Jump to content
Thursday 18 July 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/30/2024 in all areas

  1. 2 points
    Vårrustningen fortsätter.... Snygga till i förpiken Egentligen är säsongen för att renovera och fixa med båten slut - i det här vädret är ju tanken att jag istället ska använda henne. Tyvärr stannade projektet med förruffen av i höstas då kylan infann sig och det var inte möjligt att limma skrovbeklädnad. När temperaturerna sedan steg så hade jag så mycket annat att göra så ruffen fick vänta men nu har det börjat ta fart igen. Tyvärr blir det som det ofta blir att när båten ligger i vattnet så minskar ambitionsnivån så allt som jag planerat blir inte av - i alla fall inte just nu. Det som gjorts är i alla fall: Ny skrovbeklädnad Båten saknade helt skrovbeklädnad vilket gjorde att morgonsolen på sina ställen lyste rakt igenom skrovet - förutom att det såg väldigt trist ut. Den första biten försökte jag limma med kontaktlim men oj vad svårt det var. Efter tips här bytta jag istället till Casco Flex våtrumslim. Otroligt mycket mer lättarbetat och de felaktigheter som finns beror inte på limmet utan helt klart på min ovana då det blev bättre och bättre ju längre jag kom. Omklädda skåp och ryggstöd Skåpen och ryggstöden som jag klädde om redan i höstas är nu på plats och det grå tyget ger ett lagom ljust och fint intryck - är helnöjd med resultatet. Omklädd "huvudskiva" Längst fram i fören satt en skiva klädd i svart plysch med en stor, sliten spegel. Här var planen att montera en TV, men tid och pengar gjorde att jag istället valde att klä skivan i den vita skrovbeklädnaden, sätta upp en "maritim" tavla och ett par läslampor med inbyggda USB uttag. Jag har dock dragit färdigt elen för att kunna ersätta tavlan med en TV om jag skulle önska i framtiden Belysning När båten köptes fanns ingen belysning att tala om i hela ruffen. Förutom de två läslamporna har jag monterat varmvita ledstripes under hyllorna för att ge en indirekt belysning. Jag har även köpt aluminiumprofiler med "opalglas" som ska monteras i taket med likadana ledstripes. Dessa kommer styras från två separata dimmers. Är osäker på hur jag ska göra med takbelysningen då jag helst vill snygga till taket först vilket jag inte tror att jag orkar/vill/hinner innan det är dags för semester. Vi får se hur det blir Gardinskenor Då skåpen var lätt böjda föll min plan med skjutluckor. Istället har jag monterat gardinskenor i taket innanför skåpen för att kunna sätta dit gardiner i samma tyg som ryggstöden. På samma sätt har jag monterat en lång gardinskena längst akterut i förruffen för att kunna sätta upp ett draperi för mörkläggning när det är dags att sova. Nästa steg är att sy gardiner - något jag inte känner mig helt bekväm med då jag inte rört en symaskin sedan mellanstadiet... Allmänt fix Alla galvade skruvar som använts av tidigare ägare har ersatts med rostfria dito och allt som satt löst sitter nu fast på ett bra sätt Restlista Som sagt så minskade ambitionsnivån så vilket av nedanstående som fixas i närtid eller om det fixas över huvud taget är högst oklart: - Nytt innertak. Tanken är att klä in 4mm plywood i skrovbeklädnad för att få ett plant och snyggt tak. Att bara limma skrovbeklädnad kommer dels vara svårt, men framförallt är taket för ojämnt för att det ska bli snyggt. - Ny madrass och bäddmadrass. Nuvarande madrass är både ful och obekväm. Här tror jag också att jag ska minska bredden från nuvarande nästan 2 meter till 160 eller till och med 140cm. Jag tror det kommer ge ett nättare intryck och det är brett nog. - Måla inne i skåpen. Även inne i skåpen vore det trevligt att ha fina ytskikt. Något som varit mycket lättare att göra innan återmontering men men... - Nya skåpinredning. Det ska byggas lite hyllor och krokar inne i skåpen för att ge en bättre förvaring Det får räcka för den här gången.....
  2. 2 points
    Japp, Mätte med alla huvudströmbrytare avstängda, det är brytare på både plus och minus på båda batteribankerna (motor och förbr), så jag tror inte där var ngn krypström men osvuret är bäst i dessa sammanhang
  3. 2 points
    Bara för att reda ut begreppen: Galvanisk korrosion är den som orsakas av materialvandring p.g.a. olika material och nivå på "spänningsstegen". Elektrolytisk korrosion är den som orsakas av externa spänningar och strömmar, dvs från annan "energikälla" än spänningsskillnaden mellan metallerna. Jordfelsbrytaren har knappast något med korrosionsströmmarna att göra (oavsett vilken sort) då dessa oftast är väldigt mycket lägre än känsligheten hos en JFB. Det är istället en personsäkerhetspryl för att rädda livet på dig och besättningen om strömmen tar fel väg vid felkoppling eller isolationsfel i din båt. JFB är dessutom ett krav i samband med installation av utomhusuttag, så det är helt naturligt att man numera knappast hittar någon stolpe utan överliggande JFB. https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/du-ar-ansvarig-for-elen/saker-el-utomhus/ . I övrigt instämmer jag i @Makros svar ovan.
