Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Turboforever

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Turboforever

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

537 profilvisningar
  1. Tips! Köp en ctek d250 dual. Till den kopplar du dina batterier. Då får du skiljerelä, solcellsregulator och allt i en mojäng... Kolla på cteks hemsida på denna produkt. Där har du kopplinschema och allt. Kör själv med en sådan och det funkar klockrent.
  2. Hej! Hade liknande problem med en tidigare båt. Då visade det sig att det glappade i ett motstånd som är monterat i smartcraft kablen mellan motorn och instrumenten. Om det är det felet, så finns det en instruktion på de amerikanska sidorna hur man mäter sig fram. Kabeln är dyr. Men jag skar upp kabeln där motståndet sitter och lödde dit ett nytt. Kostade 5kr...
  3. Ska hämta en säkring där jag köpte spelet. De sa först att det skulle vara en trög säkring, sen sa de att deras säkring inte var trög... Kommer testa i alla fall. Ang tångampere mätare så har min bara möjlighet av mäta växelström. Får höra mig för. Funkar det inte med säkringen som leverantören rekommenderar får de väl ta tillbaka spelet. Typiskt när man lagt ner sig och monterat ankarspel...
  4. Har problem med mitt ankarspel. Det är ett balder 600. Är installerat efter alla konstens regler. Problemet är att automatsäkringen (Carling 60A) bryter stup i ett. Har efterdragit alla anslutningar, kabel 25 kvaderat, nypressade kabelskor med riktig presstång. Är kopplat till ett nytt 74Ah startbatteri som delas med motorn. Motorn är igång och laddar när jag kör spelet. Ankarspelet är nytt för säsongen. Några förslag?
  5. Greppet var kanon. Med en 17" skulle det funka. Är dock inte den billigaste proppen... Bara lite märkligt att det funkar med 19" på 64:an. I mitt fall var motorn en 04:a. Det kanske också spelar in.
  6. Hade tidigare en 6420 med F150. Var inne på samma spår som du. Köpte en 19" Enertia propp. Funka inte för mig. Båten orkade inte varva ur som den skulle och när packning + familj var med blev det inte bättre... Jag bytte tillbaka till original 17" Yamaha propp och fick en acc snabb båt som funkade bra som familjebåt. Det jag kom fram till, är nog att 6420 är lite mer trögdriven än 64:an. Kan va ute å cykla. Men det är min uppfattning. Lycka till med din uppgradering. Längtar efter sommar sol och båtåka
  7. Ok. Tack för snabba svar. Jag får stå ut tills den är uppe på land och göra en grundlig service.
  8. Har precis köpt en båt med en VP 5.0 Gxi. Är jättenöjda med båten. Men har stött på ett lustigt fenomen. När jag startar båten kall, startar den direkt. Om den får gå ett par minuter och jag sedan stänger av den. Försöker jag starta den sen är den jätte svår att få igång. Det luktar även bensin, så jag misstänker att den blir sur. Kan det vara den berömda silen i tryckregulatorn eller tändstiften??? Motorn och båt är från 07 och gått 300 timmar.
  9. Är sugen på att köpa kabinbåt. Har idag en Yamarin 6420dc. Men skulle vilja ha ett tak att krypa under. En större daycruicer har lockat, men det skulle vara skönt att slippa det stora kapellet. Det jag snöat in på är: Finnmaster 7600 Bella Falcon Grandezza 26OC Finns det någon som kör dessa båtar som har synpunkter eller åsikter. Vi är två vuxna och två barn i familjen (9,12år). Budget runt 400".
  10. Ok! Tack för utförlig svar. Ingen här som vill köpa en ny Enertia???
  11. Jarb. Struntar nog i att höja motorn. Ska dock ut och testa lite mer utan kapellet uppe. Vi åker i princip bara två vuxna och två barn. 80% av tiden marshar vi runt 20 - 30 knop. Är det då skadligt för motorn med denna propeller? Meningen med bytet var mest att få högre marschfart.
  12. Tack alla för era snabba svar. Jarb. Ang mitt val av propeller föll efter jag läst många kloka ord ifrån dig. Bra att få veta att man bara får köra i 30 knop med kapellet uppe... Jag som köpt ett helt nytt kapell för säsongen. Kan varmt rekommendera seaside. Vilken kvalitet. Ang mitt propeller bekymmer. Lite med info, min motor sitter i det andra hålet uppifrån och motorn är lyft från akterspegelns början. enl bilderna här nedan. Motorn är från 04:a och har gått 224 timmar. Servad efter alla konstens regler. Nya balansaxlar och ny kamrem. Det enda som inte är bytt, så är det tändstiften. När jag testade den nya propellern så kunde jag trimma upp till mellan 4 och 5 utan att den sög luft. Upplevde dock att den kaviterade lättare när jag svängde. Har jag hjälp av att rycka pluggarna för extra avgasutsläpp på poroppen? Hade tänkt göra en test till, och cabba ner helt. Köra i lugn sjö och testa olika trimvinklar. Annars kommer det finnas en ny enertiapropeller till salu...
  13. Maxvarvet ska väl ligga runt 6000 varv. Med originalpropellern varvade den 5900 - 6000. Det satt dock en 17" på den. Konstigt är också att den är sjukt snabb ur vattnet. Planar ut direkt. Undrar vart problemet ligger. Båten är för i år nyslipade och bottenmålad med Lago racing II.
  14. Behöver hjälp... Har bytt propeller på min båt. Data: Yamarin 6420 Motor Yamaha F150 Propeller Enertia 14 X 19" Med två vuxna och nästan full tank varvade den 5400 varv och gick i 38 knop. Kapellet var delvis uppe och det blåste en del. Är detta ok? Med tanke på att maxvarv ligger lite lågt... Tacksam för kommentarer.
×
×
  • Skapa nytt...