Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Amigo23agare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Amigo23agare

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Många bra synpunkter! Intressant det där med planande båtar och körning i deplacementsfart. Det kanske verkar som att avmastad segelbåt är ett bra alternativ. Eller snipa. Är det någon större skillnad på bränsleförbrukning mellan en segelbåt i deplacementsfart och en snipa eller ht-båt i deplacementsfart (givet att det är samma motor) ? Jag tänker att tyngden och vattenmotståndet i kölen borde kosta en del, med andra ord att det behövs mer gaspådrag för att få upp segelbåten i samma fart. För övrigt, hur stark motor krävs för att få upp typ crescent 435 eller liknande (5m ht) i bra planing?
  2. Vad tror ni tex om crescent 435ht med en snurra på 10-15 hk? Förbrukning? Toppfart?
  3. Jag sitter och drömmer om kanalerna i Europa. Som seglare har jag nollkoll på motorbåtar men en sådan skulle ju onekligen lämpa sig väl för Europas kanaler. Rent hypotetiskt: En liten billig båt, typ ht eller cabin, runt 5 meter. Vilken kombination av båt och motor skulle ni välja för att minimera bränslekostnaderna? Det är ju alltid en fördel om det går att komma upp i 10 knop eller så då och då när det är tråkig transportsträcka eller motström. Som seglare kör jag med 5hk på min långkölade 1,5 tons amigo i 5,5 knop. Jag blir alltid lika förvånad över hur stora motorer det krävs även för små motorbåtar, men jag förstår att det är en helt annan sak när det ska planas. Förslag?
  4. Hej! Jag försöker förgäves hitta en handdriven pentrypump till saltvattenintaget i mitt lilla pentry. Det verkar dock som att det mest finns el- eller fotdrivna pumpar på marknaden. Är det någon som kan tipsa mig om var jag kan finna en handdriven pump till mitt pentry? Med vänlig hälsning, amigo23agare
  5. Hej! Jag har lite funderingar kring bränsleförbrukning och olika faktorer som påverkar denna. Är det någon som har koll på ungefärlig bränsleförbrukning i maxfart för nya fyrtaktare runt 5hk och hur den påverkas av att dra ner lite på gasen till marschfart? Det är ju bara någon bråkdel av ett knop man tappar i fart om man har en kort kölbåt iaf och det kan man ju leva med. Hur skiljer sig fyrtaktare från tvåtaktare vad gäller bränsleförbrukning (vissa säger att 2-taktare drar väldigt bensin, men gäller det även nya motorer)? Är ålder en viktig faktor i sammanhanget?
  6. Jag och min sambo köpte precis en Amigo 23 efter att tidigare ha haft mindre, trängre segelbåtar och vi är extremt nöjda. Fördelar med Amigo23 jämfört med båtar som är någon klass mindre (typ 18 fot) är att man faktiskt kan sova i förpiken bekvämt och mysigt (jag är 1,80), att överbyggnaden är ganska hög och att man följaktligen kan sitta rakt och bekvämt och att det är väldigt mycket stuvutrymme i ruffen. Är man bara två personer så behöver ingenting ligga i påsar i någon äcklig stickkoj utan allt passar i stuvfacken. Vi hade en Cutlass 27 för ett tag sen, den kändes ungefär lika stor inuti trots sina extra 5 fot. Väldigt snygga linjer med positiv akter bland annat. Stora fönster. Amigon sägs vara överriggad vilket antagligen är bra med tanke på att det är en tung, långkölad båt som korsat atlanten. Angående seglingsegenskaperna finns det säkert bättre bedömare än mig själv på MG. /Inte helt opartisk amigo23-ägare
  7. Hej! Jag tänkte att det här kunde bli en tråd för oss som äger eller har erfarenheter (privata eller yrkesmässiga) av dessa motorer så att vi kan dela tips, varningar och råd när saker pajar och skiter sig eller när det är något man har synpunkter på. Jag har en knappt körd 5hk Sailpower från 2010, den funkar än så länge. Den har ingen inybggd tank, men det verkar de flesta andra ha. Någon som vet om jag har en specialversion eller något? Någon annan som har synpunkter på något eller frågor? Ös på bara!
  8. Tack till er båda för bra och informativa svar! En anledning till att jag vill vara extra noga med motorn är att jag av olika anledningar som hör hemma i en annan tråd inte riktigt kan räkna med att segla mig ur ett motorhaveri. Paddeln ligger närmare till hands... De reservdelar ni tagit upp ska införskaffas och jag är tacksam för tipsen. En direkt följdfråga som dyker upp när jag inser att det är mycket jag borde lära mig om och införskaffa är huruvida det är dumdristigt att vänta till nästa säsong med att lära sig byta allt och köpa tändstift, impeller, osv. Hade ni gjort det direkt eller litat på att en så pass ny motor klarar sig en sommar? (Man är ju gärna ute och guppar omkring så mycket man kan nu när solen för en gångs skull är framme och meckar, lär sig nytt och handlar hellre på hösten)...
  9. Okej, då gäller det alltså inte ute på sjön om man inte har wifi i båten det vill säga. Eller har jag missat något?
  10. Intressant det där med wi-fi, hur kan det komma sig tror du? För jag gissar att ni inte har wi-fi i båten utan att det gäller även off-grid?
  11. Hej! Jag lägger detta i SeglarSnack eftersom att det rör sig om en motor som är vanlig på segelbåtar och som sitter på en sådan. Som nybörjare vad gäller utombordsmoter i stort och 4-taktare i synnerhet har jag ett par funderingar kring min nyinskaffade Mercury sailpower 5hk. Den är inköpt av en tidigare ägare 2010 och körd ca 20 timmar. Finns det några risker för att en så pass ny utombordare kan haverera när jag befinner mig på sjön och är det isåfall några reservdelar som kan tänkas vara bra att ha med sig? För två år sedan gick till exempel brytpinnen sönder på min dåvarande 2-taktare, som tur var fanns det en båtaffär nära till hands och en erfaren far på telefon som kunde ställa rätt diagnos och berätta hur jag skulle göra. Eftersom att den situationen var helt ny för mig känns det som om liknande händelser skulle kunna inträffa i ett mer utsatt läge, därför undrar jag vad som kan tänkas vara bra att ha med sig i nödfall. Ingen input här kan vara för basic, jag är en riktig nybörjare! Kortfattat: Hur mycket behöver jag oroa mig för motorhaveri och vilka reservdelar ska jag införskaffa och lära mig att byta ut? Tacksam för svar!
×
×
  • Skapa nytt...