Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation on 06/12/2024 in all areas
-
3 pointsKänner att jag bör ha vad som krävs redan och vill egentligen inte ha fler burkar än nödvändigt. Och skiljerelät sitter där och gör sitt jobb även om det tar lite ström.
-
2 points
-
1 pointHej Jag funderar lite på hur jag ska kunna stöd-ladda startbatteriet då och då utan att ligga på landström. Gillar att det får lite "inkommande ström" och inte bara ligger och drar lite via mitt Biltema spänningsavkännande relä som faktiskt drar märkbart över tid (för mig som är nördig!). (Under vintern stänger jag av sense-kabeln via en brytare så att relät inte drar någon ström alls.) Jag ser några olika alternativ. 1. Koppla kablar till startbatteriets plus- och minuspoler på load-utgången (avsäkrade såklart) på min ena Victron Smart-regulator (75/15) och välja User def. algorithm 2 och sätta inkopplings- och urkopplings-spänning till typ 13,2 & 13,5 vilket gör att regulatorn inom detta spänningsintervall även matar startbatteriet med laddning. 2. Koppla in load-utgången på den ena regulatorn mot startbatteriet på samma sätt som ovan men då använda Always on-läget i appen och koppla kablarna via GlobalLink och låta den styra via det relä som finns i GlobalLink. Här kan isf jag styra laddningen på distans via VRM-appen där jag kan slå på/av relät. 3. En variant av alt 2. Koppla ett standard-relä till relä-utgången på GL, om den inte klarar belastningen, och på något sätt koppla så jag kan använda GLs relä till att styra standard-relät. Sen finns det såklart andra lösningar som kanske är "snyggare" med en DC-DC-laddare som man ställer in på motsvarande in- och urkopplingsspänningar men jag tycker jag borde kunna använda det jag redan har. Dessutom börjar det bli fullt i "teknik-utrymmet". Utmaningar med alt 1. Det står ingenstans att detta är möjligt och jag har för mig att jag läst att load-utgången inte ska användas till laddning av batterier. Möjligen är det för att den inte kan styra på samma sätt som en vanlig laddare med de olika ladd-stegen men den funktionen behöver jag inte. Utmaningar med alt 2. Jag vet inte om det inbyggda relät i GL klarar strömmen och jag vet inte hur man kopplar stiften NO/Com/NC. Ett alternativ är att koppla plusmatning på Com och ta ut plus från NO och dra en minuskabel från utgående minus på regulatorn till startbatteriet. Men blir då start- och förbrukarbatterierna ständigt sammankopplade via minus? Utmaningar med alt 3. Allt är ju rätt lika alt 2 men ett standard-relä klarar väl upp till 30A och gör att relät i GL inte lastas så hårt. Nu hoppas jag att det finns god kompetens runt detta här på forumet så att jag får god vägledning. Jag vill iaf inte testa att använda relä-utgången på GL utan att ha koll på att den funkar. Vore en dyr läxa om den inte klarar det 😕. Återkom gärna med synpunkter om jag tänker helt fel eller vad ni tror, eller helst vet, vilken väg som är bäst samt varför.
-
1 pointEn vinkling. Det där med att ladda startbatteriet med nätladdare, solceller, vindgenerator eller annan laddare tycker inte jag skall behövas om man har en frisk generator och lika friskt startbatteri iallafall i en motorbåt, sannolikt inte heller i en segelbåt. Startmotorn drar ju massvis med ström, men om motorn är lättstartad så skall ju generatorn kunna ladda tillbaka den energin startmotorn behövde på kort tid. Om man har tunga förbrukare såsom ankarspel och bogpropeller kopplade på startbatteriet skall det inte heller vara något problem eftersom man kör dessa grejer samtidigt som motorn går och då generatorn laddar. Sedan får man ju förbruka med förnuft, batteribanken tillåter varken lån eller kredit. Men som jag skrivit, och fler med mig, tag med en startkabel ombord, om startbatteriet är utdraget kan ju förbrukarbanken få hjälpa till med starten under en begränsad tid.
-
1 pointHej. Växelkonan har troligtvis låst fast i framläge. Svårt att åtgärda med båten i sjön. Man får ta loss växelmekanismen och försöka att lossa konan. Ingemar
-
1 pointFast det stämmer inte med hur det ser ut i verkligheten eftersom du konsekvent rör ihop krav på undersökning, certifiering och intyg med att du skulle visa att din båt var fri från TBT.
