Jump to content
Wednesday 23 October 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/23/2019 in Posts

  1. 3 points
    Båtägande är för min del inte bara den tid båten är i sjön. Har en lite äldre båt som behöver underhållas och fixas med, även kul att uppdatera en del funktioner. Jag har båten ståendes i hamnen i ett bra tält och det är gång avstånd för mig, så det är lite av en hobby under "torr" säsongen att vara i båten och mecka, tycker det är en skön avkoppling och rekreation att få fundera på nåt annat en stund än bara arbete och hemmet och det är värt en del det med.
  2. 1 point
    Ja...som rubriken låter. Jag vet att många har båtintresset väldigt varmt om hjärtat och dränerar sin ekonomi för båtens skull. Jag vet att andra tar stora lån och arbetar hårt för att amortera dem men sen verkar det finnas båtköpare med oändlig plånbok - den del av befolkningen som hela nybåtsmarknaden riktar sig till. En liten bakgrundshistoria; vi började vårt båtliv i familjen för runt 20 år sedan med en gammal Joker-båt och en 10 hk 2-taksmotor på. Det är allt vi hade råd med under flera år och vi rundade väl halva skärgården så även om det tog evigheter. Några år senare revolutionerade vi våra liv med att köpa en 30 hk-motor på kampanj. Vi fick ta lån för att greja inköpskostnaden på runt 22 000 kr eller vad det var. Plötsligt öppnade sig en ny värld för oss - vi lärde oss vad planing innebar och kunde även använda båten till annat, tex åka vattenskidor. Några år senare satsade vi ännu större och började köpa båtar i intervallet 100-300 tkr. För ungefär tio år sedan kunde detta ge fullt funktionsdugliga daycruisers, antingen öppna amerikanska bowriders eller midkabinbåtar. Samtidigt var inköpskostnaden inte så blodig eftersom båtar märkligt nog gick upp i pris mest hela tiden, och det var sällan vi sålde med någon värdeminskning att tala om. Efter flera års företagande och hårt arbete så har vi inom familjen styrt upp vår ekonomi ordentligt. Trots det så har jag ytterst svårt att motivera ett båtägande numera. De bowriders som kunde köpas för typ 250 000 kr för femton år sedan kostar idag det dubbla. Dollarkurs i all ära, men 500 000 kr kan inte köpa nånting längre, annat än en liten öppen båt med dryga 100 hk som man inte kan sitta bekvämt i. Vill jag lägga 1 000 000 kr på en båt så får jag i bästa fall en Beneteau/Jeanneau om 8-9 meter helt utan utrustning. Sen börjar det dra iväg - värmare kostar 30 000-50 000 kr - samma som sitter i bilar/lastbilar för kanske 10 000 kr och har en livslängd på en säsong eller nåt. Ankarspel, plotter, bogpropeller typ 35 000-50 000 kr vardera. Om det ska heta något annat än Beneteau drar priserna iväg än mer. En öppen Askeladden C83 med fjuttig utombordare går på nästan 2 miljoner. En Axopar 28 som utger sig för vara "budget" ligger på samma nivå. Sen är det alla kringkostnader. Drift för inombordare ska vi inte tala om, särskilt om man har två. Utombordare är enklare men man kan lika gärna utgå från att få den stulen minst en gång. Sen försäkring för båt på över 1 mkr, båtplats, och värdeminskning på min lilla daycruiser för 1,5 mkr. Så alltså, frågeställningen är - vem köper alla dessa nya båtar? Vem betalar 1,5 mkr för ungefär samma upplevelse som en begagnad styrpulpet? Vem lägger alla dessa pengar på små, trånga båtar som inte duger till mycket - typ Agapi, Anytec Paragon eller ja, ens Aquador? Även om man har så mycket pengar att 2 miljoner är helt okej för sin båthobby så bör väl de flesta välja något annat än en Rib eller lite större aluminiumbåt? Båtägandet har helt enkelt dragit ifrån allt annat i livet. Jag kan välja mellan att spendera varje helg på SPA i bubbelpool och med lyxmiddag, hela året, eller köpa en kabinbåt som jag skumpar runt i några gånger per år....
  3. 1 point
    Det finns säkert knapar och spännriktningar där det inte är 100% säkert. Så är det inte i mitt fall om jag inte måste spänna snett uppåt och väldigt söackt med extremt lätta snören och stora öglor som sammanträffar med uppåtgående virvelvind så öglan kan blåsa upp och över... fast då är nog bligtnedslag, jordbävning, piratatack och annat mer troligt. Är det osäkert och man måste börja trä igenom så är det enklare och snabbare att "knapa"... vilket jag ev ska prova på i fören i hemmahamn. Har kört öglor både för och akter i 7 år. Öglorna fram kan va lite tunga å behöve stöttning bakåt med motor ibland. Utan öglor slipper jag det.. så om ett år vet jag vilket som är fördel för mej. Alla behöver nog komma feam till vad som är smidigast i deras situation.. å vilken tur att man inte "ska" göra på ett bestämt sätt
  4. 1 point
    Jag har en liten båt som jag håller på att renovera och har verktyg, material och halvfärdiga projekt i båten. Vinterarbete har dock varit otrevligt trots byggvärmefläkt. Jag har tidigare funderat på avfuktare och efter denna tråden köpte jag en Woods MRD 10 dvs. den minsta modellen. Tanken är att även kunna ha den permanent i båten med antingen landström eller inverter. Hittills är jag helnöjd. Går tyst och avfuktar effektivt trots att jag springer in och ut i båten flera gånger om dagen. Stor skillnad att kliva ner i 50% RF. Enda nackdelen är att den inte startar om då strömmen brutits.
  5. 1 point
    Räknade lite mest för att jag var nyfiken. 15000sek a 15kr/liter ger 1000 liter. 1000liter/600NM ger 1,67l/nm. Har för min del varit ett skralt båt år. 90 liter HVO för ca 1500sek. ca 0,3 l/nm skulle ge 270nm Åker Albin 23 med R3 Diesel En helt klart orättvis gämförelse då jag inte ens åkt halva sträckan. Men jag har nog fler timmar med motorn igång! Vad som är dyrt beror på vem som håller i plånboken. 15000 i bränsle är det många som har, många har nog betydligt högre också. Men båtägande kan vara relativt billigt också.
  6. 1 point
    Just nu har jag inga öglor, pga nya tampar men har tidigare oftast haft öglor. Fördelen med att inte ha öglor är att man kan förlänga förtamparna får att få båten närmare bryggan (Y-bommar). Men det behövs inte längre med ett rejält peke. Om man ska lägga på tamparna på knaparna eller lägga på en ögla tycker jag inte spelar någon roll, tidsvinsten handlar om sekunder bara tamparna är märkta.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy