Jump to content
Sunday 21 July 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/08/2024 in all areas

  1. 2 points
    Va? Båtshake använder jag i princip hela tiden, både vid avfärd och förtöjning. Har inte flera meter långa armar, så då är det båtshake som gäller för att få tag i linor och lägga dem på plats på bryggan eller bommen. Det är just när man är ensam ombord, som jag till 99 % är, som båtshaken är oundgänglig!
  2. 1 point
    På mina 2 båtar med Yama har körfaktat stämt väldigt bra. Nu var ju distansen tydligen 3 nm så då kanske förbrukningen inte är superavgörande.
  3. 1 point
    Båt 3,52 och båtplats 4,0m (cc mellan bommarna). Ganska rymligt med plats eftersom båten nog inte mer än 3,35 i "bomhöjd" och vidare ner mot vattenlinjen, så fendrar får plats. Har fasta bomfendrar på bommarna (tre på varje), men fick bygga ut den i närmst aktern (längst ut på bommen) en del för att skrovet skulle ta i fendern först och inte gnaga mot flytkroppen. (Har nästan identiska bommar med stor rund flytkropp som @ThomasVikhog visar på sin bild. Finns dock långsmala också, som inte sticker in lika mycket på platsen).
  4. 1 point
    Självklart har man en båtshake. Man kan ju tappa en tamp i vattnet. Men för att förtöja i egen y-bomplats vill man inte behöva den, dessutom är man kanske ensam ombord. båtshake och bogpropeller är sista steget att tillta, då det får övriga i hamnen att tänka ”aha nybörjare - bara han inte petar med den mot min båt”. Alla har varit nybörjare, så inget konstigt med det. Men efter att ett tag vill man gärna smälta in och inte få allas blickar.
  5. 1 point
    Ett enskilt EU-land får INTE ha nationella regler som går emot EU- förordningar, varken hårdare eller mjukare, de är 100 % tvingande. Det handlar om den fria rörligheten, alla skall behandlas lika oavsett vilket land man åker eller flyttar till. Annat gäller för EU-direktiv.
  6. 1 point
    Akterifrån syns flykropparna bättre. Det är de som tar i om jag inte ligger väldigt stramt. Jag har 22,5 cm fritt på varje sida. Men flytkropparna tar upp säkert 10 cm. Andra har fyrkantiga flytkroppar som inte bygger på sidled. Jag skulle säga att 30-40 cm fritt per sida är komfortabelt. För stor plats säg 50 cm per sida, gör det svårt att nå ena sidans förtöjning, för då kan du ha en meter avstånd till den.
  7. 1 point
    Vilken typ av flytkropp har bommarna? Våra gamla runda tar upp en del plats se bild. Förvisso ligger man med helt tajta förtöjningar på flytbrygga, så båten rör sig inte nämnvärt i sidled. Jag har normalt inte i fendrarna, bara vid storm. Ligger på 3,0 m plats med båt 2,55.
  8. 1 point
    Jo, men jag skriver ju att det kanske inte är det MEST troliga. Felsökning skall göras med så oberoende ögon som möjligt. Det är dock svårt, man felsöker gärna och tolkar saker som det man VILL skall vara felet. Börja därför med att mäta spänningen och kolla panelen innan du ger dig på några kontaktytor.
  9. 1 point
    Man får ju använda den bredd som är där bommarna är. Helt meningslöst att bara använda ett mått på en helt annan del av båten...
  10. 1 point
    Jag anser då att man ska få plats med fendrar av normalstorlek, och då menar jag ca 15 cm i diameter för en mindre båt. För en båt som är 2.25 m bred skulle jag säga att minimum borde vara 2.6 m bred plats. Och då ska det vara det absolut smalaste stället (många Y-bommar är smalare ute i ändarna pga flytkropparna). Till förra båten hade vi en plats som var 3.5 m bred och båten var 2.55. Det var nästan perfekt. Gott om plats, och båten kunde ligga mellan bommarna utan att gnida mot fendrar hela tiden, och var inte när ens när det stormade.
  11. 1 point
    Kolla upp rekommendationerna som y-bomsleverantörerna har. Om jag inte missminner mig så har vår lev (SF-marina) 25-40 cm på var sida om båten beroende på hur utsatt läget är. Men det är båtens bredd ca 30 cm ovan vattenlinjen som ska användas. Inte bredaste stället.
  12. 1 point
    Kan instämma, har precis skaffat en Silver Hawk BR som är aningen mindre (5,7m) än nämnda Yamarin Cross men i princip samma typ av design. Det är ett bra koncept som är smidigt, bränslesnål och går fint och tyst i sjön. Även lätt nog att dra på trailer vilket underlättar vid ev. vinterförvaring samt avspolning av skrovet under säsongen (kan därför undslippa att bottenmåla)
  13. 1 point
  14. 1 point
    Vi rensade kompisens mast genom att fästa en plastpåse på ett fall med tejp mm och dra den genom masten fram och tillbaka upprepade gånger.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...