Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

qinxfre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om qinxfre

  • Placering
    Kadett
  1. Oljetryck är OK. Är samma som innan larmet började. Temperaturen är också OK. Motorerna är sjövattenkylda. Det är det som förbryllar mig. Hade tänkt identifiera vilken motor det är men eftersom larmet inte kommer vid tomgång får jag ge mig ut och testa om larmet kommer när jag kör en motor i taget. Antar att ”Transmission fluid” inte finns när det är drev, då sitter väl växeln i drevet?
  2. Hej! Jag har dubbla Mercruiser 305 förgasare med Bravo 2 drev som börjat larma (pipa) konstigt och oregelbundet. En av dem ger korta oregelbundna pip vid ca 4,8 knop runt 1000 rpm. Är tyst vid 1200 rpm ca 5,2 knop. Börjar pipa oregelbundet igen vid 2000 rpm och vid 3500-4000 rpm så piper det tyst hela tiden. När jag slår av så brukar pipandet bli oregelbundet men högre. Trodde först det var drevoljan men behållarna är på full nivå. Monterade ur givarna till drevoljebehållarna men larmet kvarstod då det bör inte vara drevoljegivarna. Jag testade sedan att varva på tomgång men inget larm. Någon som har ett förslag? Vad jag förstått finns det endast tre orsaker på larm. Temp, oljetryck och drevolja. Finns det något mer? Känns lite som det beror på när växeln är i men riktigt konstigt att den piper korta oregelbundna vid 4,8 knop men helt tyst vid 5,2 knop.
  3. Tack för tipset men det går tyvärr inte dela svänghjulet på min. Dock fått hjälp av en polare att tillverka ett verktyg för att smidigt lyfta av svänghjulet (se bifogad bild). Vi har redan testat det med lysande resultat. Återkommer som sagt när nya statorn är på plats. Återigen, tusen tack för hjälpen och snabb respons.
  4. Tusen tack! Jag kommer lägga en beställning på en ny stator och byta ut den. Återkommer med resultat när statorn är på plats.
  5. Just to make sure, är inget detsamma som kortslutning (0 Ohm) eller avbrott (mkt hög resistans)? Svar: Min multimeter har stegen 200, 2K, 20K, 200K, 2M och 20M. Inget är samma som att det står 1 på multimetern, alltså inget mätvärde visas. Mät mellan blå och jord (blå skall då ej ansluten till CDI), vad får du då? Svar: Då får jag ingen respons (dvs. 1 på multimetern) Har testat 200, 2K, 20K, 200K, 2M, 20M Mät mellan blå respektive röd ingång på CDI och jord. Inga ledningar skall vara anslutna. Resultat Med gulsvart kabel i CDI boxen (kopplingar till tändspolar sitter också i boxen) Blå till jord = 514 000 Ohm (0,514 med inställning 2M på multimetern) Röd till jord = 2 050 000 Ohm (2,05 med inställning 20M på multimetern) Utan gulsvart kabel i CDI boxen (kopplingar till tändspolar sitter i boxen) Blå till jord = 550 000 Ohm (0,550 med inställning 2M på multimetern) Röd till jord = 7 180 000 Ohm (7,18 med inställning 20M på multimetern) Är detta konstiga värden?
  6. Tusen tack för snabba svar! Inte hunnit köpa någon kondensator eller diod men testade nu att koppla bort den röda och blå kabeln från switch boxen. Har de två gula kvar i likriktaren. Resultat: Röd till Blå: inget utslag på multimetern. Röd till motorns jord: 107,9. Dvs. det verkar vara något strul med den blå kabeln. Tror du att det är ett tillräckligt resultat för att inköpa en ny stator? Måste jag även göra testet med toppspänning för att vara på den säkra sidan? Ps. Jag testade även att koppla bort triggern ifrån switch boxen och mäta och fick samma resultat som förut och verkar nu kunna känna mig säker på att den fungerar iaf.
