Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst
Gäst

Grön, men sugen på sjön och båtlivet?

Är du en gedigen landkrabba men sugen på att nosa på båtlivet? Här är en artikel för dig.

DET MEST DISKUTERADE på sjön just nu är varken båtar eller förra sommarens strålande väder. Inte heller galopperande båtpriser (de håller sig hyfsat stilla). Det pratas mest om körkort på sjön. Vilket inte behövs för att framföra båt med klenare dimensioner än 12 meter på längden och 4 meter på bredden. Som tur är för dig. Det betyder inte att varje född kan hantera en båt. Bara att förkovringen är den resandes ensak. Bengt Utterström ger dig några tips här intill. Båtvalet kan jag hjälpa dig med. För det är ganska enkelt om du rannsakar dina önskemål och tar en titt i plånboken eller bedömer lånemarginalen upp till taknocken på huset. Vi tar det i tio steg.

STEG ETT:

Tänk så här: De första åren i båt är en prövotid. Du ska lära känna båtlivet. Se om det passar dig. Du ska pröva på olika båttyper innan du landar - inte i drömbåten, men en båt som ditt hjärta klappar för och ekonomin pallar. Och som inte ger dig dåligt samvete om du överger den för något annat trevligt en eller annan helg.

STEG TVÅ:

Måla upp ditt drömscenario inom din ekonomiska ram. Backa ett par tre steg. Det är viktigt av flera skäl. För det första är det nyttigt att hålla drömmen vid liv. För det andra kommer ditt drömscenario att förändras allteftersom du skaffar dig erfarenhet. Till exempel ville du ha en snabb båt år ett. År två inser du att båtlivet i sakta lunk passar dig bättre. Typ. I det läget är det relativt lätt att vända på klacken förutsatt att du inte sitter med en alltför tung investering i knät.

STEG TRE:

Sluta tro på lyckliga kompromisser. Ingen båtbyggare född kan förena två koncept i en och samma båt. Ska båten ersätta sommarstugan, köp en praktisk inredd bobåt med volym. Ska du blott övernatta någon gång per år, köp en båt med stora, bekväma utrymmen utomhus. Och ett tält. Vill du åka ömsom fort, ömsom puttra fram i 5 knop och titta på sommarlivet, köp en båt med djup V-botten. Den går snabbt och den går att köra fort även när vågorna växer. Den går som en anka i 5 knop. Men det får du ta. Med andra ord. Välj väg. Håll dig till den. Snart nog får du kläm på båtlivet och kan välja egen väg. Finna en kompromiss som passar ditt kynne.

STEG FYRA:

Tro inte på experterna. De vaknar till liv på vårarna. Alla kan sin sak. Men de begriper sig inte på nybörjare på sjön som är ute för att pröva om vingarna bär och flyger från blomma till blomma de första åren. "Köp en märkesvara", råder de dig. "Dyr, javisst, men andrahandsvärdet står sig", hävdar de och nämner bland andra Storebro, Nimbus, Windy, Aquador, Sea Ray, Askeladden och Yamarin. För din del kvittar det lika om du handlar dyrt eller billigt när du handlar begagnat. Känt eller okänt. Du får tillbaka dina pengar när du säljer våren därpå. Köper du nytt ska du däremot lyda rådet att köpa kända varumärken. Värdet på udda märken är omöjligt att sia om eftersom ingen vet om importören finns kvar på marknaden nästa vår.

STEG FEM:

Ta en tankepaus. Vad vill du? Strukturera viljor, tankar och drömmar. Hur kommer den närmaste omgivningen - barnen, vännerna ni vill ta med ut på sjön, svärmor, hunden - in i bilden? Jämför. Läs. Kryp i båtarna. Dokumentera. Torrkör. Framförallt fråga. Dumma, naiva, självklara frågor. Upprepa frågorna fast du vet svaren. Du märker snart att de pekar i samma riktning, men är långt ifrån entydiga. Poängen med att hålla en låg, aningen naiv profil är att den öppnar upp folks sinnen och vädjar till deras goda sida - den som vill hjälpa och dela med sig utan att kräva motprestation. Ha med dig livskamraten. Det är efter dagens slut ni sammanfattar och sakta men säkert ser konturerna av er framtida båt(ar) växa fram.

