Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Math77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Math77

  • Placering
    Kadett
  1. Körde bara några sekunder med växeln i igår då jag visste att cutlesslagret är vattensmort... Idag tog jag med mig frugan till båten och placerade henne med en vattenslang vid stödbocken... När hon spolade lagret/axeln med vatten så vibrerade det ingenting! Problemet löst. Som sagt, jag tänkte på att cutlesslagret inte smordes igår, men jag trodde aldrig att det skulle kunna skapa såna vibrationer! Men det är klart, när jag har provat tidigare så har det suttit ett 20 år gammalt cutlesslager monterat, misstänker att det var ganska torrt och slitet. Jag har nya kuddar monterade och hade linjerat motorn efter bästa förmåga. Det gick även bra att dra runt propellern hela varv... Därför vart jag lite less när det vibrerade... Ibland har man otur när man tänker!
  2. Självklart kollade jag linjering mellan motor och axel vid montering. Jag shimsade in motorn efter bästa förmåga, men jag blev tveksam om jag hade fått det rätt eftersom det vibrerade... MEN: Det var det nya fina cutlesslagret som orsakade vibrationerna! Jag tog med mig frugan till båten idag och posterade henne med en vattenslang vid stödbocken. När hon vattnade lagret så var det "inga" vibrationer alls! Jag körde bara några sekunder med växeln i igår, just för att inte skada det nya fina cutlesslagret eftersom jag visste att det var vattensmort. Men att det skulle skapa sådana vibrationer... så långt räckte inte tankarna tydligen. Jag smorde även upp foldingproppen som var lite torr från förra säsongen om det kan ha hjälpt vet man ej! Ibland har man otur när man tänker...
  3. Vinterns projekt på min Scampi 30 har varit att renovera den gamla orginalmotorn, en YANMAR YSB 12. Passade även på att byta motorkuddar. Bytte även Tätringar och lager i axelgenomföringen, samt cutless lager i stödbocken. Motorn går nu som en klocka, vilket är kul, MEN när jag lägger i växeln på tomgång så uppstår det kraftiga vibrationer efter ett par sekunder. Kan detta bero på att båten ligger på land och att propellern snurrar i luften utan motstånd? Har aldrig kört med växeln i på land förut. Eller kan det vara linjering mellan motor och axel som inte stämmer med de nya motorkuddarna? Annars kanske axeln har böjt sig under hanteringen, den är ju 3 meter lång... Är det någon som har några tips på första åtgärd??
  4. Vinterns projekt på min Scampi 30 har varit att renovera den gamla orginalmotorn, en YANMAR YSB 12. Passade även på att byta motorkuddar. Bytte även Tätringar och lager i axelgenomföringen, samt cutless lager i stödbocken. Motorn går nu som en klocka, vilket är kul, MEN när jag lägger i växeln på tomgång så uppstår det kraftiga vibrationer efter ett par sekunder. Kan detta bero på att båten ligger på land och att propellern snurrar i luften utan motstånd? Har aldrig kört med växeln i på land förut. Eller kan det vara linjering mellan motor och axel som inte stämmer med de nya motorkuddarna? Annars kanske axeln har böjt sig under hanteringen, den är ju 3 meter lång... Är det någon som har några tips på första åtgärd??
  5. Har du inte fått vatten i oljan så är det tätt mellan block och cylinderfoder. Jag bytte foder och packningar nu när jag renoverade min YSB12. Motorn har dragit olja och det enda problemet jag hittade var att cylinderloppet ( fodret ) var ovalt när jag mätte upp det samt att kolvringarna inte såg ut som original (?). Det gick inte att se något fel på cylinderloppet genom att bara undersöka det visuellt. Fodret satt ganska hårt i packningarna, men så fort det släppte någon mm så gick det lätt att dra ut det. Att montera det nya fodret gick lätt. Det gäller bara att vara noggrann när man gör rent anliggningsytorna på blocket. Sen hade jag fett på det nya fodret vid montering. Om din motor inte suger i sig massa olja, inte läcker in kylvatten i oljan eller har dålig kompression så tycker jag inte att du behöver byta foder. Försök gärna mäta diametern på fodret, både vertikalt och horisontellt i loppet, på tre olika punkter. 85 mm ska det vara om jag minns rätt.
