Jump to content
Wednesday 04 December 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/23/2024 in all areas

  1. 5 points
    Jodå, jag lever fortfarande om nu någon undrar. Ingenting blir som man tänkt sig. Har bara bryggseglat några gånger sedan slutet av juli. Båten har legat still och sannolikt blivit bevuxen med en massa havstulpaner. Min gamla mor avled icke oväntat i början av augusti. Det var mycket jobb med att ordna och begravning då vi har en del släktingar som bor både utomlands såsom i Skåne, Dalarna och Härjedalen. Sedan boupptäckning, städning och tömning av lägenheten. Då faller jag illa och får en ful fraktur på underarmen, vänster, tur i oturen. Kunde dock delta i ett veteranbilsrally, men det var svårt att manövrera blinkersen… Väntade i nån vecka på operation, som påbörjades men fick avbrytas då jag inte tålde narkosmedel, blodtrycket försvann. Sedan planerades det in en ny operation där man tog in extra resurser och andra anestesimetoder. Då skrev jag ett testamente och delgav frun alla koder… Men den operationen gick bra. Det blev mycket meccano inopererat. Så nu är jag sjukskriven till mitten av januari-25, och sannolikt sex månader till, planerar att gå i pension i mars. Jag får ännu inte träna armen, inte lyfta, inte vrida. Och jag når inte att peta mig på näsan med vänster hand, och då når jag ju heller inte den delen vi i normala fall sitter på, vilket blir svårt när jag varit på toa, den rena högerhanden får göra det smutsiga jobbet vilket tar emot. Nu kan jag klä mig själv och kan nästan bre smör på brödet. Båten skall snart upp, jag har engagerat en kompis och sonen som får hjälpa till. Drevet skall av och lämnas in för byte av samtliga packboxar etc. @Makro blir litet inblandad i det med kontakten av en bra drevmekaniker. Ja så ser det ut efter operation, ulna var av på flera ställen, radius hade också en fraktur, och låg helt fel, senorna hade lossnat mm. Men studera skruvskallarna noga, visst ser det ut som om det är torx? Så att ensam lyfta av drevet och sedan lyfta in det i bilen är liksom inte aktuellt i nuläget. Så då vet ni varför jag tagit en timeout härifrån, jobbigt att hantera tangentbordet med en hand… Annars mår jag bra… Titanskruvar är dyra, jag får väl en räkning så småningom från ortopedkliniken, en så kallad ”fraktura”.:-)
  2. 2 points
    Det kan låta låta hårt på forumet ibland. Jag har också fått några slängar av sleven när man har gett sig in i något för djupt som någon annan är bra på. Lite som att tjabbas i ett gäng på puben. Du får se det som att det finns en iver och energi att hjälpa dig andra som har liknande problem. Man vill ju inte att någon skall göra samma misstag som man själv har gjort. 🙂
  3. 2 points
    Har en SidePower/Sleipner mottagare över efter min senaste installation. Den hanterar, om man vill, bog och akterpropeller samt ankarspel i fören och aktern. Har även ett antal meter fyrledarkabel över. Kontaktstycken anpassade för SidePower/Sleipner finns ,för att själv termera, att köpa på nätet (t ex Rinab). Du behöver en ny sändare(fjärrkontroll) till SidePower/Sleipner mottagaren dock. Kabelmässigt enkelt att koppla Engbo:s styrkablar in i SidePower/Sleipner mottagaren.
  4. 1 point
    Tråkigt att höra allt detta men krya på armen, det kommer en ny båtsäsong snart.
  5. 1 point
    Sanipomp tre olika kvaliteter på sina septikslangar. Vad jag förstår så är deras W-slang den sämsta. Det är den som Seasea säljer och det kanske är orsaken till att dina slangar luktade efter så kort tid?
  6. 1 point
    Oavsett om det beror på att jag är svårt förändringsobenägen eller för att det finns nya metoder som anses bättre än de antika metoder som de flesta rörmontörer använder idag så är min rekommendation att du väljer en gängtätning som är flexibel och justerbar under arbetets gång utan att det blir läckage. Det kan vara lite meckigt att montera flera gängrördelar så att allt hamna rätt. I min stockkonservativa och bakåtsträvande värld är lin och kladd något som fungerar just på det viset (det kanske även Loctite 577 gör). Om du under arbetets gång upptäcker att du behöver vrida lite på någon del så är det bara att göra det, både i samband med montaget och senare. Sedan kan lin och Unipak ligga evigt länge i en låda och när man behöver det så fungerar det precis lika komplicerat, kladdigt och tidsödande som förra gången man använde det.
  7. 1 point
    Det blev en i det närmaste perfekt dockning med motorstativet 😀 Fick fixa 3/8 UNC bult i 100mm (90mm hade räckt) för att dra fast motorstativet i bulthålen för svänghjulskåpan. Bästa stället för tumgängat lärde jag mig när jag hade en Jeep är en närliggande John Deere återförsäljare. Att bygga en ställning så man kan hissa motorn i vore nog inte så svårt. Men med tanke på virkespriserna så vet i sjutton om det blir så mycket billigare än att köpa en motorlyft på Biltema. Problemet är att de är slut på både Biltema och Jula. Sen ska ställning eller motorlyft förvaras någonstans och det är nog det stora problemet.
  8. 0 points
    Ursäkta mig, men VEM är besvärad?? I övrigt måste jag faktiskt fråga dig varför du svarar på ett inlägga när du inte har något relevant att framföra. SÅNT kan jag faktiskt bli lite besvärad av...
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...