Jump to content
Friday 26 April 2019

MD-47

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About MD-47

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

204 profile views
  • MD47

  1. MD-47

    Propellrar (Princess)

    Time Left: 10 months and 26 days

    • Säljes
    • Used

    Begagnade propellrar (6 st) i fint skick som tidigare har suttit på en Princess 435 säljes enligt bild. Följande dimensioner finns (vänster och höger): 2 par 23x24, 1 par 23x25.

    NO VALUE SPECIFIED

    Värmdö - SE

  2. Hej Fick du ur motorn, och hur gjorde du i så fall? Behövde du lossa kassetten? Någon annan som annars vet om man kan lyfta ur motorn ur en Uttern 690 utan att lossa kassetten? (B21/ 280 drev).
  3. Skruvarna ska vara utskruvade ett specifikt antal varv, men jag vet inte hur många varv det ska vara på din. Jag nollade mina helt och skruvade ut alla 3 en kvarts varv i taget tills jag hörde att motorn gick klockrent. Testa att justera den som var utskruvad 3,5 varv till 2,5 varv, sen kan du justera alla 3 samtidigt om det behövs med en kvarts varv i taget. Mvh// Magnus
  4. Hej Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade. Mvh// Magnus
  5. Hej Tack för alla inlägg! Jag har dessvärre inte funnit botemedel till min aggressiva sjukdom än... Jag såg att Maxi 77 nämndes och jag vet att dessa blev blåskyltade från och med 1977 men mycket mer än så vet jag inte. Hörde förut att från och med 1977 så blev Maxi 77an högre invändigt än föregångaren, stämmer det?? Vad finns det för för- och nackdelar annars med Maxin? Tack för erat engagemang! // Magnus
  6. Hej Jag är en motorbåtsmänniska och kommer alltid att vara det, men jag har börjat kika lite efter en segelbåt (har jag blivit sjuk!?!?) Jag skulle därför vilja ha lite tips och kommentarer från ägare av följande båtar men även tips på likvärdiga som passar in på mina krav. Albin Viggen (ej Vega), IF, Compis 28, Johnson 23, Bellona 23, Marieholm S20, Sunwind 20, Shipman 28. Mina krav: Så hög höjd inombords som möjligt så att man slipper gå med överdrivet krökt rygg hela tiden. Någon som har invändiga höjdmått på båtarna som nämnts ett par rader upp? Den får gärna vara bred också... Rymlig sittbrunn, stabil under segling, d.v.s. den får inte börja vädra rodret för minsta lilla vindpust. Jag är inte ute efter någon dyr och snabb lyxbåt som ni märker utan är mer ute efter en billig båt med bra funktion. (skulle det bli båtköp och jag fastnar ordentligt så är det ju bara att byta upp sig senare) Jag har tidigare prövat på att segla lite med en Marieholm Sea Cat och till min stora förvåning så...................tyckte jag om det! Den båten fick jag dock skänka bort då relingslisten blev stulen dagen innan sjösättning efter att ha stått på land i 3-4 år, och listen va dyrare än vad båten var värd... Det är bara att surra på med era erfarenheter och tips så att det underlättar för mig och sen så får vi se om det blir segelbåt eller ej. Tack så länge! // Magnus
  7. Hej Har motorn fungerat bra tidigare eller är det första gångerna som du använder motorn? Mitt tips är att börja med det enklaste! Det kan vara någon kabel som glappar/ är skadad (även glapp i tändningslåset) eller förgasarfel. Har själv varit med om att en eller flera förgasare har hängt sig vid något tillfälle, bara för att fungera felfritt vid ett annat. Kolla även så att inte bränsleslangarna (även under kåpan) har torrsprickor och tar tjuvluft. Tändstiftshattarna kan även vara värda att ta en titt på. Har själv en gammal 40 hk motor som gått bra på höga varv men dåligt på lägre och ibland inte gått alls. Detta orsakades så simpelt av att det hade ärgat i tändstiftshattarna. Efter att motorn fått nya t-hattar så gick motorn klockrent på hela registret. Som sagt, börja med att kolla det enklaste först. / Magnus
  8. Hej Jag har tidigare i livet haft en likadan båt "Delfin" med en 9.9 hk motor. Precis som din så var den svår att få upp i plan så man fick oftast ställa sig upp och luta sig framåt. Motorn ska stå i rakt läge, dvs kavitationsplattan ska vara i samma vinkel som skrovet. (på vissa båtar kan man vinkla ut ett steg). Svaret på ditt problem är simpelt! Montera helt enkelt 2 fasta trimplan så är problemet löst. Du kan antingen köpa färdiga eller bocka till 2 st rostfria plåtar och montera. Mvh// Magnus
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy