Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

roshall

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om roshall

  • Placering
    Kadett
  1. Tack ska du har. Inväntar nu ett brytarlöst system och en ny spole. tyckte det var lite väl dyrt med 600 kr för fördelarlocket så jag köpte en ny fördelare istället
  2. Blev nog lite parallaxfel på bilden med vevaxlen. Men sen är jag osäker om det ska vara i dalen eller på toppen på plåten bakom tändnings hjulet. Tack för hjälpen men ska prova med nya stift och ny bensin. Ligger väldigt mycket bensin i förgasarna när jag dränerade dem men det kanske är normalt (1-2 dl i varje).
  3. En teori kan ju vara att den bensin jag använde i somras tappade jag ut i en dunk. om jag kan ha fått med mig vatten och grojs som har förstrört stiften
  4. Har kollat när gnistan kommer på stiften nu och det kommer när den ska tycker jag. Kan gnistan vara dålig? Bytte kondensator i vintras kan det var något fel med det? Ps om det har något med saken att göra så har jag motorn monterad på ett stativ.
  5. Tändningshjulet är nollat mot skivan bakom.
  6. Så nu har jag nollat motorn Skruvmejslen till höger i bild vilar mot kolven (i sitt högsta läge). Kammens nockar ligger nästan i våg (ingen påvärkan av ventilerna) och markeringen på kugghjulet är i lod mot märket på ventilkåpan.
  7. Så nu har jag nollat motorn Skruvmejslen till höger i bild vilar mot kolven (i sitt högsta läge). Kammens nockar ligger nästan i våg (ingen påvärkan av ventilerna) och markeringen på kugghjulet är i lod mot märket på ventilkåpan.
  8. Går det att kolla tändningen med stroboskop om man kör med startmotorn eller måste motorn gå på tomgång?
  9. Kan fördelaren monterats felaktign någon gång när den renoverats därför man gjort så? Men jag tycker den ska tända ändå.
  10. Löste det problemet och det var som du sa, bytte brytare spole och kondensator och sedan gick båten fint dock går den varm. Så under vinterna har jag haft motorn monterat på ett stativ och rengjort värmeväxlaren, bytt kamrem och tänkte även köra rent kylsystemet med någon syra men nu startar inte motorn. Motorn hostar till någon gång men sedan förblir den död, jag har gnista på samtliga tändstift. Har även beställt ett brytarlöst system men ej monterat den än. Kamremmen bytte jag så att markeringarna stämde när motorn var nollad. Dock upptäckte jag att hjulet till tändningen låg ett hack efter markeringen på kamremmen, frågan är ju om den ändå inte skulle gå om man hade satt den en kugge fel. HJÄLP!!!
  11. Hej jag har problem med min b23 motor (aq151a) med dubbla solexförgasare. Jag får ingen gnista på tändstiften. Det började med att båten var svårstartad och att man fick varva minst 2000 varv för att motorn inte skulle dö, när sedan motorn var varm var det inga problem att köra. Men nu statar den inte. Vad kan det vara för fel. Har bytt spolen och fördelarlockat nyligen. tack på förhand /Oskar
×
×
  • Skapa nytt...