Jump to content
Thursday 27 March 2025

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/13/2024 in all areas

  1. 2 points
    Det ska du nog inte ta för givet, men kolla det med Swiftcourt för att se vad dom säger om saken. Ni har ju som sagt ingått ett avtal, och det gäller åt bägge håll. @IngemarE Har väldigt bra tips om vad du kan göra.
  2. 2 points
    Frågan är vad som står i kontraktet ang. överenskommet datum och att "köparen" inte är kontaktbar? Jag menar vad händer om "köparen" dyker upp imorgon för att betala och hämta båten, men du har då sålt den till någon annan mer seriös köpare?
  3. 1 point
    Det där kommer inte kommunen långt med om båtägaren hade målat botten med DOKUMENTERAT fungerande spärrfärg. Svaret från Transportstyrelsen saknar informationen om att spärrfärg är ett alternativ.
  4. 1 point
    Jo, men meddela att det är så du tänker. För alla tänker inte likadant, även om man själv (och de flesta andra) tycker tolkningen av konsekvenserna är uppenbar. Står det t ex uttryckligen att båten förblir säljarens egendom tills den är (tillfullo) betald ? Och står det "leveransdatum" eller "avhämtningsdatum" i kontraktet eller specifierat hur och var överlämnandet skall ske ? Kanske låter dum och långsökt nu, men det är bara exempel på hur olika man skulle kunna tolka saker i ett kontrakt. Så att bryta det från din sida genom att sälja båten till någon annan UTAN att meddela köparen som du har kontrakt med är inte bra....tror jag.
  5. 1 point
    Ta lärdom och gå vidare, framför allt om du inte lidit någon större skada. Att dra det i en långbänk i tingsrätt blir bara jobbigt och tidkrävande och utgången är alltid osäker i en eventuell rättegång.
  6. 1 point
    Nej, det gör det inte. Ingenstans, faktiskt. Hur är det med läskunnigheten? Läs under Artikel 3. Artikel 3 Räckvidd 1. Denna förordning skall tillämpas på a) fartyg som för en medlemsstats flagg, b) fartyg som inte för en medlemsstats flagg men som framförs under en medlemsstats myndighet, och c) fartyg som anlöper en medlemsstats hamn eller offshoreterminal men som inte omfattas av a eller b. 2. Denna förordning skall inte tillämpas på örlogsfartyg, militära hjälpfartyg eller andra fartyg som ägs och drivs av staten och som för närvarande endast används i statlig, icke-kommersiell tjänst. Punkt 1 innebär vad jag kan se alla fartyg utom möjligen piratfartyg som seglar på världshaven utan att någonsin besöka en hamn. Om man anstränger sig skulle man kanske möjligen kunna få in en fritidsbåt i Pkt. 1, en fritidsbåt som bara används i naturhamnar. Då måste man anstränga sig oerhört mycket. Om fritidsbåtar och andra fartyg kortare än 24 m skulle vara undantagna från att omfattas av förordningen skulle detta ha framgått under Pkt. 2, men så är det inte. Oavsett vad man sedan tycker att efterföljande text betyder och visar så upphävs inte Artikel 3 hur mycket man än vill att det ska vara så.
  7. 1 point
    Burken ska sitta lågt, så den är rätt monterad. Slangen syns i bakgrunden, En genomskinlig plastslang.Sitter monterad i botten av behållaren. Mercruiser kallar det Coolant recovery system. Kylvätskan är Mercruiser original färdigblandad.
  8. 1 point
    Sådär. Var en sväng till båten i annat ärende och passade på att koppla in load-utgången på startbatteriet. Kopplade på batteriet, väntade några minuter enligt manualen och satte regulatorn på Userdef. algorithm 2 med inkopplings- och urkopplings-spänning till 13,2 & 13,5 med appen och till sist slog jag på panelerna. Förbrukarbanken låg då på 13,4 ca men inget hände. Kom på att jag måste koppla bort jumpern enligt manualen. Så av med strömmen från panelerna och till regulatorn osv och bort med jumpern. Sen på med allt i rätt ordning. Funkade bra men startbatteriet laddade även när förbrukarbanken kom över uppsatta 13,5V. Då testade jag att sänka den övre spänningsnivån och hamnade till slut på 13,34. Prövade att skugga panelerna några gånger så att spänningen på batteriet sjönk och när jag tog bort skuggningen verkade det fungera som avsett. Några gånger slog load-relät av och på lite ofta men stabiliserade sig snart. Nu får jag se hur det funkar kommande dagar när jag inte är där och fixar. Följer via VRM. Förmodligen kommer jag (komma ihåg att) stänga av laddningen via appen när vi är ute och kör. Som vanligt är det rätt jobbigt för en gammal man som jag att krypa ner och greja med utrustningen. Ville vara säker på att inga kardeler från sladdarna låg utanför load-kontakterna så jag var såklart tvungen att skruva ner regulatorn långt där innanför batterierna. Men det är nyttigt med lite gympa säger de 😉. Så det blev till slut en ganska lång dag och nu ska jag vila kroppen framför friidrotten ikväll. Jag kommer uppdatera här om det inte fortsätter funka som jag vill.
