Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

joque

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om joque

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

535 profilvisningar
  1. Hittat problemet! Det var dålig kontakt på anslutningarna till oljetrycksgivaren. 24V till bränslepumpen går via oljetrycksgivaren. Testade genom att koppla ur oljerycksgivaren och kopplade istället en brytare (med lång ledning) som jag slog av när jag körde och exakt samma symptom uppstod, dvs motorn kväver sig och vill dö. Rev av förgasaren för att kolla så att den var ren, vilket den var, så nu hoppas jag att jag slipper meka mer med motorn den här sommaren! Lägger upp lite bilder och förhoppningsvis hjälper det andra med samma bekymmer.
  2. Provkörde igår..... problemet kvarstår. Rev loss förgasaren för att kika på det fanns någon smuts eller annat som kan tänkas ge problem, men den såg fin ut. Googlade lite och det lutar åt att vara ett elektriskt problem. Kan hända att flottören i tanken var ett problem, men att ja har ytterligare ett. När jag körde i lite vågor och det dunsade till, så kom problemet och motorn ville inte varva. Körde på tomgång en stund och helt plötsligt var den ok igen... Nästa steg blir att kolla alla jordningar, men även alla anslutningar. Läste om en som hade likvädigt problem och det visade sig vara tändspolen. Återkommer med rapport, men om det är någon som haft liknande probölem så är jag oerhört tacksam för tips! //J
  3. Hittade mittgamla inlägg och ser att jag glömt skriva hur det löste sig. I.o.m. att skallarna på skruvarna var helt bortrostade såtog jag och borrade ett 6mm-hål. Sen tog jag en torx30 (tror jag det var, men mät min-måttet på torx'en och ta ett borr efter det). Torxen var på 1/2" hylsa så den bankade jag i med en hammare, och sedan var det "bara" att skruva ut skruvarna. Funkade faktiskt bättre än förväntat, så det är ett hett tips! http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och-Bits/Bitssats/Torxbitssats-12-2000032692/
  4. Den ser ju kanon ut! Nu har jag redan skruvat ihop den gamla, men fubkar den dåligt så ska jag ta en tur till Feltema :-)
  5. Gårdagens mek :-) Skruvade ihop givaren och monterade den i tanken.. VOILA! (Jag vet att durken inte är speciellt ren, men det kommer i slutet av mekandet)
  6. Tanken tömd (190 liter....) I stort sett inget vatten och väldigt lite skräp. Fiska med tvinnad najtråd. NAPP! Lite trix med att få upp flottören genom hålet, men det gick till slut. Ny ska jag baar skruva ihop givaren och återmontera, sen får jag hoppas att det var flottören som var boven i dramat. Bytte även bränslefiltret så har jag koll på den också. Kvarstår felet så är det bara 2 saker kvar, bränslepump & förgasare Håller tummarna nu, för nu vill jag ÅKA båt och inte meka!
  7. Efter slitet med att med att hitta givaren visade det sig att flottören hade lossnat från fästet och ramlat ner i tanken Men med hjälp av världens bästa verktyg (NAJTRÅD) så lyckades jag fiska upp flottören igen! Så nu är dte bara att laga hela givaren och sätta tillbaks skiten igen så är det bara att tuta och köra
  8. Har sågat och mekat idag Här kommer svaret på hur man kommer år bränslegivaren på Uttern S64 & 6402 En fantastisk bra lösning av Uttern tycker jag.. NOT!
  9. Tog upp båten idag, och körde ca 10 min till upptagningen. Motorn gick utan problem... Har även ett fel på tankgivaren som jag började med att kika på . Efter att jag sågat hål i durken (ja, man måste det på den här modellen för att komma åt givaren) och lossat på tankgivaren så upptäcker jag att hela givaren saknas (alltså den delen som sticker ner i tanken). Börjar nu ana att det är tankgivaren som blockerar sugröret till motorn. Fortsätter meka i veckan. Först måste tanken tömmas.
  10. Tankade på "vägmack" just för att undvika dålig soppa. Låter alla turister tanka slut den på sjömacken innan jag åke dit
  11. Det där ser ju inte så mysigt ut :-) Löste det sig efter att du gjort rent? Vad är det för motor? Årsmodell? Jag har en 00a
  12. Hej. Har nyss köpt en Uttern 6402 som jag tog premiärturen med igår. Det slutade tyvärr med en bogsering av SSRS.. Båten gick felfritt i ca 30 min (körde på 3000rpm) när den plötsligt börjar kväva sig och ville dö. Slog av gasen till tomgångsläge (med växel i) och då gick den hyggligt, men inte bra. Minsta gaspådrag så ville den dö. Bensin finns. Tankade fullt innan jag åkte. Vad återstår?. 1. Skit i tank? 2. Skit i bränslefilter? 3. Skit i förgasare? 4. Kass bränslepump? 5. Kondensvatten i systemet? Vilket av gissningarna är troligaste orsaken? Någon som varit ute för samma sak? Med vänlig hälsning Jocke
  13. Hej. Har samma problem och funnit givaren... Gå ner i ruffen. Vänd dig men näsan mot aktern. Till vänster om trappsteget nere i ruffen sitter en liten skiva/lucka på skottväggen. Skruva ner den så ser du givaren ca 0.5m in. Problemet är att man bara kan se och känna på givaren. Med lite fingerfärdighet och ev en spegel kan man mäta direkt på givaren och se om felet är där, i kabel eller i tankmätaren/instrumentet. Åter igen en bra lösning av båttillverkaren... Enda chansen att komma åt givaren är att ta upp ett hål i durken ovanför givaren. Efter det sätter jag dit en inspektionslucka för ev framtida problem Jag ska börja med detta på söndag tänkte jag. Kan lägga upp bilder om det är någon som vill se eländet
  14. Klockrent! Tackar och bockar för tipset (Om dom inte funkar så har man ju fått köpte lite verktyg till samlingen och det är ju alltid positivt..hehe)
  15. Beeblebronx: Jag ber om ursäkt att att jag använde uttrycket "bult" då detta skapade fötvirring... menade självklart 6-kants-skruv (gissningsvis 1/2"-gänga, men tag ej detta på för stort allvar) Att svetsa på en mutter eller något annat som man kan få bättre grepp om funderar jag på, men dels är det j-vligt trångt + att det känns lite olustigt när man vet att det finns bränsle relativt nära. Tackar för förslaget. Forzman: Tycker du att limpan ser ut att vara något att spara? :-)
×
×
  • Skapa nytt...