Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-03-21 i Forum Inlägg

  1. 5 poäng
    När koppar kommer i kontakt med fritt vatten så bildar den tillsammans med ämnen (som kallas liganer) biologiskt önskvärda kopparföreningar. Detta sker inom några hundradels mm från kopparyta, förutsatt att liganerna inte är slut. Vilket de inte är i fritt havsvatten. https://www.ivl.se/download/18.694ca0617a1de98f473d3e/1628418165283/FULLTEXT01.pdf Bakgrunden till kopparhysterin är laboratorieförsök gjorda för några tiotals år sen av en miljöfobisk person, som kade koppar i laboratoriebägare, och han fann då att mikroberna mådde dåligt där. Lignerna tog nämligen slut i bägarna efter ett tag, till skillnad från vattenvolymerna i haven inklusive Östersjön. De som inte orkar eller vill sätta sig in i IVL-rapporten i länken, rekommenderas (försiktighetsprincipen!) att sluta använda det vatten som de flesta bostäder och andra lokaler har i kranarna, för det transportera och står stilla i kopparledningar! Det bör ju rätteligen vara nästa område som kopparfobikerna angriper......
  2. 4 poäng
    Hur roligt är det då? Om alla googla sina frågor efter svar, vad ska vi på forumet göra när vi inte har några frågor att svara på?😀
  3. 3 poäng
    Liten följetong... Aurora del 1 Seglar på Vänern. Nu blir det 17:e säsongen. Ligger ute typ 70 - 80 nätter varje år. Denna gång skulle jag gå från Ekenäs till Säffle. Lovats typ 8 m/s från S - SV. Så planen var ett långt ben ut till typ Megrundet mitt i Dalbosjön, och sen ett till upp mot Säffle. Förväntade mig och hunden en lugn fin dagssegling. - Känner en som seglat typ 60 år på alla haven. Han lärde mig mycket. Bl a att ständigt hålla koll på horisonten, speciellt om det växer upp en mörk rand. Det kan förebåda hårt väder. Denna gång ute vid min brytpunkt, så anade jag just denna mörka rand. Seglandet gick fint... Riktigt njöt av kryssen. Bara mindre vågor. Slappade. Fulla segel. - Men vad var nu detta? Den mörka randen. Hade nu på kort tid växt betydligt! Snart nådde den ca 30 grader över horisonten, men ingen vindökning. Kollade SMHI... Samma som tidigare när jag startade seglatsen. Detta var lite oroande. Randens höjd ökade, liksom vinden. Nu slog jag och tog höjd på Säffle. Bestämde mig för att reva storseglet helt. Rullade in förseglet ordentligt. Kanske ute 2 meter. Plockade in allt löst. På med regnkläder och livlinor till både mig och hunden. Nu började vinden öka ordentligt. Vågorna började bli i mitt tycke riktigt höga. All elektronik funkade, även autopiloten. En kvart senare blev det skumpa av. Våghöjden var nu typ 3 meter. Vände mig om. Gummijollen som jag inte hann plocka upp var borta. Kollade med fyren i Åmål. Där inne i lä blåste det 24 m/s! Vad de blåste ute på sjön vet jag inte, men troligtvis betydligt mer. Nu orkade inte lilla autopiloten längre att hålla emot. Minskade i tid förseglets yta än mer... Ett förfärligt stampande och översköljande vatten. Avdriften ökade betydligt. Skulle aldrig gå att nå älvinloppet till Säffle. Däremot en ö i norr, med lugnare vatten på baksidan Höll högt upp och tog mig in i "lä" på östsidan. La mig rätt nära land för ankare... Några timmar senare mojnade det. Så, kolla den eventuella mörka randen uppe i vinden vid horisonten.
  4. 3 poäng
    Jag har kopplat in batteriet och kört drygt ett dygn. Startbatteriet är helt bortkopplad från resten av systemet, bara till bogpropeller, ankarspel och inverter och motor förstås. LFP är kopplat till allt annat, tror jag. Det knepigare har varit att reda ut hela starkströmskopplet i båten. Det är många avvecklade prylar som sitter kvar och lösa sladdar. Det känns rätt bra att reda ut allt detta och avveckla det som inte behövs. Jag laddar just nu startbatteriet med motorn och LFP med solpaneler. Jag har möjlighet att koppla ihop bankerna manuellt men det har jag inte gjort. I går efter inkoppling så körde jag motorn ett tag och kollade så det inte fanns någon bortglömd kabel som kopplade ihop båda bankerna men det var ok. Laddatröm 14.2 på start och lite lägre på LFP. Spänningen från generatorn verkade ok att ladda LFP med men det testade jag inte. Efter att startbatteriet inte tog emot några större mängder ström stände jag av motorn, efter ett tag var spänningen på startbatteriet 13.2v, efter ett dygn i vila 12.95. Det verkar inte ligga något och smygdra el därifrån. LFP tog emot full solladdnning hela dagen. 15a under större delen av dagen till solen började närma sig horisonten. Bättre laddning än startbatteriet som brukar sakta in tidigare. Det är absolut högre spänning i lfp nu efter ett dygn än i startbatteriet. Jag har iofs i princip inga förbrukare. Max 2a med lite lyse, laddning av mobil och diverse konstanta småförbrukare. Drt ser ut som att jag lyckats separera systemen helt nu. Det känns bra. Inkopplingen är lite temporär då jag inte fått min dc-dc ännu men nu kan jag se hur batterierna beter sig separat. Det är massor med frågetecken i elinstallationern och jobbet framöver blir att reda ut allt och troligen ta bort minst tio kilo kopparkabel med diverse plintar och annat men det går framåt. Att ha 200ah tillgängligt nu känns ganska fett. Innan jag bytte batterierna kunde jag inte ens starta motorn innan solen lyst ett par timmar och jag låg för ankare. Man behöver ju eventuellt starta motorn om man börjar dragna. Sista gången motorn startades med de gamla batterierna så hade ankarkättingen gått av och båten båste iväg i 20 knops vind när jag inte var ombord. Det känns tryggare nu. Efter den resan lyckades aldrig batterierna starta motorn igen så jag har hur man än vänder på det lyckats få tillbaka lite funktion. När dc-dc kommer kan jag ladda LFP med generatorn också så det kommer nog bli riktigt bra. Tänkte köra en fulladdning i morgon genom att starta motorn och sedan koppla ihop bankerna. Generatorn verkar ju ge rätt spänning och LFP har gått en dag under solen så det är nog inte mycket mer som behövs så en halvtimme eller en hel för att toppa upp och se hur de beter sig kan vara bra. Jag har ställt om regulatorn för sompanelerna till lithium och även sänkt defaulvärdet för laddning till rätt spänning. Jag tror jag har gjort rätt hittills. 😁
  5. 3 poäng