-
1 pointVet inte om det hjälper dig med Victrons Cyrix relä (samma typ som biltemas) känner av spänningen på båda batterierna. "Bidirectional voltage sensing and power supply from both batteries The Cyrix senses the voltage of both connected batteries. It will therefore also engage if for example the accessory battery is being charged by a battery charger. The Cyrix-ct 12/24 has a dual power supply. It will therefore also close if the voltage on one battery is too low to operate the Cyrix."
-
1 pointDu är inne på samma ide som jag har funderat på ett tag jag men har blivit övertalad här på forumet att det inte är nödvändigt. Någon påstod att det räcka att bara ladda startbatteriet när man kör båten och med nätladdaren. Så i år har jag systemet under observation och hittills har startbatteriets spänning legat över 12.6V när jag har kommit båten. För säkerhets skull har jag med mig en lös nätladdare ifall jag måste toppa upp startbatteriet. I mitt tidigare elsystem med Ctek D250A och Smartpass så hade jag en solpanel kopplad mot startbatteriet. När den blev full och kom över 13.7V triggades DC/DC-omvandlaren, som ladda servicebatteriet en kort stund med hög ström. Detta ledde troligen till döden för min första uppsättning dyra blysyra servicebatterier. Nu har jag byggt på ett annat sätt där all offgrid-laddning är kopplad till servicebanken och inget underhåll av starten. Men om jag skulle bygga in någon service-till-startladdning skulle jag nog också använda lastutgången på Victrons MPPT regulator för att kunna villkora när laddning skall starta och mäta hur mycket den laddar. Men för att hålla ordning på laddspänningen, då jag också har LFP-batterier, hade jag nog hängt på en någon typ av regulator i mellan lastutgången och batteriet. Problemet diskuteras flitigt i husbilstrådar då de också har startbatteri som laddas ut efter ett tag. Enligt Victrons supporttråden har de inget som passar, https://community.victronenergy.com/questions/65906/trickle-charge-starter-lead-acid-battery-from-lith.html Om man har bara blysyra finns den här regulatorn som är rätt billig https://sunlux.se/produkt/standby-laddare-votronicr/ Den här två är lite dyrare men gör nog jobbet. https://www.dometic.com/en/outdoor/mobile-power/batteries/battery-accessories/dometic-buttner-mt-03066-322814 https://www.roadpro.co.uk/product/02e02-battery-maintainers/votronic-3063-battery-master-pro-standby-charger-12v-8a-c8476/C8476 Jag helst inte stoppa in fler burkar in båten i år. Så jag avvaktar den här sommaren för att se om det behövs.
-
1 pointVad ligger motortemperaturen på? Om den är låg, så har du troligen fel på termostaten.
-
1 pointAtt "lagen" inte är tillämplig för fritidsbåtar kortare än 25 meter har jag förklarat ovan. Båtklubbens styrelse hade regler om totalförbud från 2019. Regler som kanske blev fastställda av årsmöte några år senare.
-
1 pointSer ju inte helt fördjävligt ut! https://www.youtube.com/watch?v=AIgzUGhbBaQ&ab_channel=MotorCityBoatWerks
-
1 pointBorra ett hål rätt in genom bomfästet o slå in en sprint som hindrar bommen att snurra så är problemet löst.
-
1 pointDet är mest när man tar ner storen blir det inte så bekvämt när bommen vrider åt båda hållet. Inte många grader, men blir lite meckigt att vika seglet fint. Inget man kan inte lösa med lazyjacks, men undrade om man kan fixa bommen i alla fall. Det är inte nåt problem med seglet upphissad - då hålls bommen "på plats" av seglet.
-
1 pointVad skruven heter vet jag inte men det fanns ett fyrkantigt hål i skruven där det stoppades in en bomvev för att kunna reva seglet genom att snurra runt bommen. Att reva segel genom att rulla upp det runt bommen var ingen lyckad lösning. Seglet blev säckigt och fungerade inte så bra i hårdvind. Rullbommarna har ersatts av revlinor i bomlik och akterlik så seglet kan sträckas upp och bli plant vid revning. Anledningen att skruven demonterats på din bom är nog att någon ägare bytt till denna modernare och effektivare revningsmetod. Om du inte avser att återgå till revning genom att rulla upp seglet runt bommen så kan du nog sluta leta efter veven och det kugghjul/skruv som suttit i bommen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00