Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Outbacker

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Outbacker

  • Placering
    Kadett
  1. Gamla inlägg, men finns ägarna till dessa Mercury 850 xs kvar här på forumet?
  2. Tack för ditt stora engagemang Thomas! Jag skall fortsätta mäta imorgon, det har varit lite kort om tid idag. Mätte dock mellan polerna på manöverkontakterna på solenoiden och fick kontinuitet där, skall det verkligen vara det? Mätte på den första solenoiden (original) och fick då ej någon kontinuitet.
  3. Hej, Nej, efter att jag satt båten i vattnet så slår inte solenoiden till alls (inget klick hörs) så varken startmotor eller tilt får ström. Däremot så "rasslar" både startmotor och trimpump precis som det gör när de inte får tillräckligt hög spänning från tex ett urladdat batteri, så några volt når ju antagligen fram, har dock inte mätt hur mycket. Däremot har jag observerat att om jag mäter över manöverspänningens poler när de är kopplade till den "trasiga" solenoiden så får den bara 4-5 volt men när jag kopplar loss manöverkablarna från solenioiden så ger de 12,4 V precis enligt batterispänningen. Jag har tolkat detta som en kortis inne i solenoiden som därmed ger denna låga spänning över polerna? Plockar jag ur solenoiden ur motorn och kör den med ett batteri så klickar den fint men när jag monterar den i motorn och sätter dit alla kablar så vill den inte vara med. Byter jag till en ny solenoid så fungerar allt perfekt igen på land men efter jag tiltat ner i vattnet så börjar det hela om....
  4. Har en Mercury 75hk - 85 med trim och tilt som håller på att göra mig galen! Motorn och tilten funkar kanon när jag provkör på land men när jag sätter ner båten i sjön och vrider på startnyckeln så brinner startsolenoiden upp. Detta har nu hänt två ggr och jag har gått över hela elsystemet inkl jordpunkter utan att hitta något som skulle kunna orsaka detta. Det finns ju ingen el som skulle kunna bli blöt mer än trimaggregatet och kabeln dit när man sätter i båten och dessa delar är oskadda vad jag kan se. Någon som har något tips att komma med innan jag bränner en solenoid till?
  5. Har mekat mycket med bilar men väldigt lite med båtar, men vad behöver jag här för att koppla ihop styrningen med utombordaren? (Mercury 75hk -85) Är det en så kallad draglänk jag skall ha?
  6. Ja, splinesen till växelreglaget och drivaxeln glider på men inte hela vägen. Syns ingen smuts i hylsorna till dem heller. Men det är ett något fjädrande motstånd, inte stenhårt. Har inte heller använt för mycket fett som kan packas samman i axeländarna.
  7. Har kollat på massa videos på Youtube och där glider den bara på plats med handkraft så det känns ju inte som allt är ok om man behöver använda domkraft? Någon annan som också behövt använda det?
  8. Har en 75 hk Mercury som jag har har bytt impeller på och nu när jag skall sätta tillbaka växelhuset så linjerar allt upp fint, drivaxel, vattenröret, växelskaftet m.m. och glider upp tills det är ca 12-15 mm kvar och då tar det stopp. Håller på att bli knäpp och har försökt rucka på alla möjliga sätt men det är tvärstopp. Vad sjutton kan det vara? Till saken hör att jag har ett likadant växelhus liggande och även det fastnar på samma sätt. Har kollat upp med ficklampa i riggen men finner inget som skulle kunna orsaka detta. Har jag missat något??
  9. På bilden så har den riktigt mörka rektangeln dolts av en bit gummimatta så den är inte riktigt representativ, men även resten av båten är ganska kraftigt gulbrun istället för orange. Men jag får nog leva med det som ni säger. Jag tänker polera hela båten med autosol, sedan får den gå en sommar och sen får jag ta ställning till om jag står ut med det eller ej
  10. Tittar man riktigt nära så ser det ut som om gelcoaten har fått någon form av fläcktyfus "under huden" så det kan nog vara som ovanstående säger att uv har orsakat dessa förändringar under 40 år. Kanske skulle nämna att på bilden ovan så är alla ytor ganska rejält maskinpolerade med autosol och ändå kvarstår dessa skillnader...
  11. Jag har en Ockelbo T16 från tidigt 70-tal där den orangea gelcoaten har antagit en mer gulbrun nyans. Jag har testat att maskinpolera med Autosol men i princip helt utan resultat. Det verkar som att det blivit mörka fläckar en bit ner i gelcoaten och därför antar jag att man skulle behöva avverka farligt mycket för att nå ner till originalnyansen. Jag är tveksam till att även Abralon skulle kunna rå på detta eller vad säger församlingen? Bifogar en bild på hur det ser ut när jag plockat bort ett beslag.
  12. Tack, men tyvärr behöver jag ett mer specifikt schema för trim/tilt-enheten och regelageboxen. Dessutom så verkar det finnas lite hemmapulade lösningar som synes på bilden...
  13. Har köpt mig en Mercury 75 hk -86 och har lite begränsad erfarenhet av större utombordare. Kan någon hjälpa mig med kopplingen mellan motor och reglage när det gäller trim/tilt? Har googlat fram diverse scheman men får det inte riktigt att stämma med färgerna på kablarna...
×
×
  • Skapa nytt...