Jump to content
Monday 14 October 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/03/2024 in all areas

  1. 2 points
    Du behöver inte tömma tanken, lossa slanganslutningen vid filtret, ev. skarva på något och stoppa ner den i en 5-litersdunk med alkylat och kör en stund bara.
  2. 2 points
    "Mitt drev packades om på auktoriserad verkstad våren 23 " Ibland undrar jag om auktoriserade verkstäder verkligen gör jobben med äldre produkter tillräckligt noga, t ex m a p slitage. Det är därför som jag gör det mesta själv, t ex ventiljustering på KAD44.
  3. 1 point
    Det är en seglivad myt att tanken ska vara full. Myten säger att det bildas en massa kondens i tanken om den är halvfull eller tom. För att det ska bildas någon kondens måste fuktig luft komma in i tanken och det gör det inte så länge man inte lämnar tanken utan lock. Enklast är det att tömma tanken när båten står på land. Då kan du suga ur tanken mha. häverteffekten. En tank på marken. En lång slang mellan båtens tank och tanken på marken. Sug igång! Om det är bensin ska man vara extra försiktig eftersom det bildas statisk elektricitet om bensinstrålen går genom luft. Låt slangen gå ner i botten på tanken så att strålen inte går genom luft.
  4. 1 point
    Jo, jo ... Hur har Du konstaterat detta? En sak är att normal spänning, kan finnas i änden på en lös kabel, eller inne i t ex en plotter som inte är påslagen. Då flyter ingen ström. En ansluten och påslagen elektrisk pryl, t ex en plotter (försök till start) förbrukar ström. Om kablaget från batteri till förbrukar uppvisar större motstånd, typ glapp mm, så blir möjlig ström liten och då sjunker spänningen vid förbrukaren. Plottern i detta fall startar inte. Och rent praktiskt kan det korta ljud som indikerar start, bli just svagt som TS skriver. Ström finns inte som kan starta upp ansluten elektronik. Alltså felet kan vara klent kablage mellan batteri och plotter. O, jag kan så klart ha fel. Plottern har kanske gett upp. Men det är inte fel att mäta, gärna på plitterns insida av just spänningsmatningen.
  5. 1 point
    Jag har åkt med nyfylld dunk från macken o hällt i båten via tratt med sil och fått både bös o vatten i silen. Så jag tror mer på att ditt vatten kommit med från macken. Hur skulle vattnet annars kommit in i en igenskruvad tank? Läste du hur noggrant Rod hade genomfört sin test av vattenupptagning för att efterlikna miljön på en vinterförvaring? Å inte en droppe vatten trots öppen avluftningsslang.
  6. 1 point
    När jag var i Venedig för ett antal år sedan såg jag att taxibåtarna med DPE-drev hade en slang ner i övre locket på dreven. Antar att det var en oljeslang. Det finns faktiskt VP-drev med drevoljebehållare i motorrummet. XDP- dreven har det. Jag tror att största vinsten med oljebehållare är drevet blir ventilerat. Det blir varken över- eller undertryck i drevet. På nästan alla DP-drev som jag packar om måste jag skicka propelleraxlarna för renovering av ytorna som tätningsringarna ligger mot och skapar diken. Om man bara byter tätningsringarna är det osäkert om det blir tätt.
  7. 1 point
    Ja, det är självklart och det vet jag mycket väl. Nej, inte enligt Apples hemsida (och ett flertal kommentarer här på MG, när detta ämne varit uppe tidigare, har gällt såna som köpt en med bara wifi och blivit förvånade när dessa inte har GPS). https://www.apple.com/se/ipad-10.9/specs/ Plats Alla modeller Digital kompass Wifi Mikrolokalisering med iBeacon Wi‑Fi + Cellular-modeller Gps/GNSS Mobil uppkoppling
  8. 1 point
    GPS och cellular är två skilda saker. Alla ipads har gps, men det kan krävas koppling till internet för att ladda kartor. Om det nu inte finns appar där man kan ladda ner kartor i förväg, men det vet jag ingenting om. Jag har endast plattor med wifi och har köpt en mobil 5g router istället. Blir billigare och man kan också koppla upp dator eller vad som helst som behöver wifi.
  9. 1 point
    Exakt samma funktion som @Lintott har jag också i min central. Även grupper för VVB, laddare och uttag är lika. Men jag har helt enkelt ett simpelt dubbelt växlande relä (med 230V AC-spole) i elcentralen, som i vila låter gruppen med eluttagen vara kopplade till invertern. Vid landström (som även då går till reläspolen) så drar reläet och kopplar om även uttagsgruppen till landströmmen ("V/A" är en digital volt/amperemätare med strömtransformator): Reläet i centralen gör funktionen helt oberoende av typ och integration av invertern, och skulle den sönder är man inte låst till en typ med denna funktion utan kan sätta dit vad som helst.
  10. 1 point
    Nej, det är inte sant. I Apple-världen krävs en platta med "cellular", dvs mobilnäts-möjlighet. Väljer man en med bara wifi blir man då djupt besviken om man tänkt använda den som navigator.
  11. 1 point
    Jodå, I morse var det fortfarande inget vatten i kölsvinet så nu är tanken tät! Jag har fortfarande läcka på trycksidan så det skall lösas men den jobbiga biten är löst. Fan vad skönt! Nu är det bara hundra andra reparationer som skall göras. 🤣
  12. 1 point
    Lite märkligt är det. Det var en besättning på 10personer, de bör väl varit någorlunda nyktra och bör ha varit på sin vakt i detta väder. En rejäl storm drar in och om luckor (fönster och dörrar?) var öppna borde besättningen upptäcka detta, även i hytterna borde de som sover där märka om det stänker/sköljer in vatten genom öppna fönster? Men varför skulle de vara öppna, man använder väl AC på denna typ av båt. Det är inte en småbåt precis, utan en rejäl båt med stor besättning och det var enda båten som inte klarade att rida ut stormen i hamnen. Nåt mer bör det vara... Kölens infästning eller sabotage? I ljuset av vad som hänt andra ledare i företaget och rättegången är det lätt att tänka att blixten inte slår ner på samma ställe två gånger.
  13. 1 point
    Kan vara locket till sjövattenfiltret som läcker. Då suger pumpen luft.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...