    Välkommen till MG. Visst kan man använda Google om man inte vill få tips från medlemmar i forumet men man kan ju också kolla datum på trådar innan man svarar eftersom frågan inte längre är relevant efter två år.😉 Men var inte ledsen för det, du är inte den förste och du är varmt välkommen med dina båtfrågor och diskussioner 🙂
  6. 3 poäng
    Tack för alla svar. Snyggt jobbat med ditt Patrik. Sist jag pratade med kapellmakare om laga sömn sade dom som er, sömnen är det första som går. i mitt fall så ramlade jag in i kapellet under stormen hans, så förhoppnings var det störa anledningen att det gick sönder, men jag är rädd för att det kommer behövas sys om på fler ställen. Kommer att göra detta tvärtom nu, åka in med smutsigt kapell till kapellmakarna för bedömning/kostnad för att fixa sömnar. Sen kommer jag skicka iväg det för tvätt/impregnering. Känns dumt att göra det först innan jag vet hur skicket är generellt.
  7. 3 poäng
    Kul att läsa att du fortfarande får jobba lite med henne😄 och framförallt att du inte sålt och köpt Husbil🥶
  8. 3 poäng
    I höstas vid upptagning upptäcktes det vatten i oljan på drevet, något förvånande då jag packade om drevet i fjol vinter. Vid demontering såg man sönderskuren tätning runt tunna axeln, vid provtryckning läckte det naturligtvis. Hur detta gått till har jag ingen aning om då drevet var tätt i 2 dygn under tryck. Nåväl har idag packat om axlarna återigen, och det verkar hålla tätt även denna gång. Kontroll av axel och kugg innan montering Tejpning av axel för att skydda tätningarna när lagerhuset skjuts på Permatex innan montering tätar bra när det trycker ut vet man säkert det är tätt Slutligen ihopmonterat och det håller trycket 1,2 kg får tappa 1,5 hg inom 15 minuter med det trycket. Efter 5 timmar håller det fortfarande 1,2 kg och det är bra mycket bra Så nu är det bara hoppas det håller tätt denna säsong, annars tappar man ju självförtroendet på att få något tätt. Troligtvis har jag dragit in något under sommaren som skar sönder tätningarna mellan propparna.
  9. 3 poäng
    Även jag vill rekommendera dig att läsa Rons artikel på MarineHowTo om LFP-batterier och installation av dem. Han delar frikostigt med sig av problematiken och redovisar misstag som gjorts av både batteritillverkare och installatörer. Han hade tidigare ett företag som jobbade bl.a. med elinstallationer i fritidsbåtar så han har sett många både goda och dåliga exempel. För ett par år sedan drabbades han tyvärr av en allvarlig hjärnblödning och har avslutat både företaget och uppdatering av sidorna men de finns kvar att ta del av. Han varnar för felaktiga LFP-installationer som både kan vara farliga och bli dyrbara då komponenter kan haverera av diverse skäl. När du läst Rons artikel så kommer du att få bättre förståelse för vad som är viktigt i din installation (som skrivits tidigare i tråden så måste den specifika installationen baseras på aktuell båts befintliga system och komponenter) och vad du ska leta efter för information i produktbladen för de komponenter du avser installera. Har du läst och förstått produktbladet för ditt batteri? Det finns både möjligheter (det är dessa som tillverkare/försäljare pratar mest om) men även begränsningar som man ofta måste inse själv. Du har angett att din maximala laddkapacitet med generatorn är 120A. Batteriet tål 70A laddström. Då är det inte bara att koppla in batteriet och tro att det ska fungera en längre tid. Du måste ha någon komponent som kan begränsa strömstyrkan från generatorn. Victron Orion DC/DC 50A kan vara ett bra val för att åstadkomma en strömbegränsning (jag har själv valt den till den LFP-installation jag håller på med men i mitt fall beror det på att jag är rädd för att elda upp min 80A generator om jag inte begränsar effektuttaget. Mitt LFP med lösa celler klarar 200A laddningsström och är kopplat med 50 kvadrats kabel, så batteriet behöver jag inte vara orolig för). Jag misstänker att solcellsladdning och 240V AC-laddare inte har så hög laddström att de kommer upp till 70A. Nästa fråga är vilken maximal strömförbrukning du har. Har du bogpropeller, ankarspel eller elvinchar? Vilken är maxströmmen? Batteriet är specat för max 70A (100A under 10 sek). Begränsningen brukar baseras på anslutningarna mellan cellerna i batteriet. Tar du ut mera ström än vad specen tillåter så kommer du att bränna av kablarna inne i batteriet (det täcker garantin med största säkerhet inte och då blir det ett dyrköpt batteri...) eller så överbelastar du kraftelektroniken i BMSen med samma dystra resultat. (För min LFP-installation har jag letat upp en extern BMS som klarar 250A och i övrigt motsvarande över- o underspänningsskydd med kraftelektronik samt balansering som din BMS. Alla värden är inställbara med en app och blåtandskoppling. Mina elvinchar är avsäkrade med 200A så jag har marginal på effektuttaget.) Den inbyggda BMSen kommer med stor säkerhet att stänga av laddningen när/om spänningen överstiger något värde som de inte berättar om i specen. Den kommer även att stänga av urladdning vid en lägre spänning som inte heller den är specificerad. Du får väl förutsätta att grundinställningen är "lagom" för att skydda batteriet. Om det finns blåtandsanslutning så går det nog att justera spänningsnivåerna men då du tillbaka på att du måste veta vilka värden du ska ställa in. Slutligen så sköter BMS om att balansera spänningen mellan de enskilda battericellerna så att du inte får strömrusning i någon del av batteriet så det havererar (den funktionen kan du nog känna dig väldigt trygg med). Du måste dock veta vid vilken spänning balanseringen aktiveras och komma över den spänningsnivån annars sker ingen balansering. Slutligen så måste alla dina laddutrustninger ställas in på lämplig spänning. Generatorn lämpligen via en justerbar DC/DC-omvandlare (om du inte kan ställa in regulatorn på generatorn), solcellsregulatorn och AC/DC-laddaren ska också anpassas med rätt inställning för LFP. Avsulfateringsläget som finns för blybatterier måste t.ex. ställas i off (avsulfatering sker med en alltför hög spänning för att vara hälsosam för ett LFP-batteri...) Argofet, generatorutformning o liknande för din båt har jag ingen aning om och tänker inte "killgissa" om hur den delen av installationen ska utföras.
