Jump to content
Friday 16 April 2021

Dumont

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Dumont

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

386 profile views
  1. Ja så efter en rejäl genomgång av förgasare , tändning mm, så lät det bra tills sjösättning! Tände fint och varvade bra i neutral! Men när växel skulle i och fram så blev farten typ 4 knop vid fullt utslag!! Lät som någon cylinder missade ibland också. Vi började med att blocka ur limpan och vad man kunde se så vart det rosthål i skiljeväggen! kompressionen låg på 8,7 på alla och ren och fin olja. så ny skall man försöka få tag på någon vettig limpa till min AQ140A En annan sak som man är lite konfundersam över är att de nya limporna inte har skiljevägg längre!! Vad blir resultatet att köra med en sådan limpa istället för original med skiljevägg?
  2. Tackar för de goda råden.
  3. Gamla namn-skyltar på båten dom plockades av inför vinter rustning! slitna och lacksläpp så bara på och slipa ner fint fint. Blev ganska nöjd och texten kom fram riktigt bra. Sen började det, min tanke var att få ner tonen i träet till en ganska röd/brun nyans ,och började olja på med teak båt olja. Tyvärr så blev det bara någon trist brun nyans med en text på skylten som är ännu svårare att tyda! Så antingen oljar vi ett par lager till och fyller i namnet med en extrem fin pensel i någon frisk kulör och ett lager lack sen. Eller så får man försöka slipa ner hela igen och vette tusan hur djupt oljan sugit sig in heller ,och göra helt nya bokstäver sen lacka. Hm inte min gebit det här med trä men ni vet kanske hur det ärnär man står där med sakerna framför sig och en liten röst säger kör på det blir säkert skitbra😆😱 Bild är före efter slipning, skulle bara gett fan i ide'n om mörkröd nyans så!!
  4. God kväll, Har en VP AQ140 motor, nyligen införskaffad med en liten känsla av att flamdämparna på mina solex 44 förgasare är lite fyllda med all möjlig skit och skulle behöva sig ett byte eller ordentlig rengöring iallafall. Nya verkar inte så lätt att hitta som ett vanligt luftfilter så lutar väl åt rengörning! Nu är dom ju popnitade fast så att bara sära på och ta av filtret verkar ju inte gå bara det utan måste ta av hela infästningen med filter kvar i och då ser man ju inte så bra hur pass igendegade de är på baksidan! Man skall väl inte behöva borra väck popnitarna för att få ur filtret eller!? Vad tror ni sen med ett dieselbad och blåsa rent med tryckluft eller hur gör ni med era flamskydd?
  5. Hej, jag har en Uttern 590 med kasett, är inte det lättaste att hitta info om dessa kasetter men har en A4 sida som följde med min båt som jag fotar och bifogar som fil. Vet inte om det går att ta upp den och zooma in men gör ett försök.
  6. Jag har i många år längtat att någon gång kunna äga en båt och nu kom chansen att införskaffa just den modell som jag länge tittat på men med ett mycket överkomligt pris så slog jag till 😨 Jaja man har väl inte tummen mitt i näven och någonstans får man börja i båtsvängen! Flyttade upp till Jämtland och tanken är att ha båten i Storsjön då givetvis. Nu till det lilla problemet, här finns inga marinor eller båtfolk att få kontakt med här när det gäller Volvo Penta aq140/280drev. Samt andra funderingar kring inombordare med kasett! Är det någon som vet någon duktig mekaniker som arbetar med båtmotorer i trakterna i Jämtland/Storsjön så vore jag enormt tacksam för info. Skulle behöva lite råd om allt möjligt som installera lagom värme samt extra trollingmotor med styrning tex. Mm. Så finns det någon med skicklighet när det kommer till båtar som man kan hyra hjälp från så hör gärna av er. Mvh Andre
  7. Står i valet av båtköp nu till hösten och kan inte riktigt bestämma mig vilken som är lämpligast. Finns det någon här som har lite erfarenhet av Uttern 590 vs 630? Uttern 690 har jag uteslutit då kabinen i aktern är onödig för min del. Det som är viktigt för min del är luckan i fören då det underlättar enormt när man har en stor hund som skall med, och lägger till vid vissa ställen. Och Uttern skall vara väldigt bra planerad i övrigt. Kommer också köra en del trolling så 4-takt utombordare eller nya 2-takt insprutare är det väl som man tänkt motormässigt. Det som skiljer sig vad jag kan se på "pappret" är givetvis då längden på dessa två även om det inte ser ut att vara jätteskillnad! Men vikten skiljer sig tydligen runt 400kg. Och "tak" över förarplatsen på 630 sen vet jag inte mer vad som skiljer sig mellan dessa. Samma djupgående vad jag läst och halvplanande. Har aldrig haft möjligheten att titta närmare på just 590 i verkligheten men 400 kg låter ju ganska mycket för den lilla längdskillnaden. Så vilken hade ni valt och varför?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy