Jump to content
Sunday 21 July 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/10/2024 in all areas

  1. 3 points
    Fyll bussningen med fett, sätt i axeln och slå till på axeln med hammare så kommer bussningen ut.
  2. 3 points
    leta rätt på en gängtapp med rätt dimension för att dra gängor i bussningen, när gängtappen bottnar i locket så kommer bussningen ut ... Perra..
  3. 1 point
    Som sagt, det finns ju kontakter som passar, som du då kan fästa trådarna i själv. Jag har bara inte kunskap nog för att peka ut en särskild som du direkt kan köpa. Men jag vet också att det finns många väldigt kunniga på det området här inne, så förhoppningsvis får du snart svar på det.
  4. 1 point
    Här är manualen. Det står SX 35, inte SR 35, så jag vet inte helt säkert om det är samma radio, eller om du skrivit fel bokstav. Men oavsett lär kontakten vara likadant kopplad. https://www.lundskov.eu/bavaria/manualer/VhF/M-TECH_SX_35_DSC.pdf
  5. 1 point
    @Lintott s förslag på skenor är ett bra förslag på att kunna hänga upp väggarna i överkant och sen ha en en dragkedja längst bak och suffletvred i ned och framkant på samma sätt som nu och rulla upp väggarna när man vill öppna upp. Jag kan alltid börja med att ha kapell även akterut, men tanken med luckan akterut är att allt som oftast så är sikten begränsad genom kapell rutor så med en lucka med polykarbonatruta akterut gör väl att sikten blir avsevärt mycket bättre. Så jätte tung behöver väl inte fönsterkonstruktionen bli men självklart underlättar det med gasfjädrar. Tak har man sett i dom mest konstiga utföranden. Min tanke är att bygga en konstruktion (takstolar) som ger lite liv i taket och sen klä i plywood som plastas på utsidan om inte både ut och insida. Har ett ganska bra utgångsläge från doghousetaket att börja på. Får väl fundera ut nått snyggt sätt att stötta taket i bakkant, den biten har jag ingen ide på än. Tanken är att montera mina solceller på det nya taket. Sportfiske eller som det är i min värld heter fritidsfiske eller husbehovsfiske brukar jag roa mej med från badbryggan, jollen eller från land. Hitta en bild iaf som jag bifogar. Inser att jag är ganska usel på att föreviga mitt liv på fotografier.
  6. 1 point
    Ja den metoden brukar ju funka. Men se till att smörja både på insidan och i insidan av bussningen. Rostlösningsvätska har en himla bra förmåga att tränga in mellan delarna som i ditt fall. För att gängtappen inte skall skada mässingen, eller bronset i locket kanske du kan placera något hårdare material där, kanske ett mynt med rätt diameter. Tja, här är en sats med många delar, bland annat M18, 999kr... men det behöver ju inte vara metrisk gänga, men "ometrisk" kanske är svårare att finna i vårt land.
  7. 1 point
    Ja så är det ju! Glöm min uppmaning om luftningsskruven på CAV-filtret, iofs kan ju det behöva avluftas också, och då gäller det ju att öppna skruvarna i rätt ordning. Det var längesedan jag hade CAV, det finns enklare bränslefilter att byta insats i, som inte heller behöver avluftas.
  8. 1 point
    Menar du inte den lilla skruven på den GRÖNA filterhållaren? Öppnar man något på den grå (CAV) filterhållaren får man garanterat luft i systemet eftersom den sitter före pumpen.
  9. 1 point
    Bilden är på bränslepumpen där det är rätt lågt tryck i förhållande till insprutningpumpen. Skruvandet på insprutarna bör inte ha påverkat bränslepumpen. Du har nog bara blivit mer observant på dieseldropparna. Läckan är nog inte där du ser dieseldroppen utan det kommer krypande ovanifrån. Det kan vara från anslutningarna där du tipsades i förra inlägget (du ska kanske köpa brickor till banjoskruvarna på båda sidor av pumpen...) eller att bränslepumpens packning/membran "svettas". Sätt lite toa/hushållspapper på misstänkta punkter så du ser var läckaget är, annars är risken att du skruvar isär allt och skapar nya läckor. Min grundfilosofi för reparationer är att först hitta felet, därefter kan det åtgärdas. Att bara börja skruva på måfå innebär ofta mer jobb och kan bli dyrt....
  10. 1 point
    Om det är rak ovansida så kan du hänga upp kapelldelarna i en aluminiumprofil och kederlist i kapelldelen. Sidofästen är väl enklast att ordna med vanliga kapellvred. https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/chassietillbehor/aluminiumprofil-1-m-2000036154 https://www.camping4u.se/sv/artiklar/kederlist.html 9916040.webp Kederlist.webp
  11. 1 point
    Det kan komma krypande från förskruvningen. Prova det billigaste först. Skaffa ett par nya koppar- eller aluminiumbrickor som passar skruven på ömse sidor om banjokopplingen o se om det slutar läcka. (Banjokoppling kallas den del som slangen är ansluten till.) Om det inte hjälper så är det slangen eller pressningen mellan slangen o banjokopplingen som läcker. Då är det ny slang som gäller. Tips på leverantör brukar vara "Hydroscand" som tillverkar i passande längd. När/om du byter slangen så ska du återigen montera nya brickor, de deformeras och är engångs. Det går även att glödga dem (kopparvarianten) för att få dem mjuka om du vill kunna återanvända.
  12. 1 point
    Kan det vara ventilknack? Googla det, i så fall börjar du med att kolla ventilspelet.
  13. 1 point
    Borra ett hål rätt in genom bomfästet o slå in en sprint som hindrar bommen att snurra så är problemet löst.
  14. 1 point
    Tack! Jag förstod det som att röret till kylvattnet skulle lossas så att jag kom åt muttrarna. Nu är röret lossat, muttern lossad, alla smådelar (tror jag, peppar peppar) i behåll, och det är en stor spricka i o-ringen. Volvoverkstäderna öppnar imorgon kl 7, då ska jag försöka få tag i en ny o-ring. Nu ska jag torka diesel… Stort tack för hjälpen!
  15. 1 point
    Du får naturligtvis ta bort rören först! Obs att det sen finns delar under nipplarna som lätt kan tappas. Var försiktig och iaktta renhet. Ingemar
  16. 1 point
    Har du smort fettnipplarna på riggen som har med styrningen att göra? I övrigt håller jag med om fysikens lagar.
  17. 1 point
    Det är enligt fysikens lagar att det går tungt att styra när propellern kämpar för att få motorn att driva framåt.
  18. 1 point
    Fredsskadad ska inte tolkas bokstavligt. Problemet är inte att vi haft fred utan att många vaggats in i en vision om en evig fred och att stora delar av samhället varken har minnen från andra världskriget, kalla kriget eller värnplikten. Det i sin tur kan leda till någon sorts aningslöshet där allt för många undrar varför vi ska ha ett militärt försvar och tom. undrar varför vi ska ha ett civilt försvar. I samband med pandemin var det många som fick upp ögonen för att det civila försvaret faktisk skulle ha varit bra att ha när man såg Finland plocka fram det de behövde ur sina förråd medan vi i Sverige stod handfallna och tvingades köpa allt på en överprissatt marknad i konkurrens med drygt 200 andra länder. Nu går det även upp för allt fler att ett militärt försvar är bara att ha, men vissa har fortfarande svårt att förstå att fred byggs med ett starkt försvar så länge det finns galningar i världen som har som mål att erövra sina grannländer.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...