  10. 2 poäng
    Alt 3 aq 271 v8 bensin tror jag mest på. Forbina 8000 med ungefär samma vikt och AD31 känns undermotoriserad, V6 i en 717 kanske funkar men jag har kört en Flipper 666 med V6 och den känns rapp och fin men har bara halva vikten så en semesterlastad 717 kan nog kännas trött. Sen funkar väl alla motoralternativen men det är så tråkigt när det går trögt upp i planing och man får logga nära toppvarv för att ens göra 20 knop men 717C är kanske ganska lättdriven och förlåtande där. Fråga ägarna vad båten toppar med full last och fulla tankar.
  11. 2 poäng
    Det är diagnostik uttaget sätt på skyddet igen Mvh Tutte
  12. 2 poäng
    Septemberorkanen 1969. Det stormade under några dagar, jag tror att man på Vinga uppmätte orkanvindar den 22e just precis innan vindmätaren gick sönder. Jag var ju inte till sjöss direkt, men minns skadeverkningarna i Arendal på Hisingen. Flera av våra fruktträd hade blåst omkull, på tillfartsvägen lågt det tegelpannor. En skåpbil hade dessutom vält på Arendalsvägen. Skolan stängde och det där med inrymmning fanns inte med i tänket då, skolbarna skulle skjutsas hem. Likabra det eftersom taket på en av skolans baracker blåste av. Jag var med min far ner till hamnen för att se förödelsen, och detta var sannolikt någon eller några dagar efteråt då det bedarrat. Götaverken Arendalsvarvet hade ställt upp baracker för gästarbetare, jag minns inte så exakt men iallafall en av dom var utan tak. Vägen ner till småbåtshamnen, där numera Arken ligger var nästan oframkombar, välta träd över vägen, även delar av ett tak och delar av ett villastaket vet jag. I hamnen hade båtar på land vält på varandra ungefär som dominobrickor, minst två motorbåtar var uppspolade på land, men totalhaveri till följd. Familjens Vindö 28, som vi då haft i två år hade mirakulöst klarat sig bra den låg fortfarande kvar i sjön. jag vill minnas att alla båtarna på piren, A-bryggan och B-bryggan hade klarat sig bra. Sedan minns jag ju bilderna dagarna därpå i Göteborgs-Posten, vid skeppsbron låg det en liten passagerarbåt på land, medan en annan hade sjunkit till hälften då den hade skadats av en annan båt. Men mest minns jag bilderna från Kråksundsgap, och det för att dessa bilder har publicerats väldigt många gånger under årens lopp. Där var det en mindre kustfartyg, Donsöbåten Crudo, stod helt på land mellan kumlet och fyren. Nej jag mindes inte vad båten hette, men googlade... och då ser jag att det var 1973... ok, det blåste ju bra då också. och då är det ju inget riktigt egenupplevt minne, utan ett minne från en dagstidning. Vraket stod ju kvar länge och jag har en väldig suddig instamatic-bild hemma någonstans, däri ligger väl det personliga minnet, som då var fel i frågan om årtalet, lika suddigt minne som instamatic-bilden, så fick jag skrivit det själv innan någon annan gjorde det. Kråksundsgap, har jag passerat massvis med gånger, några få gånger i blåst och med rejäl våghöjd. En gång sommaren 1989 med en 21 fots Gullholmensnipa, och med en ettårig dotter ombord. Det var väl egentligen galenskap att ge sig ut den dagen. Det blåste kanske inte så mycket just då, men det var det vi här kallar för "gammal sjö" alltså kvarstående dyning efter en storm. I detta gap trycks vågarna ihop på höjden och på bredden då det grundar upp en hel del där och är smalt mellan bergen. Det var som en bergochdalbana, en Maxi 77 var framför oss, den försvann i vågdalarna, allt löst ombord hade ramlar ur sina skåp ock lådor. Men det var torrt ombord, dottern sov hela tiden i förpiken. Motorn, en MD3 gick hela tiden. Det var första säsongen som frun var ute i båt, och hon är med ännu... Omskakade gick vi in i Mollusunds hamn där vi blev idiotförklarade. På bred orustdialekt fick vi en skur av ovett från ortsbo som stog på kajen. Han menade ju på att det var galenskap att ge sig ut i ett snäckskal över "Krågesundsgab" dessutom med ett litet barn ombord, och han hade ju rätt. Så det har vi aldrig gjort någon mer gång.... iallafall inte med en liten snipa.
