Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Idoanimals

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Idoanimals

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jahopp 3 dagar fick jag ha min lilla utombordare innan den stals! DOCK så tog ja bort motorkåpan och tog med den hem, i tron om att det skulle förhindra stöld men icke. Motorn är en liten Mercury 2.5hk jättefin, fan som ny var den fast det var en senare 80talare, polisanmälan är gjord förövrigt men ska ut på jakt nu ikväll för jag har fått 2 namn på misstänkta. Så håll utkik efter en LITEN BÅTMOTOR UTAN MOTORKÅPA ! MOTORN STALS UR sjön skuten i glan / skuten i östergötland
  2. Kan tänka mig att den går halvsakta men ja har inte brått, och båten ligger i en sjö dessutom så inte sååå förbannat långa sträckor, drar ut med doggen bara o njuter. EDIT... hitta denna, allt som behövs !! remdrift och allt, 3300kr, otor: 160 cc Effekt: 5,2 hp Effekt: 4000 W Vikt: 31 kg http://www.jula.se/grastrimmer-558-mm-5-2-hk-760008 OCH SÅ KAN MAN KLIPPA GRÄSET MED SEN ! Eller göra nån utombordare av ifall man tröttnar på generator elmotor grejen, Och ja man får med lite tur en 2.2 HK nyare mercury för 3300.men ändå
  3. Jag sa väl inte att det var jobbigt ? Snarare att ja aldrig mekat båtmotorer förutom skruvat bort en förgasare ! Jag är ganska kreativ och duktig när jag sätter igång, problemet är bara att rädslan för att förstöra ens saker ännu mer hindrar mig. Var samma med en saab 9000 jag hade, men i slutändan lämna den 515hk ! (på navet!) Nä men ska jag köra generatorbygge så blir det en motor lösköpt, typ den på jula ! Frågan är bara vart man hittar remskivor och remmar i passande längder ? Saknar möjlighet att kunna göra tex bottenplatta där allt ska stå på i metall. Klart intressant hur som ! då kan man ju fläska på med lite större elmotor med. (för det är ju det ända den kommer driva isf.) 90A vid ungefärligt varvtal ? lite svårt och få till det med val av remskivornas storlek, men detta kan nog göras. Det är bara Generator, motor och drivlina som behövs igentligen ? Sen koppla ifrån generatorn till ett 12v batteri och ifrånbatteriet till elmotorn. En annan fråga, nu har jag ett sånt batteri med 4 kontakter, 2röda 2blå (ena paret gängade) Måste va bättre än att ha ett med bara 2 poler, tänkte för att strömmen tar väl gärna enklaste vägen, och om då generator och elmotorn delar på samma poler så blir et inte lite strul då ?
  4. Ja jag hitta ena länken förut, intressant, men frågan är om det får plats i baken på stortrissenm redan räknat ut att ja måste göra upp ett hål för att få ner det.
  5. Alltså båten min går riktigt bra med 6hk och 4.5hk 2takt, kör sällan fullgas för det gör liten skillnad i förhållande till ljudnivå. Hmm jula har ju en 4takts motor med horisontalaxel, det och en bil generator kanske är bättre och i samma prisklass, hur många ampere lämnar en bilgenerator ungefär
  6. Ja verkningsgraden blir dålig, men om elverket dör så har man ju iaf batteriet och köra med en bit förutsatt att agget orkar ladda det. Ja en sån motor skulle duga utmärkt! och så skulle det vara skönt och slippa ljudet, vilket kommer bli markant lägre med aggregatet längst bak instängt i ljudisolering och ventileringshålen bakåt, än ha en 2taktare vid örat. DOCK så är väl tanken att inte köra 100% drift, då jag har hjälpsegel, men saknar också roder o köl. Biltema har ett aggregat för 1500 digitalt, som lämnar 1000w kontinuerling drift,, (i AC läge) Problemet är att hur man ska göra det till 12v DC iistället för 1000w AC Sen så räcker ju soppan löjligt länge på ett elverk, men visst går det efterblivet sakta med en trolling motor, men det gör mig inge. Har en evinrude 6hp en 70talare med 12v uttag, på sidan, dock behövs den lämnas in. Dock nyfiken på lite vad den kan tänkas lämna (givetvis beror det på hur mkt man gasar, sitter väl inte en voltregulator i en såpass gammal motor)
  7. Jo 150w är inte mkt till värme, om man jämnför med vanliga små billiga kupevärmare på 1200w men 150w blir väl mest för skojsskull o den kosta ynka 200kr så spelar ingen roll, dock lite säkrare än en hink med tända värmeljus som man inte ser när dörren är stängd Läst lite men blir inte riktigt klok. Aggregatet Max. effektuttag 230 V AC: 1,1 kVA Max kontinuerligt uttag 230 V AC: 1,0 kVA Spänning 1-fas - φ 1.0: 230 V ~ 50 Hz Frekvens: 50 Hz Max. ström 1-fas: 4,35 A Spänning DC / Ström DC: 12 V / 5 A Aggregatets 12v uttag ger för lite för att orka ladda batteriet då motorn drar mer 30amp vid max. medans uttaget bara ger 5amp. Men 220v uttaget är AC (och inte DC) som trollingmotorerna måste köras med, så det måste till en 220v batteriladdare som orkar ladda batteriet, men de flesta laddare har låga ampere när de laddar. Så vad är lösningen mo tro.
