlet du skriver om George, misstänker att det är den mer röd vätska, ser inga konstigheter där.
  7. Får inte till uppladdningen av bilder, länkar här och hoppas det är OK. Flamskydd: https://www.pixeltopic.com/image/zlleepliysphwvt/ Vad jag tror är ett dräneringshål: https://www.pixeltopic.com/image/woynynqcbhdupyn/
  8. Tack för engagemang! Det låter spontant inte roligt, men jag ska kolla hur det står till med vatten i cylindrar samtidigt som jag gör kompressionstest. Det är ungefär så som du säger, alltså lite vitt på oljelocket men däremot är det inte oboyfärg på oljestickan. Snarare ljusbrun genomskinlig olja, så som jag skulle påstå att den ska se ut.
  9. Hemma igen nu, som sagt - tack för du tagit dig tid att svara! Motorn är sjövattenkyld, och som jag skrev hastigast efter du postat så tar den inte in vatten nu. Har inte smakat på vattnet, men av utseende att döma är det vatten och kan omöjligt vara olja. Nu fotograferade jag tyvärr inte oljestickan men efter att ha kollat den nu igen tycker jag faktiskt oljan ser normal ut, det vill säga ljusbrunt genomskinlig. Toppen, då vet jag hur jag ska gå tillväga för att kolla kompressionen. Nu vet jag inte vad ganska snabbt innebär, men batteriet är fulladdat och drar runt vad jag anser är normalt, hoppas det räcker! Motorrummet luktar inget konstigt, båten har alltid haft lite doft av olja men det är kanske förståeligt då det inte är kliniskt rent efter diverse byten av oljefilter m.m. Önskade jag haft vv-beredare och att det var den som läckt, men icke! Bifogar bilder på det vatten som vart kvar inne i flamskyddet. Tillägg efter kvällens inspektion: som jag skrev i min spontankommentar gjord nere i båten så kom det vatten från ngt som såg ut som ett dräneringshål vid infästning av en remskiva, bifogar även bild på denna.
  10. Tackar ödmjukast för svar! Ligger nere i motorutrymmet nu, och kommer läsa och svara när jag är framför datorn igen. Båten är sjövattenkyld. En liten uppdatering; är relativt säker på att vattnet skjutits upp genom förgasaren då det rann/droppade vatten inifrån flamskyddet när jag tog bort det. Något annat som slog mig var även att det rann vatten vid tillfället när båten stannade från vad som såg ut som en form av dräneringshål bakom en remskiva, laddar upp bild när jag kommit hem igen. Konstaterar även att båten inte tar in vatten i nuläget.
  11. Hej, Årets andra båttur började bra, men slutade tyvärr sämre. Under normalbelastning tvärdog motorn, varpå jag kontrollerar oljetemp som såg OK ut, d.v.s. 80 grader. Oljetrycket vet jag tyvärr inte. Öppnade motorrummet och ser att det ryker vattenånga överallt samt är "vattenskvätt" över motorn och runtom. Det går med andra ord inte att se var vattnet kommer från då det var så pass mycket skvätt och ånga. Kikade på oljan en halvtimme senare och ser att det är lite vitt på locket och antar nu att det kommit in vatten i blocket. Båten verkar inte ta in något vatten när den är avstängd då den pöl som bildades under motorn inte ökat under 3 timmar, med ögonmått visserligen. För närvarande ligger båten i vatten och jag har inte tillgång till varken trailer eller lyft. Jag kan tyvärr inte påstå att mekkunskaperna är på topp, vet hur man byter olja och konserverar motorn och vänder mig därför hit för en initial bedömning, även om jag förstår att informationen är knapphändig men det är allt jag vet i nuläget. Motorn är en Mercruiser 4,3LXH Gen+ med "one-piece" knän/limpor. Dessa kändes varma en kvart EFTER motorn dött (vet inte hur dessa kändes när motorn var igång), men under premiärturen två veckor tidigare kändes dessa normala i temperatur så det är inget som kommit krypande långsamt. Några frågor till er här på forumet; Några spontana idéer om vad som kan hänt? Kan jag skruva ur alla tändstift på en gång och kolla kompression på respektive cylinder utan att det blir några problem (förutsatt att motorn går att dra runt överhuvudtaget med startmotor) Andra förslag på felsökning för en relativt novis båtägare, som visserligen gärna ger mig på mek jag inte ännu kan? Notera gärna att konserveringen under vintern osannolikt skulle varit bristfällig då vi mätte upp fryspunkten på vattnet i limporna till -25 grader, vilket årets vinter aldrig lyckades krypa ned till. Dessutom hade båten gått ca 20 nm innan detta från ingenstans skedde. Tacksam för all hjälp som finns att få!
  12. Kan tipsa om Marinhallen, herrejisses vilket upplag med gamla delar till utombordare! Dom fixade fram allt jag behövde till en "äldre" Mercury inkl. ordnade snabbt (och billigt) byte av stator m.m. då bara verktyg och stator för att byta själv skulle kosta mer än vad dom tog betalt. http://www.marinhallen.nu/marinhallen.html
  13. Hej, Jag köpte min första inombordare i våras och tog upp den i helgen. Med lätt mental stress över allt som skulle ordnas inför vintern lyckades jag kasta om den tänka ordningsföljden. Har bytt motorolja och tömt drevoljan men inte fyllt på ännu. Eftersom jag inte haft i glykolblandningen ännu måste jag fylla på drevolja igen, och det är här jag tror jag klantat mig. Jag behöver ta av drevet p.g.a. stöldrisk och undrar således om jag måste tappa ur den nya drevoljan efter jag konserverat för att kunna ta av drevet utan rinnande olja överallt? Drevet är ett Alpha one gen II med behållare i motorrum. Tack på förhand!
  14. Tack för din input! Efter lite mer googlande efter ditt spekulerande så verkar det stämma att det är en sådan förgasare, ja. Har själv inte någon större erfarenhet av större motorer och köpte min första båt förra året med defekt 2-takt 40 hk motor, som då lagades med mycket skruvande och nattlig googling. Börjar fundera om jag ska glömma denna båt kanske, 30 år gammal motor med eventuell strulande förgasare och troligtvis i behov av nya limpor och knän (vilket jag iofs gladeligen byter i vinter, men orolig för sommaren..).
×
×
  • Skapa nytt...