  13. 2 poäng
    Restprojekt från förra året.... Snygga till sofforna Förra vintern plastade jag nya soffor men de var inte färdiga när det var dags för sjösättning. Jag tog därför beslutet att de fick duga för säsongen och monterade i dem men nu är det dags att snygga till dem. Den första soffan ska även agera stuvutrymme för två gasolflaskor så jag började med insidan. Plastade in en ny botten med utsågade hål för de två flaskorna. Därefter slipades glasfibern inne i hela soffan innan jag spacklade alltihop med glasfiberspackel. När spacklet var slipat och jag hade en yta som jag var nöjd med så rollade jag på två tjocka lager med gelcoat, det andra lagret med lite vax (topcoat). Nu var det dags för utsidan. På det stora hela såg soffan "okay" ut men inte mer än så. Jag hade säkert kunna gå igenom de olika defekterna och snyggat till den för ett acceptabelt resultat men så blev det inte.... Även utsidan spacklades så att alla defekter försvann. Därefter rollade jag även här på två lager gelcoat/topcoat. Anledningarna till detta var flera. Först och främst var den gamla ytan inte snygg nog. Jag hade dessutom fullständigt misslyckats med färgmatchning och den "dovervita" gelcoat jag använt såg mest smutsgrå ut. Om jag nu ändå inte klarar av att färgmatcha så kan jag väl köra en snyggare vit. Valet föll därför på biltemas "vit" gelcoat. När gelcoaten härdat var det dags för slipning. Först torrslipade jag med maskin och 120 papper innan det var dags för våtslippning. Detta gjordes för hand med slipkloss och 240/400/800/1200/2000 papper innan jag polerade två gånger för att avsluta med ett lager vax. Ytan blev otroligt mycket bättre även om jag även denna gång fick några mindre defekter och genomslipningar, men dessa kan jag leva med I hålen för gasolflaskorna lade jag i 3mm gummiduk för att minska skrammel innan jag borrade ett hål i botten för dränering i händelse av läckage. Till detta hål anslöt jag en 6mm slang som ska ledas till en skrovgenomföring. Slutligen bytte jag ut den LED stripe från Biltema till en med ett varmare ljus och mindre dioder för att slippa få den mindre snygga "prickiga" belysning som den gamla gav. Det som återstår nu är någon form av anordning som fixera gasolflaskorna nedåt
  14. 2 poäng
    va en koster 46. rodhins marine tillverkade tydligend en sådan model
  15. 2 poäng
    Tror också på Smögen 45:a, men vad står det på den blåa typskylten på den bakre stuvens styrbordssida, i vadhöjd?
  16. 2 poäng
    Vad är det för relä ? Svårt att förstå vilken B+ du menar i de olika meningarna. I synnerhet som det är oklart vad det är för relä du köpt och tänker koppla in. Tittar man på din ritning ser det ut som att generatorn och motorn ligger till ett "Batteri" (startbatteriet ?) hela tiden och inte via brytare. Dvs vad har du motorbatteribrytaren till då ? Sedan är det minus till batteriminus, gissar att du inte har jord i båten 😉 (om man skall vara petig). Om det är på generatorn och dess B+, så är den (motor)batteriplus. D+ på generatorn är anslutning av förmagnetiseringsström, vanligen via laddlampan upp till tändningsplus. Den KAN man också ofta koppla in ett relä och styra ifrån, men som sagt - allt beror ju på vad det är för relä du tänker koppla in. Du har inga säkringar inritade, vilket rekommenderas från resp. batteriplus för att rädda inte minst kablarna i händelse av något "dumt". Sedan hade det nog varit bättre att starta en ny tråd istället för att ställa din fråga som en kommentar i en tråd som inte varit aktiv på fyra år....
  17. 2 poäng
    Jag gillar inte gästhamnar, men det finns några som jag absolut kan rekommendera och några som är okej. Arkösund, ganska genuint, men det är ett tag sedan jag var där så det kan ha ändrats. Nynäshamn är rätt okej men inget speciellt. Lite matställen och krims-krams-bodar vid hamnen. Utö, mycket att se och göra. Ganska turistigt, fast ändå på en okej nivå. Grinda är också okej, fin natur. Möja, Berg, är ockej och lagom lite turistigt. Finnhamn, Stora Jolpan. Naturskön och även en del aktiviteter för både barn och vuxna. Ängsö nationalpark har bryggor man fåt ligga vid, men är ingen gästhamn. Öregrund är en klassiker tycker jag, men det är kanske för att hag var där som barn/ungdom i samband med roslagsloppet. Sandhamn var jag också mycket i som barn/ungdom, men idag är det mest bara en turistfälla tycker jag. Bosö båtklubb, ingen fin hamn, inga aktiviteter, men billigt att ligga där om man vill besöka Stockholm. Cirka 40 minuter med kollektivtrafik till centrum. Klubbholmar Det finns en massa klubbholmar med bryggor man får ligga vid till en rimlig kostnad. Servicenivån varierar, men de är ofta välskötta och ligger bra och trevligt. Det finns en sammanställning över alla klubbholmar har jag för mig, men jag hittar den inte. Skärgårdsstifrtelsen har en del öar med bryggor och omgivningarna är fina. Välkommen till Stockholms skärgård! Mackey
  18. 2 poäng
    En liten brasklapp ! har man en enklare. ( billigare) kanon utan separat avgasrör tex julas så hjälper det inte att man ställer kanonen utanför då avgaserna följer med varmluften in , vet av egen erfarenhet … Använder en sådan för att få snön att släppa från taket på båttältet och ja , mådde ganska illa när jag ” bara ” skulle göra lite småsaker medans kanonen gick . Lite offropic men vill verkligen varna för riskerna .
  19. 2 poäng
    Du har gjort din läxa, läst specifikationerna för dina komponenter och ställt in systemet efter tillverkarnas anvisningar. Men jag vill varna TS för att kopiera din inställning. Kemin varierar mellan olika batterier och därmed hur inställningarna ska vara och tillverkarna anger sina inställningsvärden därefter. Är man väl påläst och förstår vad man gör så kan man justera inställningarna och frångå tillverkarens rekommendation. Som exempel har mina celler en laddningskurva som börjar stiga före 3,50V. Vid 3,65V har kurvan börjat stiga ordentligt. Jag kommer att börja med laddningsspänning på 3,55V (14,4V för hela batteriet) och starta balanseringen vid 3,50V. Sen kommer jag inledningsvis att hålla rätt bra koll på hur denna inställning fungerar. Om skillnaden i cellspänningen håller sig på låg nivå så kommer den laddspänningen att vara tillräcklig, annars höjer jag till 3,60V/cell. Cellerna kommer att klara fler laddcykler om jag kan hålla mig till denna inställning. Men förutsättningen är att de bibehåller balanseringen. Det är lite speciellt att ett par tiondels skillnad i laddningsspänningen kan göra skillnad men LFP är rätt annorlunda jämfört med blybatterier som har större marginaler. Jag har även testat skillnaden i lagrad energi vid 3,50V, 3,55V, 3,60V och 3,65V/cell. Det är marginell skillnad i antal Wh som lagras i batteriet vid dessa olika slutspänningar. Totala antalet Wh som kan utnyttjas ur LFP är så många gånger större än i ett blybatteri som är klassat med motsvarande antal Ah, så det finns ingen anledning att pressa marginalerna enligt min uppfattning. Men kopiera inte mina inställningar utan att ha koll på egna batteri- och BMS-specar. Jag har bra uppföljning i BMS-appen och kunskap om att justera värdena om de blivit för snåla.
  20. 2 poäng
    Även Biltema har olika packningsmaterial, som jag använt med bra resultat.
  21. 2 poäng
    Har erfarenhet av det där. Hade "en" söm som släppt och bestämde mig för att sy den lilla biten själv för hand. Slutade med att jag tillbringade 50-60 timmar med att sy då jag efterhand upptäckte att fler sömmar var dåliga. Fick väl sy om samtliga sömmar i det kapellet. När jag sedan satte upp det på båten så sprack kapellet - förmodligen för att jag tvättat det flera gånger med ShipShape. Jag arg? Inte då 😕 Det där med att laga sömmar på ett kapell är väl lite som att jaga rost på en gammal bil (om nu någon kommer ihåg hur det var i ungdomen). Man hittar bara mer och mer ...
  22. 2 poäng
    Spruta in startgas i förgasaren o se om den startar gör den det så är det bränlse problem.Startar den inte så är det dålig gnista
  23. 2 poäng
    Men det är ett väldigt välkänt bränsleproblem på utombordare med extern tank. Att motorn bara går när man pumpar lagom mycket på blåsan. Motorn får inte tillräckligt med bränsle, det mest sannolika då är att bränslefitret är igensatt och/eller att pumpens membran är trasigt. MEN du skall först kolla en annan sak innan du köper dyra reservdelar. Hur ser det ut i tanken? bränsletanken alltså. "Sugröret" röret där bränslet sugs upp har en finmaskig sil i närmast tankens botten. Om det varit kondens i tanken så rostar det, rostflagor och annat skräp kan då fastna i denna sil, det kan vara så att litet bränsle kan passera, tillräckligt för att hålla motorn igång på låga varv, men sedan hostar den till och stannar när man ökar på gasen. Även vid detta tillstånd funkar det med ett pumpa på blåsan. Om har en plasttank så finns det ju inga rostflagor, men det kan ju finnas annat skräp som samlats längst ned i tanken, så det är absolut en bra idé att kontrollera tank och "sugrör" innan du går vidare i felsökningen.
  24. 2 poäng
    Trådskaparen @Lewdis skapade denna tråden 27 februari 2022, det kan ha hänt mycket sedan dess. Snörena då som nu kan variera i längd, men dom är nog inte mer elastiska då, och inte nu heller. 2015 var det snöret ungefär 20.000kr långt. Det var då ett välkänt båttransportföretag som lyfte en ca 4,5 ton tung motorbåt på 9,5 x 3,0m i Karlslunds marina på ostkanten och ett antal timmar senare sjösatte samma båt i Fiskebäcks industrihamn här på andra sidan av landet. Det var väldigt praktiskt, beställaren behövde bara i stort sett närvara vid upptagningen och sjösättningen, samt då betala. En tågbiljett ToR Blöteborg-El Stockholma ingick inte i priset. Det är inte alltid som längden på snören, linor, rep och speciellt tågvirke bestämmer dess pris. Det brukar vara kvaliteten, tillgången och efterfrågan. Sedan har ju inte direkt saker och ting blivit billigare sedan 2015.
  25. 2 poäng
    Du har fått många bra svar här. Tvåtaktare i allmänhet tycker jag är rätt så individuella, då även identiska motorer kan bete sig olika. Men bränslepumpens membran är ju en väldigt vanlig felkälla, då membranen har torkat söndeer. Det kan ju även vara så att det gamla membranet inte tål nutida bensin, som innehåller etanol. Tohatsu har ju funnits i väldigt många år, är ett väletablerat märke. Men om du trots det inte hittar något membran kan du kolla hos Mercury och Evinrude, då Tohatsu under olika perioder har ett visst släktskap med dessa. Ett bra ställe att börja med. Du kan ju kolla olika membransatser här. Det kan ju vara bra att veta motorns tillverkningsår, det kan framgå av typskylten som brukar sitta på riggen.
  26. 2 poäng
    - kryssar den verkligen så dåligt, vad kan man göra för att förbättra det? Skrovformen går dessvärre inte att göra så mycket åt. Båten är kort, bred och långkölad, det ger låg fart och vid kryss stor avdrift. Sen har den ett rätt litet segelplan som bidrar till den låga farten. För att öka segelplanet så behöver mycket annat på båten ändras (t.ex. kölen) så det kommer bara att bli dåligt, dyrt och krångligt. - är den svår att lägga till med? Körning framåt fungerar som för de flesta långkölade båtar - lite trög att svänga med - är den omöjlig att backa med? Alla kölbåtar är "krångliga" att backa med. Långkölade båtar är värre än kortkölade/fenkölade. Med en propeller som sitter bakom kölen o framför rodret blir det mycket dålig styrförmånga vid backning (inget vattensprut på rodret). Dessutom vill propellerns rotation vrida båten i sida vid backning. Genom att lära dig hur båten beter sig när du börjar backa så kan du kompensera en del för ostyrbarheten men räkna inte med att det är som att backa med en snurrebåt. När farten bakåt ökat så får du mer vattentryck på rodret och styrbarheten ökar men det kräver att det finns lite manöverutrymme. Sen har Havsfidran förtjänster i sjöduglighet på grund av just skrovform, segelplan och litenhet.
  27. 2 poäng
    Marinshopen AB har en hel del reservdelar till diverse motorer, kolla med dom.
  28. 2 poäng
    Det kommer ingen bensin när du drar i snöret det kan inte göra det pga pumpens konstruktion. Det är därför man måste ha pumpblåsan. I pumpen sitter ett membran som påverkas av vevhusets pulser, dessa pulser blir bara tillräckligt starka när motorn går. Membranet brukar tacka för kaffet när åren går. Då funkar inte motorn, ett av symtomen är att man måste handpumpa hela tiden ett annat är att motorn dränker sig pga soppa kommer in i vevhuset via pumpen.
  29. 2 poäng
    Skruv 1är blandnings skruv nr 2 är tomgångsskruv
  30. 2 poäng
    + utan siffra= sten grundare än 2,0 m. + med kursiv siffra inom parentes= sten på angivet djup. https://www.sjofartsverket.se/globalassets/beteckningar_int_contour.pdf
  31. 1 poäng
    Liten uppföljning. Tog kapellet till kapellmakare för bedömning, och skicket är bra förutom att sömmar börja bli slitna. Dessa kommer att sys om hos dom. Kapellet är skickat till kapelltvätt och impregnering, bra att göra detta innan då detta sliter ytterligare på sömmarna. Summan av allt, ca 5000:- men då kommer kapellet vara i riktigt gott skick. passa på att fråga om vad det skulle kosta att tillverka nytt. tja, 20.000-25.000:- och då har jag ett litet kapell..
  32. 1 poäng
    Långt ifrån alla skyltar på webben med sina priser, skulle nog påstå att det är väldigt få som skyltar öppet med sina priser här omkring iaf.
  33. 1 poäng
    Nybyggda båtar kan ha styrendoft som luktar lite speciellt. Om det är det som luktar så försvinner den doften med tiden.
  34. 1 poäng
    Aurora del 2 Lämnade Säffle några dagar senare. Skulle ned till Spiken. Drog söderut rakt ut på Dalbosjön. Hade spåret kvar på plottern från min vådliga färd. Gick till punkten där jag tidigare slog upp mot Säffle. La in den tidigare vindriktningen och den skar strax söder om Aspholmen, syd Ekenäs. När jag närmade mig öarna så kollade jag hela tiden med kikaren. Aaaah vad var det som blänkte där i fina solvädret? På Koskär Gummijollen var ju blå, men jag såg inget blått. Nu blänkte det igen mellan klipporna på den öde ön! När jag kom närmare så såg jag en helsvart yta. Ja visst i tusan, jag hade ju målat jollen svart undertill! Nu var det inte helt enkelt att ta sig in till ön. Hämtade upp en svåger på Ekenäs, som skulle ut i skärgården. Tillsammans fick vi tag på Jollen.
  35. 1 poäng
    Första sommaren med vår första (gemensamma) båt, en Albin 25DL. Ett "fynd" som vi köpt med sönderfrusen motor m.m. och sedan renoverat upp. Jag är uppvuxen redan som barn med eka och fiske 4:00 i morgondimmans sken i en liten sjö i de Dalsländska skogarna och byggde innan jag fyllt 10 den första egna båten som rymde mig själv (den flöt i 10 min i alla fall). Samt fick senare i tonåren viss erfarenhet av andra båtar, bl a från segling på västkusten. Men sjön Vättern som vi nu hade båt i hade jag ingen egen erfarenhet av. Min fru var ingen båtmänniska , men hade blivit det mer och mer efter flera år av "bryggshopping". Idag skulle vi iväg på Göta Kanal-semester ! Visserligen var det regn när vi tankade på morgonen, men sjön låg lugn när vi började puttra norrut mot Karlsborg. För den som inte förstår avstånden har vi längre upp till Göta Kanals anslutning till Vättern - över öppen sjö - än vad Göteborgarna har till Jylland och Danmark.... I höjd med Visingsö började vågorna bli grisiga. Korta, branta och krabba. Dottern (då 4 mån) satt fastspänd i en bilbarnstol i sittbrunnen och såg inte så road ut längre. Ytterligare bara en liten bit norrut var medsjön inte att leka med, och jag rattade som besatt för att inte få sjön från sidan då vågorna var krabba och stora som vattenväggar. Den hemmarenoverade motorn stånkade ännu på, men vad skulle vi göra om den stannade ? Jag visste då inte hur mycket det blåste, men det är klart att det inte var några vågor när vi lade ut för att gå norröver, i den sydliga vinden. Men vågorna var så kraftiga att Albin 25:an gjorde 15 knop på nersidan (!). Senare förstod jag att det nog var rekord för den båtmodellen. Kändes som att försöka hantera världens största surfingbräda, som dock hade surfegenskaper som ett badkar.....