  9. 1 point
    Låter superbra👍 Det får inte vara allt för skrymmande bara, men om man tänker sig typ 10-15 meter så borde det funka. Och tar man band istället för rep så får man ner storleken ytterligare. Något som typ Ankarolina med en fjäder funktion som rullar in automatiskt.
  10. 1 point
    Ja, du har såklart rätt ang. att vbatt måste vara ansluten, som också ger batterispänningen. Men när man använder kabeln som heter "Temperature sensor for BMV" så får man batteritemperaturen via AUX-ingången på Smartshunten. https://www.victronenergy.se/meters-and-sensors/temperature-sensor-for-bmv-702
  11. 1 point
    Bättre bild på hur det ska vara som minst. (Den behöver ju lite plus-matning också)
  12. 1 point
    Nja, den kabeln (A, den röda med säkring) strömförsörjer ju de "smarta" sakerna i shunten. Den (Vbat+) måste mig veterligen vara ansluten till batteriplus, annars blir shunten inte speciellt smart alls.... Däremot går det ju att skippa den andra kabeln (Aux) som är den som är till för att mäta spänningen på en andra batteribank (som TS dock inte har). Eller hur ?
  13. 1 point
    Här är en bild från Victron, det behöver väl inte vara svårare än så. Om du inte vill kan du skipp kabeln Märkt med A, den mäter spänning och batteritemp.
  14. 1 point
    Här är det väldigt enkelt. Bara anslut shunten som det enda som är kopplat på minuspolen, och koppla sen allt minus på shunten därifrån. Men se till att shunten är dimensionerad för max startström.
  15. 1 point
    De största anledningarna till att du inte ser detta är nog - enligt mig: 1. Kraften. För att fungera och vara användbart måste du på den båten ha minst 1-2hk. Då talar vi ganska stora elektriska utombordare. 2. Monteringen: 2a: En situation där en bogis behöver användas uppkommer ofta ganska snabbt, och då har du ingen tid att arrangera en elektrisk utombordare som skall hänga ner på sidan i....ja, vadå ? En A25 är ju hög i fören. Hur tänkte du montera den ? 2b: Eller skall den sitta permanent (som en vattenbroms) i fören ? Då kan du inte lägga till i naturhamnar o.s.v. utan att riskera att köra sönder den, då den tar i botten/klippan långt innan själva båten gör det. Jag har provat två MinnKota i parallell som akterpropeller på en något större båt (fast monterade i optimal position), och i stilla situationer orkade de flytta båten som önskat. Men så snart det blåste var de inte tillräckliga på långa vägar. Byttes senare till en Sleipner SE40 i aktertrumma. En flyttbar elutombordare som kan funka som bogpropeller, nödmotor, jollemotor och....ankarspel ? En elutombordare med fjärrkontroll, alla fästen och arrangemang kommer kosta en hel del det också. Och då har du lagt pengarna på en lösning som inte är optimal, egentligen för svag och opraktisk. Och i mångas ögon riktigt ful, samt med utanpåliggande kablar/snubbeltrådar. En liten bogpropeller är kanske inte en investering som du får igen till fullo när du säljer båten, men på en A25 kan den faktiskt vara motiverad. Och det behöver inte bli så tokdyrt, beroende på vad du kan göra själv. Sikta på en billig bogpropeller och låt sakerna användas till det de är avsedda för. Det blir faktiskt (oftast) bäst så. Sedan kan du utöver det till jollen skaffa en elutombordare, för det kan jag verkligen rekommendera om man inte har tokbråttom.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...