Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst
Gäst

Valet är ditt - Ockelbo B16 eller Buster L?

Klassikern Ockelbo B16 eller oömma Buster L? Svårt val. Den här artikeln gör valet lättare.

Kultstämplad

Ockelbo Lundgren AB hette det lilla företag som 1958 startade sin båtproduktion i en lada norr om Sandviken. Tidigare hade man tillverkat bilkarosser. Under Erik Lundgrens ledning tog man fram en mängd modeller. Många mycket populära än i dag. Här märks bland annat DC21:an och den fördäckade T16. Ockelbo B16 som bygger på samma skrov som T16 ritades av Bengt O Allskog. Troligen nordens första styrpulpetare. 1967 lämnade den första båten fabriken. Då var konceptet nytt för svensken som genast tog det till sitt hjärta.

 

När Ockelbo tvingades i konkurs av Sjöfartsverket (för tunna skrov påstod Verket) följde några år med mer eller mindre seriösa tillverkare. 1987 köptes formarna och tillverkningsrättigheterna av Sjöströms Marinservice i Fiskebäck utanför Göteborg. Tanken var en nylansering av den gamla klassikern. Våren 1998 presenterades den "nya" Ockelbo B16. Inredningen hade på gott och ont piffats till. Ockelbo B16 är än i dag mycket populär. Men som spekulant bör man vara försiktig.

Under åren mellan Lundgrens upphörande och Sjöströms nylansering experimenterade några tillverkare med det som är båtens styrka: den måsvingeformade bottnen.

 

De breda slagen som gör den mycket bärig och lättdriven. Redan med en snurra på trettio hästar passerar man tjugofem knop. Med två man ombord. Optimal blir den med en femtiohästare. Toppfarten hamnar på drygt trettio knop och ett par extra passagerare blir knappt kännbart. Skrovet upplevs som mycket stadigt i hela registret.

Båten tål att köras tufft. Kvalitén är genomgående god. Kanske kunde man dragit ner på antalet popnitar. Förr eller senare vibrerar de loss och får ersättas med skruv. En detalj många upplever som irriterande är relingslisten som tenderar att bli klibbig med åren. Inget typiskt för Ockelbo utan snarare ett fenomen på många båtar från tiden.

 

Båtar tillverkade av Ockelbo Lundgren AB hade en hel innerline där den främre toften fungerade som flyttank. De enda stuvutrymmena fanns under den aktre toften samt under durk. Med ett par trycktankar, batteri och ankare var toften full. Kvar fanns kölsvinet som från början var tänkt som fiskesump.

Modifieringen som Sjöströms Marinservice gjorde var bland annat att öppna upp under förtoften. Äldre modeller hade plywooddurk som med åren blev svampig. Den ersatte man med plast. Ett annat problem var att regn- och kastvatten samlades i aktern utan möjlighet till dränering.

Fast monterad länspump med nivåvakt blev lösningen.

 

Som extra tillbehör fanns en kapellösning med bågar. Knapp sitthöjd men väl fungerande som vind- och regnskydd. Inte minst då båten ligger vid bryggan utan självläns. Som begagnad är Ockelbo B16 eftertraktad. Fina exemplar med nyare motorer är svåra att fynda. Ställd mot nyare uddamärken för samma peng skulle jag nog satsa på klassikern från Norrlandsskogarna.

 

Plus

+ Sjöegenskaperna

+ Andrahandsvärdet

+ Kultfaktorn

Minus

- Popnitar lossnar

- Ingen självläns valet är ditt

 

Data

Längd 4,80 m

Bredd 1,97 m

Vikt c:a 350 kg

Max last 6 personer

Rek. motor 25-70 hk

Nypris 1968 4 800 kr

Beg går på 30 000- 70 000 kr

 

Oöm med mervärde

Nästan trettio år efter det att Allskogs ritningar tog fysisk form i gästrikeskogarna presenterade finska Fiskars sin nya Buster. Ur de finska skogarna levererades en styrpulpetare med snarlika mått. Där slutar likheterna.

Buster L har mycket som Ockelbo B16 saknar. Det gör inte den finska aluminiumbåten till ett bättre val. Bara annorlunda. Buster är kända för sin goda kvalitet. Oömma allvädersbåtar med fina gångegenskaper. Tron att de därför kan brukas året runt har lett till att en tio år gammal båt ser ut som en fornlämning. Äldre Busterbåtar är ofta ganska slitna av den anledningen.

 

Aluminiumskroven klarar kyla och is. Värre är det med kringdetaljer som ratt, lister och vindrutor som ofta är tillverkade i plast eller gummi. De spricker i minusgrader. På senare år har Buster genom sina större modeller klivit in i de fina salongerna. Köparen är inte längre en skärgårdsbo som vill frakta cementsäckar. Dagens Busterägare är nog rätt lik innerstadsbon som köper fyrhjulsdrivet. De finska kvalitetsbåtarna har på många sätt blivit en sorts statussymbol. Väljer man en Buster får man ett i stort sett problemfritt båtägande. Underhållet är minimalt. Målning av bottnen blir den tyngsta arbetsuppgiften. I övrigt är det bara att tvätta.

