Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-03-29 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Tja, alltså... Om man ska hålla mot med motor, så kommer propellern att ge en tryckande kraft som motverkar vinden, och då är det ju 2^2, dvs kvadraten som gäller. Men kraften från propellern uppkommer genom att propellern accelererar vatten bakåt, så då blir det massa som sätts i rörelse över tid, vilket är effekt (1 W = 1 J/s = 1 N•m/s = 1 kg•m^2/s^3), och eftersom motorer "mäts" i ur mycket effekt de har, så är det kanske en vettig jämförelse. Om vindhastigheten fördubblas, så krävs åtta gånger så mycket effekt från motorn (om man antar att propellern är exakt lika effektiv oavsett belastning och varvtal, vilket den så klart inte är), men kraften blir "bara" fyra gånger så stor. För vår båt går det åt ungefär 0.5-0.6 hk för 2 knop (i praktiken kan den inte gå så långsamt ens på tomgång, men jag har extrapolerat från det fartintervall jag har god data för, 2.5 till 6.8 knop) och ca 3.9-4.0 hk för 4 knop. Väldigt nära en faktor åtta i effekt för en dubblering av farten genom vattnet. Mellan 3 knop och 6 knop är effektökningen 7.3-7.4 gånger.
  2. 2 poäng
    Jag är upväxt med och på båt och är nu pensionär, men jag har faktiskt bara upplevt storm till sjöss en enda gång och den var kort, max 30 minuter. Vädret var soligt och fint, men vi hade sett att det skulle blåsa upp kraftigt mitt på dagen så vi letade oss in i en så skyddad vik som möjligt och ankrade 15 - 20 meter från stranden som var ganska hög och skogsbeklädd. Eftersom vi såg att det var en frontpassage med vindar upp mot 20 m/s körde vi fast ankaret ordentilgt (tyckte vi). När molnen tornade upp sig och regnet kom gick vi ner i ruffen. Efter en stund bröt helvetet löst. Det fanns inte en chans att ankaret skulle hålla båten. Ut i sittbrunnen och igång med motorn för att stötta mot vinden så att vi inte fortsatte att dragga. Så fortsatte vi i nästan 30 minuter fram till regnet upphörde, molnen drog bort, vinden mojnade och solen och värmen kom fram på nytt. Öven varsin öl kom fram. Grannbåten hade mätt upp 25 m/s trots att vi låg nära skyddande land. För att sätta 25 m/s i proportion till något väder som många faktiskt har upplevt (12 - 13 m/s) så ger dubbel vindhastighet åtta gånger så stor vindeffekt.
  3. 1 poäng
    Under mitt aktiva yrkesliv lagade jag massor av kapell på vintern, då var det oftast sömmarna som börjat släppa, eller rutorna som blivit bruna och torra i kanterna. Väven håller mycket längre än sömmarna, det verkar även som att vit tråd håller längre än färgad tråd. Ibland kunde man stoppa in fingret i sömmen och dra och använda fingret som sprättkniv.
  4. 1 poäng
    Javisst är det så, men jag vet inte hur jag ska rätta i min text. Zink ska det stå.
  5. 1 poäng
    Bra historia! Bara kommenterar på att kraften är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten, så kraften blir 4ggr så stor. Men det är mycket bara det 🙂
  6. 1 poäng
    Tackar för svaren! Bra tips!
  7. 1 poäng
    Jag tryckte in vanligt fett i gummislangen innan jag petade in vajern. Iallafall min gummislang var rätt tajt mot reglagekabeln, grejen med gummislangen är att den mynnar över vattenytan, vattenlinjen, så att det inte blir någon vatteninträngning. Det besvärligaste är ju den lilla skruven som sitter i drevets framkant, den som håller en hake som håller fast reglagekablens hölje. Det är nog tum-mått på den, men 11mm ringnyckel med spärr brukar vara bra att ha då.