😵 Vi var medlemmar i SSRS/Trossen, och jag kände flera av personerna på Sjöräddningsstationen på Visingsö. Det blev ett telefonsamtal när vi lämnat Visingsö norra bakom oss, och målet var nu inte längre Karlsborg utan bara lyckas ta oss till Hjo - "bara" ytterligare drygt 10 sjömil. Jajamännsan, inga problem. De hade två ungdomar/praktikanter på stationen också och min bekant tyckte det var ett ypperligt tillfälle att få med dem på en praktisk utryckning. Genom Trossen hade vi ju rätt till "assistans" så de tyckte det var befogat att lägga sig nära och snabbt kunna assistera om t ex motorn skulle lägga av. Motorn stånkade dock på, och Badkaret surfade vidare nerför vågorna i 12-15 knop och med tvärstopp uppför. Och vi kom nästan ända in till Hjo hamn innan SSRS kom ikapp oss, då även de hade överraskande besvärligt i den grova sjön. Väl framme i hamnen blev det en gemensam kaffe och fika innan de begav sig tillbaka. De två praktikanterna fikade dock inte, de hade blivit rejält sjösjuka på resan. Enligt SSRS blåste det 16-18m/s och vi förstod mycket tydligt att de väl inte tyckte det var den smartaste dagen att företa en resa som vår med vår båt - och över en sjö som Vättern. Dagen efter fortsatte vi mot Karlsborg och vår resa som planerat. Även om vind och vågor fortfarande var ansenliga (8-10m/s) så kändes det som en semestertur med gårdagens äventyr som jämförelse. Har foto jag tog på några mötande båtar, och jag har nog blivit "harigare" med åren. För även sjön som var denna "dagen efter" var - om jag bedömer den idag - såpass att vi nog idag skulle stannat kvar i hamn. Även med den enormt mycket större och stadigare båt vi har nu. Hur det gick med dottern ? Hon (och sedan även sonen) var ute med oss i båt i princip varje sommar sedan dess. Har själv sedan seglat sedan lågstadieåldern och är nu instruktör och tävlingsseglar.... Så här kan det se ut på Vättern, en novemberdag för ett par tre år sedan (färjan Ebba Brahe mellan Gränna och Visingsö). Det finns nog en anledning till att de har fyrpunktsbälten på bryggan.
  36. 1 poäng
    Sen kan vi diskutera skillnaden mellan plast från 1960 och plast från 2024😂 det kan vi diskutera i en annan tråd med.😉
  37. 1 poäng
    Det blir avtäckning nu i påsk, det sägs bli ok värme och väder nån av dagarna. sjösättning bokad 24 April.
  38. 1 poäng
    Har du ohmmätt glödstiftet så det verkligen är där felet är, och inte kanske i något (intern)kablage ? Det skall ha bara något fåtal Ohm, men när det är kasst brukar det vara totalt avbrott.
  39. 1 poäng
    Det där är inget skiljerelä. Det är en laddfördelare typ diod men med MOSFET istället, som då med lite elektronik och en matningsspänning kan "simulera" funktionen av dioder fast utan spänningsfall. https://www.europe-solarstore.com/studer-mbi-100-2-ig-battery-splitter.html https://www.dgrubberholland.nl/asset/media/document/45.pdf Den är inte rättkopplad, generatorns batteriplus skall alltså lossas från motorbatteriet och gå separat in i den anslutningen som är generator B+ på "lådan". Sedan resp. batteri på de andra. Men innan du kopplar vidare bör du fundera över vilka strömmar som går i kablarna o.s.v. Det är på tok för klen kabel till generatorn nu (den blå) förutom att det är felkopplat och ser ut att vara lite "happening" över använda kabeldimensioner - och frånvaro av säkringar. Inte alls för att vara dum, men eftersom du inte har riktig koll bör du kanske be någon mer elkunnig att guida dig, någon som kanske kan göra det på plats i din båt. Det kommer gå mycket fortare, du lär dig snabbare och bli bättre än att ta allt via ett forum - tror jag.
  40. 1 poäng
    OM det är Biltemas skiljerelä som du har, eller ett som ser likadant ut, skall dom två anslutningarna på baksidan kopplas till + på startbatteriet via en säkring och + på förbrukarbatteriet, anslutningen med en röd prick på skall anslutas till startbatteriet. Den klena svarta sladden skall kopplas till minus någonstans i båten. Detta relä känner av när spänningen höjs då generatorn laddar, och kopplar då ihop batterierna med varandra, samt då kopplar isär dom när laddningen upphör. OM det istället är Skyllermarks/Bosch kraftiga relä, så skall anslutningen 86 kopplas till D+ på generatorn, anslutning 85 skall kopplas till minus. Anslutningen 30 kopplas till startbatteriet helst via en kraftig säkring, och då 87 skall kopplas till förbrukarbatteriet. Ett sådant relä styrs helt av generatorns D+ som ger en utspänning då generatorn laddar, och kopplar ihop batterierna. (Nu säljer Skyllermarks/Sutars även ett skiljerelä som är identiskt med Biltemas, det är säkert bra det också, men mycket dyrare.) Din skiss är litet svår att förstå, du kanske skall ta en bild istället? B brukar betyda "batteri", B+ är då batteriplus, om det står B+ på generatorn betyder det att den anslutningen skall kopplas till batteriplus. D betyder "dynamo", en gammal benämning som lever kvar. DF betyder "dynamo field" alltså generatorns magnetiseringslindning. Det finns nu rätt så många diskussioner på detta forum som handlar om dessa saker, det brukar stå samma saker i diskussionerna, men dom kan vara litet knepiga att hitta då forumets sökfunktion kan vara litet trög. Om du står i begrepp att köpa ett skiljerelä rekommenderar vi nog allihopa Biltemas skiljerelä, då det är väldigt prisvärt och busenkelt att koppla in.