  4. 2 points
    På västkusten har jag nog inte sett en enda hamn där det inte funnits jordfelsbrytare i stolparna, men vad har det med galvanisk korrosion att göra, trafo, dioder och annat som skyddar bör ju finnas på din egen båt? Men jag kanske har missat något intressant här? 🙂
  5. 2 points
    Tack för svaret! Jag har läst mycket på "Marine How To" under årens lopp, och de är mycket bra, men ur ett USA-perspektiv. Jag vet att 12 volt är samma även på andra sidan atlanten, men det verkar som om vi har lite annan kutym här i Norden. Jag har inte några säkringar 20 cm från batteriet för tillfället, fast AGM- batterierna kan ge 2x 1440 Crankin Amps i minst 5 sekunder, som är ganska mycket. Installationen är orginal från Targa som är kända för att göra saker professionellt. Efter alla huvudströmbrytare finns det säkringar för allt. DC-DC-laddaren installerades av en marinelektriker som vet att de gamla AGM-batterierna nu byts till LiFePo4, men han tyckte det inte behövs en T-säkring. Vad är det jag missar? Varför görs det annorlunda i USA?
  6. 1 point
    Varför har du monterat Klass T-säkringar på både plus och minus på ditt LFP-batteri? Ger det en extra säkerhet? En klass T-säkring planerar jag att montera invid pluspolen på ett 230 Ah LFP-batteri. Framförallt för att känna sig säker om det skulle uppstå en hög kortslutningsström med ett LFP batteri inblandat. Att en T-säkring har en stor fördel med hög avbrottskapacitet (interrupt capacity) jämfört med andra typer av säkringar visas i denna video: Lithium Batteries - HRC Fuses, Short-Circuit Current, and Interrupt Ratings.
  7. 1 point
    Hej, Kul att det uppskattas 🙂 Drevet visade sig lyckligtvis vara felfritt. Det visade sig att tryckbrickan mellan främre och bakre propellern saknades - något som av någon anledning fungerade under förra året. Det gav till följd att propellernaven skavde mot varandra vilket skapade ett oljud som jag misstog för ett pajat drev. Då jag såg fram emot utgifter i 10-50.000 kronors klassen var det en glad överraskning att jag klarade mig med 285kr den här gången. Naturligtvis klantigt av mig men felet har uppstått i "flera steg" vilket gjorde att jag inte reflekterade över det. Förra året sabbade jag den bakre propellern. Då Pentas propellrar var otroligt dyra köpte jag istället ett set A6 från Solas. Eftersom båten låg i vattnet kom jag bara åt att byta den bakre propellern och lät den gamla oskadda främre vara kvar. Tryckbrickan satt då fast i den kasserade propellern men av någon anledning fugerade allt felfritt. När jag sedan servade dreven i vintras så passade jag på att även byta den fråmre propellern så att jag fick ett matchande par och det fisade sig inte fungera fullt så felfritt..... jag gissar att jag får lägga det här på kontot för "upplevelsebaserat lärande" /Christian
  8. 1 point
    Buster har ett väldigt tunnt gods och det är relativt vanligt att det uppstår lite vågor i skrovsidorna. Osäker på om båten är fabriksmålad. Om den är fabriksmålad, så är det förmodligen korrisions/odixationsbubblor, inte jättefarligt. Men man ska oavsett, se till att ha fräscha anoder. Däremot så kan den blåa relingen/stripen vara en bra indikator om tidigare förehavanden, då den är väldigt tunn och böjer sig väldigt lätt. Så den kan avslöja en del om båtens tidigare liv.
  9. 1 point
    jag ser annonser på villaolja på marcetplace ibland. kan väl inte skada på en äldre diesel. eller? har kört på matolja i 2 år utan problem, även vinter då jag har haft igång den var 14e dag. så jag tänker att villaolja borde väl vara bättre vad tycker ni?
  10. 1 point
    Redan förra sommaren skrev man om KBV's nya utrustning för att kontrollera/ta prover på diesel, men har inte läst någonstans om någon som blivit kontrollerad. Förhoppningsvis så har de viktigare arbetsuppgifter än att kontrollera färgen på dieseln i fritidsbåtars tankar.