  8. 1 poäng
    Jag pratade igår med en vän till mina föräldrar, han är 97 år, spikrak i ryggen, bra kondition, spelade tennis tills han var 79år, och har kristallklart minne. Han berättade att de allra flesta båtarna i hamnarna på Hisingen klarade sig bra under septemberorkanen -69, det var värre på fastlandssidan, GKSS-hamnen i Långedrag exempelvis. Den dominerande vindriktningen var ju "som vanligt" SV, eller SSV. Men vinden kantrade ju åt olika håll över tid. Nu tänker jag på vokabulären "mojna" och "bedarra". Jag vet inte dom orden används i övriga landet?? Båda betyder iallafall att vinden avtar. Och om vinde kantrar så ändrar den riktning. Man kan inte säga att "det mojnar på" det är ungefär lika fel som att säga "backa framåt". Man brukar heller inte alltid säga att det "mojnar av" eftersom det är självklart att vindstyrkan avtar, men behöver inte ha tilläggsordet "av". Och det där men meter per sekund och "sekundmeter"... det är väl ingen som anger en hastighet på landsväg med "timkilometer"... Lika jäkla dumt som ordet "tågstation". Det blåser tydligen nya vindar i SAOL. När vinden ökar kraftigt har jag hört att somliga säger att "det brassar på" men jag har aldrig hört att infödda Bohuslänningar säger så. Ja så berättade nu 97åringen att han varit tvungen att sluta spela bridge. Dom han spelade, som är några år yngre, med hade blivit snurriga och höll inte ordning på korten... men det har ju ingenting med "stormar och orkaner" att göra. "Men det var en annan gång, vi seglade en rutten gammal kutter från Shetlandsöarna mot Lysekil. Det blåste upp till en helsikes orkan mitt på Skagerack, alla masterna blåste av, skepparn slog i en tretumsspik i däcket och på den seglade vi hem. Eftersom jag var yngst ombord fick jag sitta bredvid med en hammare, utifall vi behövde reva...."😀
  9. 1 poäng
    Liten uppföljning. Tog kapellet till kapellmakare för bedömning, och skicket är bra förutom att sömmar börja bli slitna. Dessa kommer att sys om hos dom. Kapellet är skickat till kapelltvätt och impregnering, bra att göra detta innan då detta sliter ytterligare på sömmarna. Summan av allt, ca 5000:- men då kommer kapellet vara i riktigt gott skick. passa på att fråga om vad det skulle kosta att tillverka nytt. tja, 20.000-25.000:- och då har jag ett litet kapell..
  10. 1 poäng
    Nu har jag en gammal båt, så lukter finns det gott om Brukar köra en ozonbehandling varje vår och den gör jobbet.
  11. 1 poäng
    Restprojekt från förra året.... Snygga till sofforna Förra vintern plastade jag nya soffor men de var inte färdiga när det var dags för sjösättning. Jag tog därför beslutet att de fick duga för säsongen och monterade i dem men nu är det dags att snygga till dem. Den första soffan ska även agera stuvutrymme för två gasolflaskor så jag började med insidan. Plastade in en ny botten med utsågade hål för de två flaskorna. Därefter slipades glasfibern inne i hela soffan innan jag spacklade alltihop med glasfiberspackel. När spacklet var slipat och jag hade en yta som jag var nöjd med så rollade jag på två tjocka lager med gelcoat, det andra lagret med lite vax (topcoat). Nu var det dags för utsidan. På det stora hela såg soffan "okay" ut men inte mer än så. Jag hade säkert kunna gå igenom de olika defekterna och snyggat till den för ett acceptabelt resultat men så blev det inte.... Även utsidan spacklades så att alla defekter försvann. Därefter rollade jag även här på två lager gelcoat/topcoat. Anledningarna till detta var flera. Först och främst var den gamla ytan inte snygg nog. Jag hade dessutom fullständigt misslyckats med färgmatchning och den "dovervita" gelcoat jag använt såg mest smutsgrå ut. Om jag nu ändå inte klarar av att färgmatcha så kan jag väl köra en snyggare vit. Valet föll därför på biltemas "vit" gelcoat. När gelcoaten härdat var det dags för slipning. Först torrslipade jag med maskin och 120 papper innan det var dags för våtslippning. Detta gjordes för hand med slipkloss och 240/400/800/1200/2000 papper innan jag polerade två gånger för att avsluta med ett lager vax. Ytan blev otroligt mycket bättre även om jag även denna gång fick några mindre defekter och genomslipningar, men dessa kan jag leva med I hålen för gasolflaskorna lade jag i 3mm gummiduk för att minska skrammel innan jag borrade ett hål i botten för dränering i händelse av läckage. Till detta hål anslöt jag en 6mm slang som ska ledas till en skrovgenomföring. Slutligen bytte jag ut den LED stripe från Biltema till en med ett varmare ljus och mindre dioder för att slippa få den mindre snygga "prickiga" belysning som den gamla gav. Det som återstår nu är någon form av anordning som fixera gasolflaskorna nedåt
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...