Har följt lite olika trådar där det kan diskuteras 2takt-insprut gentemot 4takt i all evighet. Vi kommer ofta tycka olika, det viktigaste är att man själv blir nöjd i slutänden,inte vad alla andra tycker, sen givetvis är det intressant i sitt val att höra om de olika alternativen från de brukande ägarna.
En motor kan passa mindre bra på en båt medan en annan passar den bättre, det spelar stor roll hur man skall använda båten, vikt, lokala servicestationer, pris osv spelar givetvis roll.
Jag själv köpte en ny etec 150HO iFjol till min DC och är med det valet mycket nöjd, otroligt bra prestanda och mycket trevlig vid vattensport. Bytte bort en 2004 evinrude direct injektion som suttit där sedan den var ny, (senaste versionen av ficht) Var nöjd med den motorn, den har aldrig strulat så valet till etec var enkelt.
Många problem som blir med de olika maskinerna är ofta relaterade till felaktig montering, fel stigning på propeller och fel hissning av motor på akterspegel, allt detta är viktigt att få rätt. Se till så motorn varvar ut på WOT till max rek varvtal, etec 75 har jag för mig bör varva strax över 5200 full tank ensam i båten, för bästa ork i hela registret och givetvis då familj/packning är lastad. Sedan kanske man inte är ute efter toppfart och väljer givetvis en propp som lämpar sig bättre för tung last i vettig planande hastighet, men återigen så måste motor oberoende av hur tung lasten är orka med att ligga vid fullgas inom det optimala varvtalet för att den inte skall gå för tungt, alltså alltid nå ca 5-5200
Detta inlägg blev längre än vad jag tänkt mig, hoppas du blir nöjd med ditt motorköp och får en trevlig båtsommar!