  6. Om du tittar "in i " kolven underifrån så ser du att ena sidan av godset i vevstaken har ett hål. Detta hål skall vara uppåt! Detta är viktigt för smörjningen! På min motor var märkningen "N" nedåt... Säkert en slump, men lätt att komma ihåg. Kanske är lika på din? Hoppas att detta löser ditt problem. Jag har säker bilder på detta från min motor om det skulle behövas, lite svårt att förlra med text kanske. Jag bytte kolvringar och cylinderfoder nu när jag renoverade så för mig spelade tidigare slitage inte så stor roll, däremot så vill man ju att smörjningen ska fungera...
  7. Ett litet sent tillägg till denna tråd, men jag ville bara bekräfta dina misstankar. Hittade ett par deciliter olja under motorn ( YSB12 ) en dag i somras. Det visade sig vara den lilla gummihatten som hade lossnat från röret på babord sida om motorn. Det röret man använder för att suga ur oljan vid oljebyte. På med gummihatten och säkra med lite tejp så fortsatte semestern utan problem. Men jag kommer nog göra en bättre, permanet lösning i höst.
  8. Hej, I min båt, som är ny för mig denna säsong, sitter en Yanmar YSB12G från 1977. För att veta statusen på service så bestämde jag mig för att fixa de vanliga; olja, anod, filter... När jag skulle tömma ur den gamla oljan, efter varmkörning, så fick jag ur ca en ( 1 ) liter. Sen surplade bara oljebytarpumpen luft. Detta oavsett om jag försökte i påfyllningen eller i det rör som leder ner till sumpen. Innan oljebytet påbörjades så låg oljenivån mitt på det räfflade området på stickan. Jag tycker ju då att jag borde ha hittat mer än en lite olja i motorn. Till saken hör att oljestickan ser lite mysko ut i motorn, den passar inte riktigt och är svår att få att ta gäng...Den är dessutom märkt 0,7 l. Den ser misstänkt lik ut den sticka som sitter i backslaget. OM stickan är felaktig och för lång så resulterar ju det i att jag häller i för lite olja i motorn. Vågar jag lita på att motorn är helt tom när oljebytarpumpen suger luft och då hälla i tre liter olja? Jag vill inte köra med för mycket olja i motorn heller, då jag har hört attt det kan orsaka problem. Är det någon med samma modell av motor som vet, eller kan kolla om stickorna är lika långa. Eller kan mäta sin sticka i motorn och rapportera hur lång den är? Mycket märklig fråga kanske... Jag har försökt att få tag i en ny ( bättre begagnad ) oljesticka till motorn, men det går trögt. Jag har kört motorn i ca tre timmar innan jag upptäckte detta fenomen och den går som en klocka.
  9. Provar att blåsa lite liv i denna tråd, då mina funderingar är Scampi-relaterade. Jag har precis köpt en Scampi och fick med ett Isotherm kylaggregat som den förra ägaren aldrig installerade. Är det någon som ha erfarenhet av att isolera befintliga kylfack i pentryt? Eller ska man bygga ett nytt kylfack under bänken, med ny bänkskiva och bara en isolerad lucka till kylfacket? Som det är nu så är det bara oisolerade plastlådo med tre trälock. Känns inte så effektivt att montera ett kylelement i det utrymmet. Är också sugen på att installera en dieselmätare samt lite motorinstrument. Var det klurit att få till det med tempmätare och oljetryck? Använde du VDO? Hoppas att tiden räcker till i vår!
×
×
  • Skapa nytt...