  8. Jag vet att det är imprellern som lagt av, eller fatta det när ja kunde pilla ur en gummi bit ur vatten intaget, men nu var inte det frågan. Är så trött på att det ska strula sådant, även om nu oldschool 2taktare är bra skit ! så har jag turen att få tag i såna som tydligen misssköts av tidigare ägare. Imprellern verkar skitkrånglig o byta på mercury, iofs aldrig tagit isär en båtmotor mer än förgasaren, så vetefan med min tur så missar ja eller hinner slå sönder något innan det blir rätt =/ Om elverket inte startar ute på sjön så tar jag ju mig iaf till land på batteriet. Det vore väl om el båtmotorn skulle paja som man står o svär igen o försöka paddla en stortriss är fan riktigt segt, gjort det förr. Även om min saknar köl o stor mast, har bara ett jolle segel o mast. Segla då tänker du - Ja det gör ja så fort det blir lite vind o blåser i någorlunda rätt håll, eftersom båten saknar köl o är helt platt under så vill den gärna åka på bredden om vinden tar för snett (saknar roder!) utombordaren har funkat som roder, givetvis riktigt dåligt men bättre än inget. Ska montera dit roder på elmotorn eller utombordaren, nån skiva för att öka ytan. Elverket kostar 1000kr, elmotorn 1500 :-, ljudisoleringen 200? motorrumsfläkten 129:- kupevärmaren 199kr & några ventilplattor. Det är knappa 3000kr, och då är vi i samma jävla prisklass jag hållt mig i innan o se hur det gått ! Obs att jag skrev funtat på 100w solcell vilket du kanske trodde jag syfta på med, men det var mest en hybridtanke. Eftersom du inte kunde svara på någon av frågorna ovan kanske du vet om det utrymmet längst bak i stortrissen, i aktern är helt avskiljt ifrån ruffen. Senast ändrad av Idoanimals | 23 augusti 2012 | 02:30
  9. Får tacka för ett bra svar ! Se och lär ni övriga
  10. LÄS NEDANFÖR STRÄCKET OM NI VILL KOMMA DIREKT TILL FRÅGAN och skippa bakgrundshistoriken till tanken! Då jag skrikigt jävla f*tta för många ggr åt grannarna vid bryggan över strulande äldre utombordare, först en evinrude 6hk 1977 gick kalas när ja köpte den, men nu går den inte alls.(förgasarrelaterat) men men, lat som man är köpte man en Mercury 4.5hk 1978 Dock var start anordningen keff men den laga jag upp, och som vanligt stod ja och drog så jag fick sova med armen doppad i hästliminent. Men till min stora glädje så visade det sig att stopknappen, eller sladden hade skruvat sig och slötkretsen, detta såklart efter 3 timmars mecklande nere vid bryggan = MYGG och genomsvett. Glädjen var kort, starta motorn, kolla på kylarstrålen som var fin och fast och bestämde mig för att åka ut för att svalka av mig och få njuta lite av besväret.... Min lycka blev kortvarig, hann presis låsa upp båten, skjuta ut den,och börja backa med motorn när ja upptäcker att det inte kommer nån vattenstråle, Svär åt grannarnas håll igen, och fäller upp motorn (är ute på sjön nu) hänger över som en ninja och kollar efter skit i vatten intaget. Inget. Tog bort slangen till peekhålet och blåste hårt i den, och prova igen utan framgång Ignorerar smärtan i rygg o armar, och skruvar bort motorn på plats ute i vattnet, (och hade inte brytt mig om ja tappat i hela motorn) Ja lägger motorn ner tar o skruvar bort flushskruven och tar en bit vakumslang ja hade, och massa vatten i hålet o blåser in vatten i alla jävla hål som berör kylningen och provar igen. INTE en skvätt vatten kommer, men när ja blåste vatten igenom med munnen så kom det igenom utan större motstånd så nåt stopp är det inte. Och som grädde på moset börjar det BRINNA vid tankanslutningen, då har all jävla bensin o startgasvätska som samlats under försöken antänts av vad jag antar är den lössittande STOP knappen, som säkert gnista till. Mer förbannad än rädd så kör ja ner handen i elden o kopplar bort tankanslutningen till motorn, och som såklart fortfarande brinner samtidigt som motorn brinner vid anslutningsnippeln till motorn, skickar soppa slangen överbord, och hade som tur inte druckit upp den sista ½litern vatten ur flaskan ja hade, som ja hälde på motorn. Paddla hem skitglad, och spöa frugan som plåster på såren. Dagen efter tog ja bort motorn och åkte hem till morsan och gav den en 2timmars grundlig tvätt, tops och silkespapper och konstens alla