  41. 1 poäng
    Tyvärr höll jag på att säga. Jag har en Ulefone Armor X8 4+64GB Black. Vet att den inte tål att släppas ner för en trapp som reklamfilmen visar. Min skärm sprack när hunden peta ner den från armstödet på soffan ner på mattan som ligger på ett furugolv. Som tur va så har jag monterat skyddsfilm på skärmen så telefonen har fungerat ett par år med två längsgående sprickor. För dom pengarna så får jag nog säga att jag är nöjd med den. Sen beror det väl vad man har för krav och förväntningar.
  42. 1 poäng
    När vi lämnade in kapellet för tvätt och impregnering 2016 så gick det från att vara kolsvart på insidan till som nytt. Men man märkte att det nog blev lite tunnare.
  43. 1 poäng
    Det kan nog funka vid motorgång/generatorladdning, men blir troligen inte som tänkt vid solpanelsladdning. DC/DC:n bör inte vara på mer ström än vad som normalt finns tillgängligt, och den strömmen lär du inte ha från panelerna ens om solen gassar på ordentligt. För när solen skiner på och tröskelspänningen för att gå igång passerats (om du t ex ställer in 13,0-13,2V), kommer ju Li-batterierna - via DC/DC:n - att dra mycket mer än solpanelerna orkar ge, och spänningen från dessa säckar därför, spänningen på motorbatteriet sjunker och DC/DC:n stänger av igen. Tills efter ett par tre sekunder kanske när solpanelerna åter dragit upp spänningen på motorbatteriet och DC/DC:n kickar in igen. Och allt upprepar sig Du har m a o ett bautablinkrelä....🥴 Bättre är nog att bara låta DC/DC:n vara aktiv om spänningen är tillräckligt hög och motorn går (och generatorn laddar) om du vill ha kvar solpanelsladdningen på motorbatteriet. Det kan man fixa genom en styrning in på den plinten som @Lintott nämner. Finns lite specialare man kan göra/bygga om på regulatorn för att få till laddning av båda bankerna från samma solpaneler, men det är nog överkurs i den här tråden. Alternativet för dig skulle ju kunna vara att sätta en omkopplare för att kunna lägga utgången från solpanelsregulatorn till antingen Li eller motorbatteriet.
  44. 1 poäng
    Jag fick just svar av Bergshamra varv som hade både passande inre och yttre membran. Tydligen samma som till Mercury, precis som du antydde. Men innan jag spenderar en del pengar på detta, hur kan kan vara hyfsat säker på att detta löser problemen? Dvs det finns ingen troligare felkälla? Hur krångligt/svårt är det att byta dessa membran? Jag borde väl också byta den dåliga packningen.
  45. 1 poäng
    Kan ju vara så att det är magnetventilerna som inte öppnar. Ibland lossnar skruvar på baksidan av kontrollpanelen så att ventilerna inte funkar.
  46. 1 poäng
    Tyngdpunkten på ekipaget ser ut att sitta väldigt högt, kommer ekipaget verkligen att vara stabilt i trafiken ??
  47. 1 poäng
    Nja , är en glad amatör men jag har tänkt tanken att starta VP-service men det stannade vid tanken. Fått mycket gratis i livet via framförallt Volvo fordon/marin och Yamaha/Ducati motorcykel. Inom industrin som servicetekniker har mycket kontakter byggts upp genom åren samt att elkunskap/behörigheter varit ett måste. Mycket VVS och pneumatik har det blivit genom åren som idag lett till kylbranschen och speciella turbovärmepumpar på flera MW. I helgen fick 355:an en modifierad elcentral för 230V. Blev lite stor för sin placering då frontluckan endast går att öppna 60 grader. Lite blandat med Schneider, ABB och Siemens komponenter. Försökt att dra om de mesta av 230:n i flexslang. Endast matningen till Victron laddare/invertor saknar flexslang. Blev en huvudbrytare Kraus Naimer för att välja mellan intag i fören eller aktern eller frånkoppling. Mycket komponenter inhandlade lokalt på Elbutik till bra priser. Ska sätta två 230V uttag på badbord sida i båten. Vet inte hur jag ska använda invertorn som separata 230V uttag vid 12V läge eller i automatik oavsett 230V eller 12V. VVB:n fick en tvåpolig brytare och Ctek laddaren ett eget 230V uttag. Fick åtgärda glykolläckage på BB motor. Klassiskt felkälla , plaströret mellan termostathuset och avgaslimpan. Montering med Molycote o-ringsfett. Svårast att få på plats var kontakten till tempgivaren utan att riva bort kopplingsboxen. Antar att jag snart får renovera sötvattenpumpen också. SB motor fick den nyare remspännaren monterad och ska nu återmontera kompressorn och expansionskärlet. Snart blir det lite varmare så att akterpropellern kan monteras och provas. Manöverpanelen och egentillverkade kablar monterade. Kontaktstyckena till kablarna med flatstift kontakter kostar 12 kr st. , ny crimptång inhandlad därtill. Gick bet på att få av den läckande trimkolvens ändlock på plats så den får läcka en säsong till då det blir drevdemontering till hösten. Den sitter invändigt med bult o axel bakom avgasröret, mkt trångt. Kan bli aktuellt att kapa axeln i höst. Konstigt nog så läcker den inte nu, kan bero på att ATF-oljan är lite trögare vid 5 grader än vid 20 grader. Snart sjösättning utan att måla på bottenfärg känns konstigt.
  48. 1 poäng
    Kan bara svara gällande nummer 2, stöldskyddet, sitter den inte i en dockningsstation? Min Garmin gör det (infälld i instrumentbrädan). Tar alltid hem den efter varje färd. Oavsett om du svetsar/limmar/skruvar/kedja med hänglås osv, så sågas den ur om nu tjuven VILL ha den.
  49. 1 poäng
    Japp, jag tog dem samtidigt. Blev förvånad över att plyfan absorberade så mycket epoxi (första gången jag epoxibehandlat plyfa), trots att jag mättnadsströk den flera gånger så hade jag kunnat stryka på ett par lager ytterligare om jag velat ha en blank epoxispegel.
  50. 1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...