Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst
Gäst

Fakta om båtlivet i Sverige

  • Sverige - ett litet land men ett stort båtland

     

Sverige - ett litet land men ett stort båtland

Sverige har med en av världens största skärgårdar samt många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för båtliv.

Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av de största folkrörelserna i Sverige. Mer än hälften av landets befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har också en stark båtindustri som ger landet exportinkomster och glesbygden arbetstillfällen. Med detta som bakgrund är det inte svårt att förstå att båtlivet betyder väldigt mycket för många svenskar och att Sverige är ett "stort" båtland.

 

Bra geografi för båtliv

Sverige har från Haparanda i norr till Svinesund i väster en kustremsa på 2 700 km. Räknar man alla vikar, uddar och öar blir strandremsan 8 000 km. Det motsvarar ett femtedels varv runt jorden. Sverige har några av världens största skärgårdar med sammanlagt över 60 000 öar. Enbart Stockholms skärgård har 30 000 öar. I landet finns 95 000 farbara sjöar och 1 000 km kanaler. Över 8,5 % av landets yta täcks av sjöar och vattendrag.

 

Båtsverige i världen

Sverige är ett av världens båttätaste länder. I en jämförelse av antalet människor per fritidsbåt har Sverige 7 personer på varje fritidsbåt. Finland har 7, Norge 7, USA 16, Holland 50, Danmark 160, Tyskland 185, Japan 365 och Belgien 1.000 personer per fritidsbåt.

 

Hur många fritidsbåtar finns det?

I Sverige finns det över 1 miljon fritidsbåtar. Det betyder att nästan var sjätte svensk äger en båt.

 

35 % av dessa båtar är små, öppna och utrustade med en motor under 10 hk.

20 % är öppna småbåtar utan motor, till exempel eka, jolle, roddbåt, segeljolle, segelbräda och segelbåt utan övernattningsmöjligheter.

20 % av alla båtar är övernattningsbara.

En övervägande del av båtbeståndet är motorbåtar.

Ca 800 000 båtar är utrustade med motor.

I landet finns det cirka 12 000 motorbåtar och segelbåtar, som har en skrovlängd på över 10 meter. Det motsvarar knappt 1 % av båtbeståndet.

Stöldskyddsföreningen administrerar ett frivilligt fritidsbåtregister, som omfattar över 160 000 båtar. Det används främst vid identifiering av stulna båtar och aktiva sjöräddningsinsatser.

 

Vem utövar båtliv?

Människor i alla åldrar och ur alla samhällsgrupper är ute på sjön. Fritidsbåtliv är en folkrörelse som hela tiden växer. 2 miljoner personer ägnar sig aktivt åt båtliv i någon form. 5 miljoner svenskar färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Varje år tillbringas över 10 miljoner övernattningar i samband med båtliv i Sverige. En vanlig övernattningsbar fritidsbåt utnyttjas i snitt 30 dagar per år varav 17 under båtsemestern.

 

Varje år besöker över 20 000 utländska fritidsbåtar Sverige.

I landet finns över 1 500 fritidsbåtshamnar varav ca 600 är gästhamnar. Hälften av hamnarna ägs eller förvaltas av båtklubbar.

 

Båtklubbarna

De allra flesta som äger en övernattningsbar fritidsbåt är medlemmar i en båtklubb där de har sin båt liggande.

 

I landet finns det drygt 1 000 båtklubbar.

De har tillsammans 250 000 medlemmar.

Båtklubbarnas verksamhet utgör en grundsten i svenskt båtliv och bygger i huvudsak på ideellt och frivilligt arbete.

Båtlivets kostnader och nytta

Båtliv är en billig sysselsättning jämfört med andra fritidssysselsättningar.

 

Båtturisterna spenderar cirka 100 kronor per person och dygn under båtsäsongen.

Båtturismen omsätter närmare 3 miljarder kronor per säsong.

2002 köpte svenskarna fritidsbåtsprodukter för 5 miljarder kronor. De största posterna var inköp av båtar, service, tillbehör samt motorer.

 

Fritidsbåtslivet i Sverige omsätter sammanlagt cirka 7 miljarder kronor om året. En stor del av denna summa kommer glesbygd och kustsamhällen tillgodo.

Under 2002 betalade båtfolket över 900 miljoner kronor i bränsleskatt.

 

Fritidsbåtarnas drivmedelförbrukning är 1,5 % av landets totala förbrukning.

 

Båtliv är säkert

Båtliv är en säker fritidssysselsättning. Trenden går dessutom mot ytterligare ökad sjösäkerhet. De senaste 20 åren har antalet fritidsbåtar i Sverige fördubblats. Under samma tid har antalet omkomna i samband med fritidsbåtliv halverats.

 

2002 omkom 46 personer i 42 olyckor med fritidsbåtar.

Sjöräddningen gjorde samma år 1190 insatser, varav ca 70 % gällde fritidsbåtar. Av dessa berodde 21 % på motorhaverier och 24 % på grundstötning och felnavigering. Dessa ingripanden arbetar man med att minska genom utbildning i motorlära och navigering. Sjöfartsverket utger årligen en olycksstatistik.

I Sverige har vi sedan några år en frivillig säkerhetsbesiktning av äldre fritidsbåtar. Över 20 000 fritidsbåtar har hittills besiktigats och deras ägare fått större kunskap om säkerhet ombord.

 

Försäljning, export och import

I Sverige såldes det 2002 drygt 13 000 nya båtar. Av dessa var 700 segelbåtar, 1 500 motorbåtar och 11 000 småbåtar. 2002 exporterade Sverige 5 500 båtar till ett sammanlagt värde av 1,3 miljarder kronor. Tyskland och Norge var de största exportmarknaderna följt av England och USA.

 

Sverige har cirka 2 % av världsmarknaden för fritidsbåtar. 2002 importerade Sverige 800 båtar till ett sammanlagt värde av 600 miljoner kronor. Den största båtimporten kom från Finland följt av Norge. Båtproduktionen är viktig för Sverige. Dels finns den ofta i traditionellt sysselsättningssvaga områden, till exempel Orust/Tjörn, Gotland, Värmland, Småland och flera orter i Norrland. Dels ger den landet exportinkomster.

 

Hur många båtar tillverkas?

Båttillverkning finns på ett 50-tal orter i landet och det finns cirka 10 större båtfabriker i Sverige. 2002 tillverkades 11 000 båtar. Av dessa var 700 segelbåtar, 800 större motorbåtar och 9000 småbåtar.

 

Båtbranschen ger sysselsättning

202 sysselsattes 5 000 personer i den svenska båtbranschen. Av dessa sysselsattes 1 000 av båtbyggeri, 2 600 av motortillverkning, 500 av tillbehörstillverkning och försäljning samt 1 500 av handel och service i samband med båtliv. Om man räknar med alla underleverantörer är det cirka 15 000 personer som är beroende av båtindustrin.

 

Dessa uppgifter är framtagna av Sweboat, båtbranschens riksförbund, Stockholm 2004




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...