Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
suzz
suzz

Världsrekordhållaren i kajakfiske till Båtmässan

  • JOEL ABRAHAMSSON fångade en håkäring på 566 kilo. Fyra meter lång och två meter i omkrets – från sin kajak. Det gör honom till överlägsen världsrekordhållare i kajakfiske. På Båtmässans sportfiskedag berättar han allt om rekordet och den spektakulära fångsten

Om något låter som en ”fiskehistoria” så är det den Joel Abrahamsson berättar. Skillnaden är bara den, att hans är sann!

– Jag tänkte att om jag fångar en så stor fisk, behöver jag aldrig mer ljuga ihop en fiskehistoria igen, säger Joel Abrahamsson och skrattar. Nyligen utsågs han dessutom till ”Årets kajakfiskare” i USA.

– Det är jag stolt över, kajakfiske är stort i USA.

Det var i september 2014 som han tillsammans med ett film- och ett forskarteam drog till Nordnorge för att slå världsrekord i kajakfiske, det gällande rekordet då låg på 227 kilo. Planen var att fiska på 500 meters djup där hajfisken håkäring lever.

– Jag visste att den fanns där. Jag agnade med en sej på fyra kilo. Efter två dagar nappade det. Jag förstod direkt. Det blev en kamp på 1,5 timme innan jag fick upp den till ytan. Det var för jävligt läskigt. Fisken drog mig och kajaken flera hundra meter och jag fick hålla fast mig i kajaken för att inte åka i vattnet. Jag var livrädd att han skulle dra ner mig i djupet eftersom jag hade spöet i sele runt midjan. Inte ens så här efteråt tycker jag att det var roligt, det var vansinnigt.

Trots den dramatiska upplevelsen så är det kajakfiske Joel Abrahamsson brinner för. Och det får gärna vara tufft och farligt.

– Jag har fiskat så mycket i mitt liv att jag tröttnade till slut. Jag fick ingen kick av att sitta på en flashig båt och veva. Men när jag provade på kajakfiske för fem år sedan blev jag ”frälst”– det blev kul med fiske igen. Jag gillar när det är äventyrligt och lite farligt. Jag vill vara rädd när jag fiskar!

Hur blir det när man kämpar i flera timmar med att få upp en fisk, får man någon slags relation till fisken. Vad känner du för ”din” världsrekordfisk?

– Håkäringen jag fick upp var cirka 200 år gammal. Jag tyckte faktiskt synd om den när jag släppte tillbaka honom i havet. Tänk, där har han simmat runt i lugn och ro i Norge i så många år. Och så kommer det en snubbe i dreadlocks och kajak och börjar dra i den. Han måste ha fått en chock, om nu håkäringar kan få det… Båtmässan arrangeras 31 januari – 8 februari. För mer information se www.batmassan.se




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...