Efter segling på Västkusten/Ellös och Ostkusten/Gustavsberg är nu testerna för Årets Segelbåt avklarade. Juryn har seglat hela tio nominerade båtar först i kuling på Västkusten/Ellös och sedan i labra brisar på Ostkusten/Gustavsberg. Målet var för tredje året att bedöma de nominerade utifrån kriterierna segling, byggkvalitet, finish, miljöhänsyn, innovation, design och prisvärdhet.
Årets tätaste grupp är familjeklassen, den som de flesta köpare siktar på och där prisvärdhet är en viktig faktor. På grund av ovanligt många nyheter i år, deltog fyra båtar: Dufour 310 Grand Large, Oceanis 35, Sun Odyssey 349 och Xc 35. Nyheter, fungerande lösningar och mesta båt för pengarna bedömdes särskilt noga. Xc 35 matchades i kuling mot förra årets vinnare Hanse 345 och Linjett 34 nominerad 2013. Även Oceanis 35 och Sun Odyssey 349 testades ihop för att se om någon har övertag. Dufour 310 seglades för sig. Juryn lägger vikt vid segling även i denna kategori, där utrymmen kontra pris prioriteras av köparna. För att vinna är goda egenskaper trumf.
Prestandabyggena Arcona 380 och Sea Scape 27 visade sin dragningskraft i labra brisar utanför Gustavsberg medan Luffe 3.6 fick bekänna färg i frisk vind på Bohuskusten.
I lyx/storbåt seglade juryn mäktiga Sun Odyssey 509 i kuling utanför Ellös, innovativa Amel 55 i sommarbris vid Lidingö och trendiga Oceanis 55 på Baggensfjärden i svaga vindar.
Nu återstår för juryn med Bert Andersson, Rolf Eliasson, Ingela Sunnergren, Lena Jexby, Jacqueline Widström och denne skribent, att välja de värdiga vinnarna.
Priserna delas ut på Båtmässan lördag 7 februari 2015. Men fylliga testrapporter, bilder och filmer kommer dessförinnan att läggas ut på batmassan.se och maringuiden.se.
av Curt Gelin
Prestandaklassen
Luffe 3.6: I frisk vind på Västkusten fick denna slanka, magnifika danska snabbseglare representera skandinaviskt båtbygge på topp. Vakuumgjutet skrov och däck är bra för miljön och ger en mycket lätt, stark båt. Testbåten kom med kolfibermast och formstabila gjutna segel, innovationen plotter- och instrumentkontroll på rorkulten.
Arcona 380: Denna nyhet från Qviberg & Jansson, konstruktör respektive byggare, menar flera i juryn är en ovanligt lyckad båt. 380 har en rättfram, rymlig inredning i klassisk svensk stil med mahogny och förnämlig finish. Högt pris matchas av dito byggkvalitet via vakuum och av förnämliga seglingsegenskaperna med fingertoppsstyrning och superb kontroll.
Sea Scape 27: Denna ultramoderna racermässiga superlätta båt blev i september snabbast solo runt Fyn i sin klass och bevisade därmed att konceptet fungerar. Vakuumbyggd, innovativ, tokrolig att segla och möjlig för fyra att sova över i. Utvecklad av ett ungt team i Slovenien med bakgrund från Mini-Transat, som satsar på att ge maximal seglingsglädje till bra pris.
Familjeklassen
Dufour 310 Grand Large. En genuin, stor liten båt är Dufours starkaste projekt på flera år. Imponerande utrymmen samsas med kluriga lösningar som dubbla vikdörrar mellan förpik och salong, nerfällbar badbrygga, intagande finish och rigg utan akterstag. Särskilt bra intryck gjorde båten genom att vara synnerligen smidig, lättdriven och pigg att segla för en familj.
Oceanis 35: Årets trendigaste nykomling för familjer kommer från Beneteau på Atlantkusten, och från Milano, där Nauta Design stylat inredningen. Boxaktigt skrov med skarpa slag, stor bredd och liten vikt visade sig i testerna göra båten lättdriven och rask. Förbluffande utrymmen, dubbla akterkabiner, ultramodern salong, skrovrutor som på motorbåtar ingår.
Sun Odyssey 349. Franska Jeanneau har tänkt om på sin nyaste familjebåt. Med högre rigg utan akterstag, tilltagen segelyta, liten vikt, skarpa slag ,omvänt språng och smått aggressiv look vill den ta plats som ett alternativ till prestigemärken. Rymlig, funktionell inredning i trendig stil och lågt pris är egenskaper som utmärker denna tiometers familjeseglare.
XC 35: Det danska prestigevarvets kanske mest välkomponerade modell någonsin har helgoda seglingsegenskaper, gott om plats under däck, fräsch skandinavisk stil på inredningen och varvets speciella stålbottenram för styrka mot grund. Tilltaget pris för att vara en familjebåt skapar motsvarande förväntningar på kvalitet, finish och snillrika lösningar.
Storbåt/lyx-klassen
Amel 55: Denna originella och säkerhetsinriktade långfärdsbåt från Frankrike utmärker sig med förskepp och kollisionsskott som ska klara is och containers, propellern i kölens akterkant, uppdelat segelplan med knapptryckning och vattentätt motorrum. Hardtop, skrovrutor och en spatiös salong i mahogny ingår i det ovanliga konceptet.
Oceanis 55: Få kan som franska Beneteau bjuda på flärd och lyxkänsla till rimligt pris. Beviset är Oceanis 55, en utstuderad cruiser med fartfrämjande linjer, litet deplacement, dubbla roder och rattar med höga pedestaler. På transport i kuling nådde denna futuristiska bjässe hela 14,8 knop med kontroll som på en katamaran tack vare de djupa dubbla rodren.
Sun Odyssey 509: Det franska Jeanneauvarvets bidrag i storbåtsklassen är en mäktig seglare med inriktning på behagligt seglarliv. Denna eleganta bjässe på 13,9 ton bjuder på linjer med flyt ritade av yachtdesignern Philippe Briand. Breda skarndäck, indragna vant, stor sittbrunn och intagande stil invändigt hör till båtens trumfkort. Testades i kuling på Bohuskusten.
Recommended Comments
There are no comments to display.
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now