rengöringsmedel. blev skitfint ! Spola rent kylsystemet och gjorde rent noga osv. Nöjd så tänkte ja utöver det köra motorn i tunna med vatten o glykol i. Såklart fick jag även nu stå o slita som en idiot pga av stopknappen ! Innan ja kom på det. Motorn startar lätt, OCH SÅKLART INGET JÄVLA VATTEN kommer ut. Jag grät en tår i vrede, skrek nu könsord åt morsans grannars hus håll ist o slängde verktyg överallt för att sedan åka hem. --------------------------------------------------------------------------------------- NU TILL FRÅGAN OCH BESPARA MIG TÄNK PÅ SÄKERHETEN AVGASER BLABLA...... Då jag inte har lust eller råd att köpa en fabriksny motor så är min tanke. ELVERK ett litet bensin, 600-1200w ? Vi snackar JULA, Biltema, Rusta typen som ja vet inte är av bästa kvalitet men det är skitsamma,1 års garanti räcker. Hur funkar det ihop med ett elverk ? Vet att man måste ha ett 12v batteri som buffert, omvandlare har jag redan 1000w, alt om det nu inte finns andra elverk med 12v ist för 220v. Laddrelä måste va med i bilden fattar jag isf. Men nu till frågan, klarar elverket att driva tex biltemas 36lbs? el båtmotor konstant, alltså klarar den att driva el utombordaren kontinuerligt ihop med ett 72ah batteri som buffert. Tänkte montera ner elverket längst bak på stortrissen, där det är 2 stora luckor och ganska stor torr yta, samt använda motorrumsfläkt medStrömförbrukning: 33 W, 2,7 A. Luftflöde: 237 m³/h. 12 V och fixa ventilöppning osv för det. (in och ut) såklart, stoppa i ljusisoleringsmatta i hela utrymmet. Så motorn drar 366w 30.2a på max, och motorumsfläkten drar 33w 2,7A Kanske nån led lampa o övrigt småskit på säg 20w max används vid nattetids körning. KOMMER DET FUNKA ? givetvis förväntar jag mig inte Hilti, Bosch, kvalité på sakerna, och det spelar mindre roll. Och hur jordar man ett elaggregat, för det är ju ändå 220v ut, nu vet jag inte om ett såpass litet elverk är dödligt men stötar oavs är ju så härliga att få! Vad tror ni, ni som kan räkna på ampere timmar, watt och sånt som är rena gregiskan för mig. Addera gärna komponenter för ökad räckvidd, funktion så som tex extra batteri osv. Även funderat på 100w solcell, (dock vet ja att det gäller vid starkt solljus och vinklat mot solen) så ja uppskattar att det lämnar iaf 30-50w en vanlig svensk lätt mulen sommardag ? Om man vill köra utan elverket igång dvs tyst, men tror det blir tystare än en vanlig utombordare med elverket igång när det ligger i ett ljud isolerat utrymme, Och så köra keramisk värmefläkt i ruffen Effekt: 150 W. 12 V. vid behov, kan ju vara skönt i förvärma ruffen samtidigt som man kör, och ta bort kondens o shit som blir där. SÅ TACKSAM FÖR SVAR... VET ATT AVGASER ÄR GIFTIGA...
  11. Haha herregud akta så du inte bryter en nagel när du skriver, och om det händer så hänger du dig väl i elementet i ren förtvivlan. Men seriöst, är du så jävla grå och för efterbliven att kaaaaanske att man kan/fattar/ska läsa mellan raderna i det jag skrev där. Ja våld är ett språk alla förstår oavs.... hur du än vrider påt. Är det här en bögcommunity ? Inte första gången man läser att nån drar upp homofobi fattar inte vad grejen är, och ännu mindre hur det kan vara en fobi om man tycker något är vidrigt eller helt enkelt inte gillar att leka docka rymdstation med killpolarn. Senast ändrad av Idoanimals | 19 augusti 2012 | 04:19
  12. Nu handla det ju om att färga seglet efter ett lands flagga, Svart vit röd, som även är mina favoritfärger och ser skitbra ut kombinerat iaf i klädstilen. Funtat på att sula dit Bismarck som namn också ! skulle säkert reta slag på någon, och det är ju det ja finns för!
  13. Tyvärr så fick jag bara va med på en syslöjd lektion så min kunskap om textiler är begränsad, men du som hade det som favoritämne upplyser mig så gärna! Vill ha svart vitt rött segel, alltså 33.333% av varje färg i nämn ordnning uppifrån och ner, kändes som sprej hade varit enklare och maskera än att doppa varsina ändar o lika baljor med textilfärg ?
  14. hehe borde nästan firas att du hållt med om något jag skrivit, Jobbar som robottekniker på/för KUKA (Konkurent till ABBs orange industri robotarmar) men vem fan bryr sig, pengar är inte det jag prioriterar numera.
×
×
  • Skapa nytt...