Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Sterner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sterner

  • Placering
    Kadett
  1. Hej igen! Vilken spänning ska man ligga på vid start ungefär?.. Har 12,65V direkt på Batteriet när jag mäter men det kommer väl säkerligen droppa en hel del när jag vrider på nyckeln. Tack igen!
  2. Tack för input! Ska ut och försöka idag bara det slutar regna Soppan är ny... Jag har ingen erfarenhet av gnistor egentligen men upplever den som ganska kraftig. Det enda jag tänker på är startmotorn.. Den drar ett halvt varv är still 1-2 sekunder sen så drar den ett halv varv igen.. Så håller den på. Är det "normalt" eller borde den gå snabbare? Tacksam för all hjälp! Mvh, Christian
  3. Kan det spela roll? Den övre tändkabeln går från övre tändspolen till övre stift och undre till undre.. Borde väl vara rätt? men lätt värt ett försök imorgon att skifta dem!
  4. Just ja glömde svara på Motor! Det är en Johnson 60hk från -82. J60ecnm är koden.
  5. Ja tyvärr har jag kollat det. Har 6 batterier då jag trollar en hel del med elmotor. Har testat 3 av dem.. + kopplat samman 2 för att få lite extra kräm.. Tack för svaret iaf!
  6. Hej! Har testat det mesta! Nu så har jag gnista på bägge stiften! Det verkar som att motorn får soppa.. Det luktar soppa om stiften efter ett tag försök... Vad kan vara fel förutom det? Det enda jag kan tänka på är startmotorn... Jag tycker att den är "trött" och drar runt motorn lite väl sakta.. Sedan tycker jag det ser ut som att startmotorn har läckt ut lite grönt.. Ser ut som ärg.. Kan man kolla startmotorn på ngt enkelt vis?.. Har ni några tips? Tack på förhand! Mvh, Christian
  7. Såg precis ett litet drag med en tjockare "ståltråd" som var av och skulle förmodligen sitta på ett bleck längre ner som i sin tur låser motorn... Se bilder.. Blir till att försöka skarva ihop det där och se hur länge det håller!...
  8. Hej! Köpte grannens båt då min krånglat så otroligt mycket.. Det finns en spärr se bild. Som man skjuter i för att motorn ska hålla sig i uppfällt läge. Detta är den enda spärren när den är uppfälld.. Men till min fråga: När man fäller ner motorn så finns det ingen spärr som gör att motorn inte rör sig när man exempelvis backar. Låser den sig själv när man lägger i backen? Eller är det något som saknas på motorn? Vredet man ser under bulten har ingen funktion i dagsläget verkar det som. Tacksam för svar! Mvh, Christian
  9. Hej! Jag tog upp båten i höstas och då ville den inte starta.. Den har blivit tjurigare och tjurigare så jag har behövt använda startspray för att få igång den hela förra sommaren... Sen när den väl blivit varm så har den alltid startat utan problem. Sista gången som sagt så gick det inte och vi fick köra hem båten med extramotor.. Väl hemma så hittade vi några kablar som hade gjort sitt.. Den ena gick upp till tändningen och den andra till choken. Nu är det bytt och choken verkar funka. Vi har bytt stift, ny fräsch soppa... Problemet är dock att vi inte verkar ha någon gnista så den drar inte igång. Har testat med en billig gnistprovare från biltema.. Har ni några tips om vad jag kan leta efter?.. Visst kan det vara cdi boxen men det känns lite dyrt att köpa för att bara testa.. Tacksam för svar! Mvh, Christian
  10. Tack för all fin input i tidigare frågor! Jag har inte hunnit med allt ännu.. Har 3 grabbar på 1,5 , 2,5 och 4,5 Som tar min tid därav min dåliga återkoppling! Jag tänkte fråga, tror ni det finns någon anledning till detta: Från motorn går det 2 st, 25kvmm kablar in under aktertoften (där skarven var) Sen hade de skarvat den ena med minst 32 kvmm kabel precis innan den kom fram till(röd) huvudavstängaren. (Bara sista 10 cm) Sen från huvudavstängaren hade de fortsatt med en röd minst 32a. Den svarta går direkt från motorn till minuspolen dvs 25 kvmm hela vägen.. Finns det någon rimlig anledning till att de använde en röd 32a istället för en 25a i slutet innan avstängaren? Annars kan man väl vara ta bort den röda stumpen och sen sätta på den svarta 25-an som är kvar på huvudavstängaren? Då slipper man ju skarven.. Sen vidare från huvudbrytaren precis som tidigare till + Polen? Återkoppla gärna om ni tror detta är ok eller om det finns en anledning att den grova kabeln finns där. Känns konstigt för mig men men.. Tacksam för svar! Mvh, Christian
  11. Tack för all fin input!! Jag har inte hunnit med detta ännu.. Har 3 grabbar på 1,5 , 2,5 och 4,5 Som tar min tid därav min dåliga återkoppling! Jag tänkte fråga, tror ni det finns någon anledning till detta: Från motorn går det 2 st, 25kvmm kablar in under aktertoften (där skarven var) Sen hade de skarvat den ena med minst 32 kvmm kabel precis innan den kom fram till(röd) huvudavstängaren. (Bara sista 10 cm) Sen från huvudavstängaren hade de fortsatt med en röd minst 32a. Den svarta går direkt från motorn till minuspolen dvs 25 kvmm hela vägen.. Finns det någon rimlig anledning till att de använde en röd 32a istället för en 25a i slutet innan avstängaren? Annars kan man väl vara ta bort den röda stumpen och sen sätta på den svarta 25-an som är kvar på huvudavstängaren? Då slipper man ju skarven.. Sen vidare från huvudbrytaren precis som tidigare till + Polen? Återkoppla gärna om ni tror detta är ok eller om det finns en anledning att den grova kabeln finns där. Känns konstigt för mig men men.. Tacksam för svar! Mvh, Christian
  12. Hej! Paravanen som jag bifogat. Är dessa ngt att ha? Jag fiskar främst gös på Mälaren... Och den stora frågan.. När det står 5-7 m på en sådan paravan.. Är det att den drar ner wobblern ytterligare 5-7 m eller är 5-7 m "arbetsdjupet"? Om man använder sig av en sådan paravan, blir djupet isåfall densamma oavsett drag jag använder? Tex ytlig spinnare mot 2 m djupgående wobbler? Har ni andra tips på trolling efter gös så är jag tacksam att höra dem oxå! Mvh, Chrustian
  13. Tack för alla vettiga & kloka tips/svar! Jag är väldigt tacksam! Ska se var jag hittar sådan "grov" kabel oxh ska försöka byta ut hela stumpen! Blir lite meck i helgen! 1 kabel i taget och fotning som marexxx sa kommer det bli!
  14. Hej! Såg detta hemska när jag började riva i elen... Bakom "elavstängaren" tyckte det luktade lite bränt när jag nötte på och försökte starta motorn.. Allt var snurrat med eltejp som börjat smälta... Värsta jag sett.. Har ni något tips på vad jag kan använda som skarv i detta fallet när kablarna är så grova?
×
×
  • Skapa nytt...