  11. 1 point
    Har kört villaolja o fartygs diesel, röd diesel till o från oftast till i 25+ år och aldrig blivit kontrollerad så risken är minimal att åka fast. Kört dieselbil sen epa åldern och inte blivit kollad någon gång kan jag tillägga.
  12. 1 point
    Bosö båtklubb på Lidingö/Askrikefjärden har gästhamn.
  13. 1 point
    Brukar väl vara en kabel från batteriets minuspol till tank o påfyllningsarmatur.
  14. 1 point
    Telia gick nyss ut med att de behåller 2G-nätet i drift till och med 2027. 3G-nätet släcks under 2025.
  15. 1 point
    Betänk att en elsvets ofta är på max 100-150A. Energin du beskriver motsvarar alltså tio sådana, så det är mer än "ganska mycket". Tycker dock det ser rätt snyggt ut ändå, och du har ju i alla fall ett antal prydligt uppradade separata huvudsäkringar för olika saker ganska tidigt. Vilket är mer än de flesta båtar har. Ännu bättre hade kanske varit att inte haft en minuskabel sammanbuntad med pluskablarna till säkringarna på den osäkrade/matande sidan, då en varmgång i kablaget skulle kunna göra att isoleringen mjuknar med en kortslutning (på den osäkrade sidan) som följd. (På min norska båt från 2021 sitter faktiskt inte säkringarna inom 20cm från förbrukarbanken heller. Snarast 80-100cm. Men pluskablarna är i original 2x95mm²-kablar som sitter ordentligt fastskruvade med distans till alla dito minus innan de når huvudsäkringarna, så jag tror det gör installationen ok). Bra fråga. Men att det är olika är nog mycket kulturellt betingat (min egen reflektion, dock), även om man inte tänker så mycket på det. USA är väldigt mycket frihet under eget ansvar, och det var ju i begynnelsen t.o.m. en av anledningarna till att många emigrerade dit. Ingen som bestämde utan du rådde över dig själv. Men det lever i viss mån kvar, i allt från att få koppla (en del) el till att själv se till att du är skyddad via personförsäkringar o.s.v. Ett exempel är kanske att när det gäller stickproppsanslutna saker (med en stickpropp som kan vändas) har ju vi t ex krav på tvåpoliga säkringar, för att göra installationen idiotsäker så fasledaren alltid har en säkring i serie utan att användaren behöver bry sig om något. I USA finns (fanns ?) på de flesta dito en kontrollampa som tändes om stickproppen var felvänd, och det är då upp till användaren att ansvara för sin egen och andras säkerhet och se till att vända på den. Och centralen kan ha billiga simpla enpoliga säkringar. Om det händer en olycka kan leverantören hänvisa till handhavandefel och gå fri från ansvar (bara det stod tydligt i en bruksanvisning)....
  16. 1 point
    Det beror väldigt mycket på vad du menar med Stockholm. Men men vill du nära stan så är väl Vasahamnen ett bra val. Sen har ju flera båtklubbar också gästplatser, såvitt jag vet har ju tex. Navigationssälskapet vid Valdermarsudde på Djurgården och Kunngliga Motorbåtsällskapet vid djurgårdbron, även Skeppsholmens båtklubb tror jag tar emot gästande båtar. Här kan du se vilka andra Gästhamnar som finns i Stockholm https://www.gasthamnsguide.se/omradesindelat/stockholms-hamn
  17. 1 point
    Är den bara ren så funkar det ua.
  18. 1 point
    Jag hade en 14hp, enda strulet med den var att få tag i en ny impeller men hittade en med rätt yttermått och brotchade om centrum hålet till rätt dimension och filade till kilspåret.
  19. 1 point
    Om din Epever regulator är en sån som går att justera volt mm under de olika faserna med är just det inte anledning till att byta till Victron. Bytte själv förra våren från en Epever till Victron men anledningen till det var att Victrons prylar kan kommunicera med varandra vi ett eget ”nät” samt att jag redan då det planerade för den fjärrövervakning (GlobalLink) jag installerade i år.
  20. 1 point
    I det fall du ändå tänker prova med rör, så är tipset att inte slå ner röret. I sandbotten är det att föredra att använda en vattenpump med en slang som förs ner i röret uppifrån. Röret kommer då sakta att glida ner i bottnen av sig självt.
  21. 1 point
    Imponerande jobb du gör! Jag skulle ha tröttnat för länge sen. Även fint berättat med bra bilder. Du borde nog göra en liten bok för egen skull av renoveringen. Kan vara kul att se tillbaka på när du blir så gammal och orkeslös som jag.
  22. 1 point
    Behöver kanske höja tomgången lite? Prova att choka när du startar den. Jag har total renoverad b20. Den startar efter en stunds malande. Men chokar jag så startar den direkt.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...