-
Content Count
142 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
16 TrovärdigAbout lawea
-
Rank
Örlogskapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
-
Hittade ett gäng plywoodtrådar så vi behöver nog inte en till.... Det får bli formplyfa med epoxitätade kanter och nedslipad ovansida innan limning av FlexiTeek.
-
Jag har en Flipper 666 med vattenskadad durk som måste bytas. Båten står under presenning och förra vintern blåste det in snö som sedan smälte. Om jag köper plywood med laminerad ek/koto blir det 3 skivor à 4.200kr från Calexiwood. Riktig teak ännu dyrare. Min tanke är därför att köpa Isiteek som Erlandssons kör på kampanj nu. Problemet är att jag inte kan limma Isiteek direkt på plastdurken eftersom jag vill komma åt inspektionsluckan för bränsletanken. Alltså behövs skivor. Den spontana lösningen på det är väl en WBP-limmad plywood som jag kapar till rätt mått och lackerar kanterna för att täta igen. Men att ha ett lager trä under ytskiktet känns lite korkat. Oavsett hur noga man lackar tänker jag att det finns en risk att det kryper in fukt i plywooden. Tycker ni jag tänker helt galet? Finns det vattentåligare alternativ till plywood till rimlig kostnad?
-
Ja. De håller inte många säsonger de där gummirepen. Jag har alltid en rulle med mig när det ska täckas
-
Använd gummirep när ni spänner presenningen så håller öljetterna
-
Håller med boanjoan. Det har funkat fint för oss. Tips är att knyta in presenningen under båten och inte ner i trailern. Då smiter den tajtare runt båten och mindre risk för fickor. Jag använder biltema gummirep som flexar en aning
-
En 666HT har varken självläns eller är särskilt oöm. Spola ur med vattenslang är absolut inget man gör 🙂 Med det sagt så är det en riktigt trevlig båt som jag inte tror kommer göra dig besviken. Du hittar 2 st på blocket i skrivande stund som ryms inom din budget. Inombordaren ger låg tyngdpunkt och lägre varv/ljud samt erbjuder en trevlig plattform i aktern utan motor i vägen när det ska badas och hållas på. Särskilt mycket jobb med oljebyten och vinterställning tycker jag inte det är. Öppningsbar ruta saknar jag inte. Skarndäcken på 666:an är tillräckligt breda och det finns bra med grabbräcken så det går enkel att ta sig i och ur. Tyvärr kliver man dock ofta på stolen då fotsteget bakom sitter lite avigt till. Släng på en Solas 17" 4-bladig rostfri så har du bra bottenvrid och den toppar fortfarande strax över 40 knop.
-
Med yngre barn är det väldigt skönt att ha ett krypin när de blir trötta eller när det blir lite kyligt (är ju inte helt ovanligt). Om barnen dessutom kan ha bra kontakt med föräldrarna och inte känner sig instängda är det ännu bättre. Ta en titt på HT-båt som du kan öppna rakt framåt t.ex. Yamarin 59ht. Jag har ingen egen erfarenhet av just den modellen, men det bör ju underlätta att själv ta sig till fören. Finns säkert fler modeller med liknande upplägg. Vi uppskattar vår 666HT väldigt mycket just för att den ger ett bra vindskydd. Vi har ingen mittlucka fram, men jag tycker inte det är något problem att det tar några sekunder extra att ta sig till fören. Det viktiga är att det är ett hyffsat bra skarndäck och att det finns bra med grabbräcken. Grejen med bra vindskydd är att man törs åka ut även om prognosen inte lovar strålande sol hela dagen.
-
Det gäller att komma ihåg alla siffrorna i filmen 😂
-
Samma här! Först 19p för att sedan byta till 17p som blev perfekt.
-
Det börjar bli dags att byta kapell på får 02:a som fortfarande har originalkapellet. Har du något bra tips på var man handlar bra (likvärdigt standard eller bättre) kapell till en 666:a? Kan man beställa utan att behöva vara på plats fysiskt med båt eller befintligt kapell (vi bor i Umeå)?
-
Kollade propellern nu. Vi har en Solas 9553-143-17 på vår Flipper 666 HT. 4600 WOT och 42 knop. Vi provade först med 19" men fick inte upp maxvarvet tillräckligt med den. Tänkte att det är lika bra att skriva ner det ifall det är andra med 666 som funderar även om det kanske är lite OT just här.
-
Blir säkert bra. Vi kör samma på vår Flipper 666 med lika motor och ganska likvärdig båt kan jag tänka mig. Om du landar på ca 4600rpm vid full gas så har du hittat rätt propeller (annars hjälper propellertrim dig). Ensam i båten har jag i princip ingen planingströskel alls. Mycket snabb upp i plan. Med tre vuxna i aktersoffan + ytterligare 2-3 pers så är det naturligtvis lite segare, men inga problem. Vår toppfart (42 knop) är likvärdig med den 19" 3-bladiga stålpropp vi hade tidigare. Kanske den klarade 1-2 knop mer tidigare, men det tycker jag är ganska ointressant i sammanhanget. En positiv biverkan av fyrbladigt är att jag tycker styrningen blir bättre, mer direkt. Lycka till!
-
Det ska väl inte bli några problem att lägga till med Örnvik 566/575. De är ju ungefär som bowriders med tak och enkla att ta sig fram till fören i (tycker jag som tar mig fram via skarndäck på Flipper 666, men det funkar det med.). Finnmaster 6100MC är väl ett liknande alternativ.
-
Mente Marin är en bra investering. Funkar kanonbra!
-
Tänkte bara återrapportera att dräneringen av motorn gick bra. Inga frostsprängningar i vinter (ligger strax söder om Örnsköldsvik så vi har ordentligt med minusgrader). Allt har funkat fint. Körde igenom ordentligt med färskvatten från vattenslangen innan jag tömde sjövattendelen. Nu har jag en drevsäck som kommer bli oanvänd....