  7. Hej! Har en Mariner 90 HK -89 (3 cylinder) motor. Den startade först gick i 5 sekunder och stannade, sedan vägrade den att gå igång. Tog ur översta tändstiftet och testade, ingen gnista. Testade sedan nr 2 och nr 3 med samma resultat. Fick bogsera hem den. Har nu med multimeter kontrollerat statorn och triggern med följande resultat: Stator Röd till blå: 1782 (enligt manual 3600-4200) Röd till motorns jord: 109 (enligt manual 90-140) Trigger Brun till svart: 1232 (enligt manual 1100-1400) Vit till svart: 1236 (enligt manual 1100-1400) Violett till svart: 1235 (enligt manual 1100-1400) Med dessa resultat så verkar statorn ge för lågt värde på röd till blå, kan det orsaka att inget tändstift ger någon gnista? Kan det vara switch boxen som ger låga värden på statorns röda till blå? Lite kluven om jag ska beställa en ny stator eller switch box. Någon som har erfarenhet av samma problem? Tacksam för hjälp!
  8. Tusen tack, nu lirar powertrim/tilten fin fint. Bytte manuella skruven, till min förvåning skruvade jag ut skruven som endast var ca 2 cm lång, förra ägaren måste satt dit den och inte nämnt något vid försäljningen . Den verkade ju inte vara rätt sort, den som syns på alla sprängskisser och som jag köpte var mycket längre och avlång med tre packningar. Efter att ha monterat den och lyft, fylt, sänkt, lyft ett par gånger så kom trimcylindrarna igång och till slut så provade vi med reglaget och vips så kom den igång. Tack för snabb hjälp Chrille_82, du är en klippa!
  9. Tusen tack för snabba svar. Så för en som är lite trög 1. Lossa manuella skruven (köper en ny idag så jag vet att den är hel) 2. Tilta motorn manuellt till max och lås 3. Öppna påfyllning och fyll på olja från sidan tills det rinner över 4. Stäng påfyllning (ha manuell skruv öppen) 5. Sänk ner motorn manuellt sakta (kommer det inte rinna ut olja vid manuella skruven då?) 6. Gör om steg 2-5 ett par gånger tills att det verkar ha fyllt systemet helt med olja 7. Skruva till manuella skruven 8. Testa att titla/trimma via reglage och elmotor/pump Har jag missat något?
  10. Jag fyllde på olja genom följande steg. 1. Lossade manuella skruven 2. Lyfte upp motorn och låste den i högsta läget 3. Skruvade av skruven för påfyllning på sidan. 4. Fyllde på med olja tills det rann över 5. Sänkte ner manuellt sakta 6. Skruvade dit manuella pluggen 7. Skruvade på påfyllningsskruven 8. Testade att tilta upp med reglage Motorn låter men motorn är stilla utan rörelse. Ingen rörelse varken i tiltcylinder eller trimcylindrar. Skruvar jag upp manuella skruven, lyfter upp motorn till max och skruvar igen manuella skruven så åker motorn ner i bott själv, verkar inte finnas något tryck som orkar hålla kvar motorn uppe. Ska testa få tag på ny manuell skruv se om det hjälper. Tacksam för fler förslag!
  11. Jag ska titta på plastpluggen, jag var tänkt att köpa en ny sådan redan idag bara för att testa. Den elmotor jag köpte var både med elmotor och pump så det är alltså både ny elmotor och pump. Hur länge tror du att man behöver köra motorn innan den kanske hugger tag? Är rädd att bränna denna motorn då jag inte vill kosta på med ytterligare en ny
  12. Jag har en Mariner 90 HK -89 med powertrim med påfyllning av olja från sidan. Först så fungerade inte powertrimmotorn, gav inget ljud ifrån sig. Köpte en ny powertrimmotor och bytte motorn och fyllde på med olja. Försöker trimmma upp motorn via reglaget men motorn bara låter och ingen annat händer. Någon som något förslag på vad som kan vara fel? Något mer man behöver tänka på efter byte av powertrimmotor. När powertrimmotorn var trasig lyckades vi tilta upp motorn för hand utan att släppa på den manuella skruven som vi egentligen skulle ha gjort, kan något gott sönder då? Någon viktig packning? Om vi nu släpper på manuella skruven, tiltar upp till max, skruvar tillbaka manuella skruven och fyller på olja tills det rinner över. Då orkar den inte hålla emot motorn utan den faller ner till bott. Läckage inne i någon cylinder? Tips?
×
×
  • Skapa nytt...