Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Downtime

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Downtime

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Luckan uppe 👍. Nu återstår bara att ta reda på källan till problemet men det får vänta till våren med hjälp av någon båtelektriker. Återigen tack för alla input.
  2. Tack för alla kommentarer. Har varit nere under dagen och satt på två C-TEC laddare enligt bild. Dem verkar ladda och kommer att åka ner imorgon och se vad som hänt. Minus kopplade jag på bogpropellern. George_ohm, kunde säkert koppla på plus och minus direkt på bogpropellern men vet inte om rätt batteri/er blir laddade då. Wingan, när jag kopplade pluss på svarta plattan längst ner till höger gav laddaren inget utslag. Väntar med spänd förväntan på vad morgondagen ger för resultat. /Hasse
  3. Ok. Ska kolla efter minus vid bogpropellern. Sen verkar ju alla poler på bilden vara +. Är det bättre med en laddare eller batteri/startkablar ?
  4. Är ganska dålig på el men kan inte den svarta plattan till höger vara minus ?
  5. Hej. Har en Sea Ray 355 Sundancer. Efter upptagning har jag nu råkat ut för att alla batterier, totalt fyra, blivit urladdade trots inkopplad landström. Detta innebär att jag inte får upp motorluckan som drivs av batteriet, vilket gör att jag inte kommer åt motorrummet. Båda motorerna är konserverade men vad som återstår är hela vattensystemet. Sen vill man ju kunna starta motorerna till våren. Mina fråga är: Kan man ladda batterierna via strömbrytarna där man bryter strömmen, se bild. Bilden visar baksidan och dem röda är varsin brytare. Den i mitten är en brytare för bogpropeller som monterats senare. Tänkte om det går att sätta en laddare, alternativt batteri/startkablar direkt på kablarna. Går laddningen ner till batterierna eller åt andra hållet och eventuellt förstör andra komponenter ? Ska tydligen gå att öppna luckan via inspektionslock men tror att det är kört då förra ägaren bytt ut sprintarna till bult och mutter. Mycket tacksam för all hjälp. Vintern och frosten närmar sig. /Hasse
  6. Ok, tack för tipset. Ska kolla upp det. Hasse
  7. Hej. Har ett litet problem som jag tänkte höra med er om någon känner igen. Båten det gäller är en Sea Ray 320 med dubbelmontage, Mercruiser 350 MPI Horizon. Den ena motorn går inte ner på tomgångsvarv. Kör jag sakta och varvar max 2500 funkar allt som det ska när jag slår av på farten. Problemet är när jag kör i högre farter, varvtal från 3500 och uppåt, som den inte går tillbaka till tomgång när jag slår av, utan stannar på ca: 1200. Har testat att varva upp motorn lite och då går den alltid tillbaka med en liten fördröjning vid just 1200. Någon som har en ide om vad som kan fela. Brukar få stänga av motorn och sen starta igen för att få rätt tomgångsvarvtal. Hasse
  8. Motorn är inte sjövattenkyld. Inväntar offert på kostnad för nytt block alternativt borrning.
  9. Mitt problem började med att jag hade ett spräckt fördelarlock. Jag satte då dit en ny komplett med axel. Efter några timmar i sjön hade skruven lossnat och fördelaraxeln hoppat ur sitt läge vilket innebar att rotor, lock och axel var trasigt. Ringde båtmekanikern igen som kom med en ny men samma visa utspelade sig med skillnad från att denna gången hoppade inte axeln upp utan satt kvar på sitt ställe men axeln hade blivit skev och förstört lock och rotor igen. Något gör tydligen så att axeln blir skev. Båten till varv och motor ur. Efter isärtagning visade det sig att lagren till kamaxeln var slut. Kamaxeln driver tydligen fördelaraxeln och detta kan då tydligen göra så att fördelaraxeln blir skev. När man lossade topparna så ser man, enligt mekanikern, att det förmodligen någon gång har stått vatten i cylindrarna. Han kan se att topplockspackningen är bytt. Mekanikern föreslår att jag byter block då det finns "missfärgningar" på några ställen. Tycker detta verkar vara en drastisk åtgärd men vill gärna höra era tankar och idéer. Har varit och tittat idag och bifogar kort. Klart jag ser missfärgningarna men känner inga som helst ojämnheter i cylindern. Kan tilläggas att på sista turen försvann även oljetrycket helt plötsligt. Är det kamaxeln som även ställer till det problemet tro? Kamaxeln och oljepumpen visade sig vara intakta. Motorn det rör sig om är en Mercruiser 350 Horizon 2002. Långt inlägg men egentligen bara en fråga. Kan lite missfärgningar vara så allvarligt att man måste byta block? Ser fram mot era åsikter. Hasse
  10. Har tyvärr råkat ut för lite motorproblem och skulle gärna vilja titta på en sprängskiss på motorn. Någon som vet var jag kan hitta en. Motorn det gäller är en Mercruiser V8 350 Horizon årsmodell 2002 med rak axel.
  11. Snabbt svar som vanligt. Det var lite det jag undrade, om det verkligen blir så stor skillnad. Tänkte kanske att någon mätt och räknat lite mer seriöst. Låsa axeln, skulle det räcka att lägga in växeln för att propellern inte ska snurra.
  12. Har en fråga till er som har dubbla motorer. Kör själv med dubbla V-8 i en Sea Ray med raka axlar. Är det vanligt att ni kör med bara en motor när ni kör i låg fart? Ligger för det mesta i 7-8 knop och tänkte det skulle spara en del bensin. Finns det risk för något extra slitage pga snedbelastning? Förstår att köra med en motor kräver ett högre varvtal vid samma fart än att köra med båda. Det kanske inte skiljer så mycket på alternativen. Ser tacksamt fram mot synpunkter. För övrigt kan tilläggas att jag fått åtskilligt med hjälp av att läsa denna sida.
  13. Vet inte vart bilderna tog vägen. Provar igen.
  14. Motorerna är 2 st Mercruiser 350 Horizon. Hittade ingen bra ritning så jag tog en liten rörkniv och kapade röret 1 dm ner och sen var det bara att dra upp stickan. Krympte sen på en slang över skarven som jag drog fast med 2 slangklämmor. Tycker jag borde hålla då det inte är något större tryck i röret. Bifogar bilder på avbruten sticka och lagat rör. Liten fundering, trodde stickan skulle gå hela vägen ner i röret och ut i tråget men den slutar långt före röret tar slut. Kanske har att göra med att oljan ligger på en nivå som också tränger upp i röret. Stort tack för alla förslag till lösning
  15. Vet inte om det går att lossa röret. Det är väldigt trångt och röret går ner under motorn. Sticka in något vasst i gummibiten som sitter kvar har jag funderat på men stickan åker ju bara längre ner. Är det någon som vet om den tar emot något till slut, exempelvis tråget, så man vågar ta i lite. Är lite nojig för att den bara svänger undan och åker längre ner. Har funderat på att kanske kapa av röret ca 1 dm ner med en dremel, då kan jag få tag i den men då återstår problemet med att återställla röret så man får rätt nivå när man ska kolla oljan.
×
×
  • Skapa nytt...