STEG SEX:

Själva båten ovan vattenlinjen kan en gröngöling som du få ett hyfsat grepp om genom att krypa, fråga och titta! Kruxen är motorn och skrovet under vattenlinjen. Motorn är en het potatis som ingen expert med rent samvete kan diagnostisera utan att plocka ner den. Se krasst på drivkällan. Ej sötvattenkyld och äldre än tio år. Glöm den. Fungerar bra idag - javisst. Men i morgon kan den vara död. Tänk på det när säljaren pratar sig varm för den röda gamla B18-maskinen. Motor med sötvattenkylning har skonats från rostens ätande och mår för det mesta bra. En yttre besiktning säger det mesta. Är det rent och snyggt, utan rostränder eller buktande gavlar på kylaren, kan motorn förmodligen bockas av som godkänd. En avslöjande men enkel test är att kontrollera kylarens zinkanod. Sitter oftast på någon av gavlarna. Är den bytt, då är motorn ompysslad. Skrovet under vattenlinjen kan avslöja en hel del om båtens tidigare öden. Grundstötningar. Lager på lager med gammal bottenfärg tyder på slarv med underhållet överhuvudtaget. Böldpest är plastens cancer. Yttrar sig som blåsor. Stick hål och det luktar pyton om den vätska som sipprar ut. Sjukdomen är inte dödlig utan botas av proffs och det är inte gratis. Köp aldrig en båt om ägaren vägrar torrsätta båten för botteninspektion.

STEG SJU:

Ta dig tid! Lämna ungarna hemma. Stäng av mobiltelefonen. Ta ledigt resten av eftermiddagen. Ta på dig oömma kläder. Titta båt tar tid. Gå igenom båten metodiskt med skärpt koncentration. Låt ingen störa dig med ovidkommande prat. Ladda ned tre exemplar av Vi Båtägares besiktningsprotokoll (www.vibatagare. com). Ta med en blyertspenna om det är kallare än +5 (bläckpenna fungerar inte. Lovar). Be säljaren att få vara ifred när du fyller i. Här handlar det om psykologi och påtryckningar. Du behöver vara ensam med din värdering.

STEG ÅTTA:

När besiktningen är klar tackar du för dig, men ge ingen köpsignal även om köpivern bubblar inombords. Be att få vänta tills nästa förmiddag med besked. Tid behövs för att en korrekt slutsats ska mogna fram. Ta av de rosa glasögonen. Summera protokollet. Tänk igenom punkt för punkt och prata igenom båten med din livskamrat.

STEG NIO:

Återbesök. Handlar du i en marina har båten inspekterats av en besiktningsman. Hans protokoll och din egen genomgång är en tillräckligt bra grund att stå på om du bestämmer dig för att slå till. Visst kan du pruta fast du gör affär med en marina. Den äger inte båten, förmedlar blott affären. Lägg ett tidsbestämt bud så får marinan höra om ägaren nappar. Handlar du privat gäller inte konsumentköplagen och du får dra veven ett varv till. Gå igenom båten tillsammans med ägaren och anteckna allt av värde. Plus som minus. Börja i ena änden. Skavanker, skador, repor, men även det som är ovanligt välhållet förs till protokollet. Att även notera plustecknen är viktigt för att få ägaren med på noterna. Nu finns ett underlag för att lösa framtida konflikter, samtidigt som du har lärt känna båten med ägaren som ciceron.

STEG TIO:

Du köper av en privatperson. Gör avslut med en reservation: Efter att en besiktningsman har inspekterat båten och inte funnit något utöver vad du och ägaren har noterat i ert protokoll. Förslå att ni delar på kostnaden för besiktningen utifall det inte blir någon affär av för din del. Besiktningsmannens protokoll har ju ägaren användning för framdeles. Privatpersoner emellan prutas det friskt. Å andra sidan förekommer sällan auktion. Först till kvarn gäller.

 

Av Lasse Genberg & Anders Værneus Foto Anders Abrahamsson




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...