Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

pegra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pegra

  • Placering
    Kadett
  1. Nu var det inte namngivningen av motorerna som var problemet utan att instruktionerna från Mercruiser är väldigt luddiga. Nedan är en sammanställd bild på kopplingsschema som fungerade (option 3) med korrekta artikelnr samt dom rätta namnen på motorerna. (Default är tydligen Starboard på båda). http://imgur.com/jxJJFK3 i mercruisers egna installationsmanual för gateway så står det: "For non-DTS installations connect the CAN 10-pin harness connector to the multiengine instrument adapter." https://lepper-marine.de/media/pdf/55/a8/c4/Mercury_8M0105243_Installation.pdf Vilket alltså inte alls fungerar utan man ska koppla ihop dom med en P CAN kabel. Kostade mig två turer till marinverkstaden (utan att dom kom på vad problemet var), ett antal diverse smartcraft kablar och tillbehör som jag inte behöver samt över ett års grubblande varför det inte fungerade. Värmdö motorteknik kom till slut på vilken kabel det var som jag behövde efter att jag "trakasserade" dom med frågor varför det inte fungerade.
  2. Tack för tipset! Min är en -05:a. Tyvärr har dom för mycket att göra på varvet för tillfället p.g.a. sjösättningar så jag får glatt vänta tills det lugnar ner sig då jag själv inte är så motorkunnig. gen 3 började installeras på -04 redan så risk är att du har denna. länk till manual med bild: http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser40.html#/10 googlar man lite så är det mycket kritik som riktas mot denna typ av lösning för filter/pump/kylning och den är snordyr att byta ut.
  3. Bytte du inte drev och prop? får du inte mycket kaviteringar och proppsläpp vid gaspådrag? misstänker att du gick från 300hp till 425hp?
  4. Nu har du ju inte skrivit vilken årsmodell det är på motorn. Själv har jag dubbla 350 mag mpi -06 som fick problem med tänding. Det visade sig vara igensatta spridare pga gen III fuel cool module hade börjat rosta inifrån och släppt ifrån sig färgflagor. Monterade bort spridarna och körde trycklyft i dom och skrapade rent kylhuset från färg och sedan fungerade motorerna klockrent.
  5. Jag har problem med att få smartcraft nmea2k gateway att fungera ordentligt med dubbla mag mpi 350 till Garmin 5012. se bild http://imgur.com/yanKfQJ kopplar jag enl alt 1 så får jag info till displayen från båda motorerna. kopplar jag enl 2 så får jag endast info från styrbords motor. Misstänker att det har med konfigurationen (namngivningen av motorerna). Någon som vet vad det kan vara för fel? Anledningen till att jag inte kan köra alt 1 är för att det då går ström från ena motorn till den andra via junction boxen. Har hushållsbatterierna på styrbord och slår jag av babord strömställare vill jag ju att det ska vara av.
  6. Vill tilläga att GFS-10 kan visa fel. Smartcraft är mycket mer exaktare att visa förbrukningen. GFS-10 går iofs att kalibrera men mina visade ändå att motorerna drog mindre än vad dom faktiskt gjorde och det gick inte att korrigera ytterligare. Om båten ligger och guppar lite kan GFS-10 också få för sig att det går bränsle. Smartcraft tar datat från motorerna och har i mitt fall varit väldigt exakta. Jag använder dock fortfarande GFS-10 på Kohler Generatorn eftersom den inte har NMEA 2K kompabilitet.
  7. Hade samma problem på min förra båt, det ser ut som någon spillt rödvin. Det är mögel som orsakar den röd-rosa fläcken på vinylen. Jag lyckades inte få bort fläckarna, klädde om sätena istället.
  8. Att backa in en båt med platt akter och enkeldrev är riktigt svårt. Fått själv erfara skammen av att misslyckas ett antal gånger med att backa in en Bayliner 245. (vi ville gärna gå iland till bryggan från aktern). Har numera en 35 fots Bayliner med dubbla drev och det är mycket enklare att backa in denna koloss än den lilla.
  9. Jag hade läckage från hastighetsmätarkabeln. Mätaren visade fel ett antal knop och jag hade vatten i motorutrymmet. Tillslut hittade jag sprickan (ca 1cm) på kabeln och efter det var motorutrymmet torrt. Annars brukar det vara en dålig tätning på växelvajerns bälg som gör att det läcker in vatten (Bravo drev)
×
×
  • Skapa nytt...