Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
suzz
suzz

Gesällbrev delas ut på Allt för sjön

  • Han byter Blå Hallen i Stockholms stadshus mot båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan. Det är där, mitt bland 400 båtar, Andreas Tjulander valt att ta emot sitt Gesällbrev som båtbyggare.

På lördag den 7 mars klockan 13.00 på Runda scenen i Classic Boat Show, tar Andreas Tjulander emot sitt Gesällbrev som första elev med inriktning båtrenovering. Utdelare är Johan Sterndal, VD för Stockholms Hantverksförening som delar ut diplom och medalj.

 

Sedan 1951 har utdelningen av gesäll- och mästarbrev skett i Blå Hallen i Stockholms stadshus. Men gesällen får själv välja plats och Andreas Tjulander har valt att det ska ske på båtmässan Allt för sjön.

 

– Jag kan inte tänka mig en bättre plats att få mitt Gesällbrev på, än mitt bland 400 båtar. Det är i min rätta miljö och det är ju inte dumt att många inom båtbranschen ser att jag får brevet. Det kanske kan ge jobb också, vem vet? säger Andreas Tjulander.

 

Andreas gesällprov är också utställt i Stockholms båtsnickeris monter på mässans entrétorg.

 

– Båtbranschen har svårt att hitta yrkeskunnigt folk, så det känns extra roligt att Andreas valt Allt för sjön som plats att få sitt Gesälldiplom och att vi får äran av att både visa upp Andreas, som en yrkesskicklig båtsnickare och att lyfta fram den här utmärkelsen, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

 

Anders studieväg fram till Gesällbrevet:

 

Södertörns fria Hantverksgymnasium 2003-06 - inriktning hantverk/möbelsnickeri

Skeppsholmens folkhögskola, båtbyggeri 2008-10. Andreas byggde bland annat en kopia av en kravellbygd segelkanot från 1885 ritad av konstruktör Carl E Smith

Lärling (Hantverksakademin) mellan 2010-2012 hos Stockholms Båtsnickeri, Saltsjöbaden med handledare Andreas Milde, där flera omfattande arbeten genomfördes.

Under de senaste åren har Andreas genomfört en omfattande renovering av en Petterssonbåt från 1925. Detta arbete har Andreas gjort parallellt med sitt arbete på Stockholms båtsnickeri.

Gesällbrevet ska ses som hantverksyrkenas grundläggande kompetensbevis och får utfärdas till den som genomfört ett väl dokumenterad hantverks/yrkesutbildning och genomfört gesällprov enligt branschens provbestämmelser, godkända och fastställda av Sveriges Hantverksråd. Gesäll- och Mästarbrevsutdelning är ett samarrangemang mellan Stockholms Hantverksförening och Företagarna Stockholms stad.

 

För mer information:

 

Hanse Thorslund, projektchef, 070 789 43 85, hanse.thorslund@stockholmsmassan.se

 

Mats Hagman, pressansvarig Allt för sjön, 070 628 12 10,mats.hagman@createpr.se

Catarina Oscarsson, pressansvarig Stockholmsmässan, 070 789 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

 

Fakta om gesäll- och mästarbrev klicka här

 

Möten i världsklass

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.

Vi ser fram emot att träffa dig!




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...