Under många år stod båtarna i topp på listan över stulna båtar. Inte för att de på något sätt var lättare att stjäla. Tvärtom. Man har alltid försett båtarna med bra låsöglor som standard.

Anledningen var snarare det stora antalet båtar som såldes i Sverige. Alla identiska och därigenom svåridentifierade på håll. På varvet blev man varse problemet.

Samtliga modeller från -96 och framåt har fått en mer synlig märkning. Tillverkningsnumret är numera infräst i en platta som svetsas fast i stäven. Se upp för båtar med onaturliga slipmärken. Det kan vara en stulen båt som man försökt befria från dess märkning.

Från år 2000 fick båtarna också en ny bättre låsögla monterad uppe på däck.

 

Precis som Ockelbon är Buster L tänkt som en praktisk transportbåt. Begränsat med sittplatser och stor öppen durk. Stuvutrymmena är dock bättre. Sjöegenskaperna är klart jämförbara. Båda tål mycket sjö och räds inte farter. Bustern har femtio hästar som maximalt tillåten motorstyrka. Det räcker mer än väl. Toppfarten hamnar på dryga trettio knop med en person ombord. Över trettio knop blir båten lite studsig. Bottnen har en traditionell V-form på 17,5 grader och stigande. Inga direkta slag att tala om. Därför trivs den inte i lägre farter. Båten vill upp och plana. Med en person blir planingströskeln högst påtaglig. Med en passagerare i fören blir beteendet bättre. Som standard har båten en pulpet med vindruta om styrbord. Som tillbehör finns en motsvarande för babordssidan.

 

Bakom ratten sitter man trångt. Är man över medellängd har man ratten mellan knäna. Det låga stödet för ryggen nöter på fjärde ryggkotan. Från början var tanken att det nedfällda och ihoprullade kapellet skulle fungera som vaddering. En bra lösning. Problemet är bara att de flesta inte har kapell på sin Buster L. Plexiglasrutan fungerar utmärkt som vindskydd. På senare modeller har man tyvärr gått över till en tonad ruta, något som gör det svårare att se och läsa av sjön. Som begagnad är en välvårdad Buster L ett bra köp. Se upp för skadade skrov. Att börja svetsa och laga ett aluminiumskrov är inget man gör i en handvändning. Trasiga beslag och plexiruta är också dyrt att byta.

 

Plus

+ Kvalitet

+ Andrahandsvärde

+ Stuvutrymmen

 

Minus

- Dyr försäkring

- Tonad vindruta

 

Data

Längd 4,90 m

Bredd 1,97 m

Vikt 330 kg

Max last 6 pers

Motor 30-50 hk

Nypris 1994 50 800 kr

Begagnad finns från 50 000 kr

 

 

Öppen båt eller styrpulpet?

Sätter man en ratt i en öppen båt får man en styrpulpetbåt. Den diffusa gränsen mellan rattförsedd roddbåt och en riktig styrpulpetare är svårläst för nybörjaren. En båt under fyra meter bör i de allra flesta fall ses som en roddbåt. Den saknar för mycket för att kunna betecknas som sjövärdig styrpulpetbåt.

 

Medan mindre båtar lämpar sig bäst för insjöar och lugnare skärgårdsvikar, kan rätt styrpulpetare vara ett bra redskap även i tuffare vatten. Självklart? Icke. Alltför ofta ser man fel båt i fel vatten. Är det en stor båt i en liten sjö är det väl okej. Om ägaren spenderar mer än nödvändigt är det hans ensak. Värre är det när man ser undermåliga båtar i tuff miljö. Ofta övermotoriserade där oförstående ägare har förvandlat lugna, stadiga båtar till livsfarliga racers.

 

Nya båtar säljs ofta som paket med motor och båt. Leverantörens garantiåtagande tvingar köparen att acceptera maximalt tillåten motorstyrka. Båtarna är testade och godkända efter gällande norm. Vill man ha mer motor blir det till att köpa större båt.

Logiken är enkel.

Köper man ny båt är det bara att bestämma sig för ändamålet. Fiska i den lugna insjön eller fiska till havs där väderomslag plötsligt kan ställa höga krav på båten.

 

Många väljer en öppen båt för transporter. Då är frågan vad man tänkt transportera, människor eller saker. Det förstnämnda kräver sittplatser. Helst bakom vindskydd. Saker kräver utrymme i form av öppna durkar.

 

Nästa fråga är nytt eller begagnat. Här finns ingen rak rekommendation. Vårmässornas paketerbjudanden kan vara en bra lösning. Garantier, senaste motortekniken och lite mässrabatt lockar många. Begagnatmarknaden är svår. Bra båtar har nöjda ägare som sällan säljer. Man vårdar sina båtar och byter motorer när så behövs. Här presenterar vi två stycken mycket populära styrpulpetare, Ockelbo B16 och Buster L.

Valet är ditt: aluminium eller plast.

 

Av Anders Jelving




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...