Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
suzz
suzz

Nu är vi 100 000!

  • Sjöräddningssällskapet har fått sin 100 000:e medlem. Ju fler medlemmar vi har, desto sjösäkrare blir Sverige.

- Det är en milstolpe som vi är väldigt stolta över. Att vi nu är 100.000 medlemmar innebär att vi på allvar kan kalla oss för en folkrörelse för bättre sjösäkerhet. Men framförallt är det ett bevis på ett fantastiskt stöd från våra medlemmar och ett enormt arbete av våra frivilliga sjöräddare, säger Niklas Jendeby, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.

 

Vår 100.000:e medlem heter Mats Rönnlund (bilden). Han bor i Järfälla och är VD på ett teknikföretag. Mats är nybliven båtägare och blev medlem efter lite övertalning från sin fru.

 

- Jag har alltid gillat båtar och alltid velat ha en egen. I några år har vi hyrt segelbåt, och i våras bestämde vi oss. Då blev det en daycruiser, en motorbåt. Att bli medlem i Sjöräddningssällskapet kändes som en självklarhet, jag har alltid haft koll på verksamheten och på stationerna här i trakten. Jag hoppas att vi blir ännu fler medlemmar, säger Mats Rönnlund.

 

De senaste tre åren har Sjöräddningssällskapets medlemsantal vuxit med 25 procent. Samtidigt har våra förebyggande medlemsuppdrag ökat i ungefär samma takt, medan de allvarligare olyckorna legat kvar på ungefär samma nivå.

 

- Våra medlemmar vet att de kan ringa till oss innan läget blir akut. Förebyggande hjälp är kostnadsfri för medlemmar och ett effektivt sätt att öka sjösäkerheten, säger Niklas Jendeby.

 

 

 

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i
alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.


Foto: Vår 100.000:e medlem heter Mats Rönnlund


Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...