Jump to content
Friday 13 December 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/30/2024 in all areas

  1. 3 points
    Efter mycket meck hittade jag till sist en skruv på kretskortet till spisen som justerar pumpens hastiget. Skruvade ett halvt varv på denna så pumpen ökade en aning och sedan funkade spisen klockrent igen
  2. 2 points
    Det behövs inte. Tror att de allra flesta (alla?) som hänger här bevakar senaste inlägg och ser på så sätt alla inlägg oavsett kategori.
  3. 2 points
    Förstår också känslan. Minns när vi letade vår nuvarande båt för 10 år sedan. Blocket, marinor, titta på båtar ... Efter ett tag kändes det som att man höll på att tappa det helt. Men det blev bra till slut. Bävar för nästa gång man ska byta båt ...
  4. 2 points
    Nej, inga blompinnar. Som jag nämnde ovan, använd pluggar som har ådringen åt rätt håll (samma som ytskiktet på plywooden), annars kommer det se ut som en flugsvamp.
  5. 2 points
    Är ingen specialist men… 1. Olja brukar försämra vidhäftningen och rekommenderad vanligen inte vid limning. Så, nej. 2. Lacknafta innehåller ofta något fett och bör inte användas före lackning då det försämrar vidhäftningen (se ovan). Använd Thinner avsedd för ändamålet.
  6. 1 point
    Inte testat, men det borde kunna funka tycker jag. Eller inte, om det är kavitationsskador. Då tror jag lagningarna slås sönder (eller slås loss) ganska snabbt.
  7. 1 point
    Nu närmar vi oss Greenpeace mål med insamlingen, tiotusen underskrifter. Vill du inte bada i olja så är det en bra idé att skriva under så vi får se vart det leder. Egentligen borde det ju vara skitenkelt att få en miljon underskrifter kan jag tycja.
  8. 1 point
    Förstår känslan helt! Det är just det här man ställs inför när man tittar på båtar i verkligheten. Mitt enda råd i detta läge är att KÄNNA EFTER. Kanske ett besök till i båtarna för att känna känslan. Den brukar infinna sig och att man då känner vad som är rätt. Det finns säkert en del praktiska råd från erfarna ägare angående motorerna här. Vad jag tänker angående dem är att en nyare motor är känsligare, men mer pålitlig och drar mindre soppa. En äldre motor är ofta lättare att serva och mecka med själv - om det finns reservdelar.
  9. 1 point
    Så var fallet. Det var rostfria röstjärn bultade igenom den fastplastade delen av skottet, litet klokare!
  10. 1 point
    Skall du i med en skruv och hålet är OK brukar jag istället doppa skruven i lack innan jag skruvar dit den. Dvs, hålet får vara kvar, lacka rorkulten efter konstens alla regler och när allt är klart och torrt skruvar du dit skruvarna.
  11. 1 point
    Krispigt nu på morgonen, 1.2 minusgrader. Men 21 inne🔥. video0000001.mp4
  12. 1 point
    I arbetet med att förbereda båten för permanentboende kan man för ganska små pengar bygga en "bränsletvätt". Man kopplar helt enkelt på ett sugrör som går ner till botten av tanken, en bränslepump, sen ett grovfilter med vattenavskiljare och sen ett finare filter och därefter en ledning tillbaks till tanken. Sen kan man köra den lite då och då för att se till att bränslet hålls i gott skick. Det kan se ut t ex så här:
  13. 1 point
    Aaaaah trodde det var en ny tråd, men ser nu att den är skapad 2014. Ursäkta mitt misstag. I år 2024 är det således 30 år sen olyckan hände.
  14. 1 point
    Man får mycket mer innerutrymme för samma pengar med en segelbåt jämfört med motorbåt. Jag vet inte riktigt varför skillnaden är så brutal, men en motorbåt för runt miljonen kan ha samma boyta som en segelbåt för en tredjedel av det. Då menar jag förstås begagnade båtar. Nyproducerade är mycket mer jämbördiga. Visst, man betalar ingen skatt eller hyra för en båt, men service behövs då och då, inte minst att få botten skrapad och med några års mellanrum även ommålad med ny bottenfärg, hamnavgifter kostar, säkerligen betydligt mycket mer i Medelhavet än här uppe. Även om man seglar mycket går det ändå bränsle för transport in till och ut ur hamnar, och när vädret inte samarbetar. Har man dessutom en dieselgenerator och kanske även en dieselvärmare på vintern, går det åt en del där. Segel har inte oändlig livslängd och en ny uppsättning segel till en båt i storleken det förmodligen handlar om går lätt på 130-150 tusen från lågprisleverantörerna. Båtens plast tar inte strukturell skada av UV-strålning. Över lång tid kan ytan bli ful, men det är bara kosmetiskt. Segel, däremot, skadas av UV över tid. Skydd på när de inte används är absolut krav, skulle jag säga. Bra köksdel, bra toa med dusch som är rymlig och bekväm. Full ståhöjd med lite marginal överallt där man tillbringar mer än nån minut i taget (salong, kök, badrum och så). Nästan alla segelbåtar är motorseglare. I den aktuella storleksklassen har alla en rejäl inombordare som får upp båten i "skrovfart" i (nästan) alla väder. En båt som är konstruerad som motorseglare har väl fördelar i form av ett rymligare skrov för sin storlek och mindre djupgående, och kanske lite starkare motor, men det är klena fördelar och inga ni lär ha behov av. Köper man en typiskt utrustad semesterbåt i Sverige får man nog räkna med att behöva lägga flera hundra tusen på att anpassa den och få dit utrustning man behöver. Massvis med solpaneler, kanske på en stor båge i aktern eller på ett tak över sittbrunnen. Ett fräscht elsystem som har friska kablar och anslutningar, och förmodligen en rejält inverter för att få "vanlig" ström i uttag för diverse vardagsprylar. En stor batteribank med moderna batterier. Kanske en så kallad "water maker", dvs en apparat som tar in havsvatten och filtrerar ut rent dricksvatten med hjälpt av speciella filter och en högtryckspump. Brandvarnare, brandsläckare, kolmonoxidvarnare, ev gasvarnare (om man har gas ombord), och lite annan säkerhetsutrustning som är ny och fräsch. Sen kanske man vill få motor och relaterade delar genomgångna av kvalificerade mekaniker, så pålitligheten ökar. Skaffa ett litet lager av slitdelar och viktiga reservdelar. En uppsättning verktyg anpassade till båtens behov. Jag vet också att delar av den totala pensionen inte betalas ut om man inte bor i Sverige. Hur man folkbokför sig om man drar till Medelhavet och bor permanent på båt vet jag inte, men att fortsätta vara skriven i Sverige är brottsligt med fängelse i straffskalan sen en tid, så pensionen ni räknar med kanske inte blir den ni tänkt i det läget.
  15. 1 point
    Glöm inte bort att skriva under och att informera andra om möjligheten. Då har du ju iaf. försökt göra något och det kan ju kanske kännas bra när du klaffsar runt i oljan i din favoritvik.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...