Jump to content
Thursday 18 July 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/29/2024 in all areas

  1. 2 points
    Jag tycker båtar oftast ligger bäst när förtöjningslinorna går ungefär i 45 grader från knapen/knaparna.
  2. 1 point
    Jag har lite svårt att se att kopparbrist i odlinsjordar har något med koppar i bottenfärger att göra. Det är fortfarande så att mellan 25 och 40 % av jordarna i södra och västra Sverige har för låga koppartal i jorden fast vi har minskat kopparhalterna i bottenfärgen. Mycket märkligt!
  3. 1 point
    Tack! Jag hade uppfattningen att alla deras ”smarta” laddare delade samma info. Fel av mig! (Även solen har fläckar 😎)
  4. 1 point
    Det var kanske inte en så enkel instruktion upptäckte jag. I båda manualerna för Smart IP43 Charger, 230V resp 110-240V visas att de kan läsa ström och spänning. Men i det här dokumentet står det vad som egentligen gäller, https://www.victronenergy.com/media/pg/VE.Smart_Networking/en/ve-smart-networking-product-compatibility.html Lite klurigt när inte alla hos Victron har samma information.
  5. 1 point
    Jag gjorde samma uppgradering med förhoppningen att alla laddare skulle använda samma ström-, spänning- och temperatursensor. Lätt besviken visade det sig att inte alla Victrons Smart-produkter supportar inte Victron Connect, (smartphoneappen) på samma sätt. Min nya nät laddare "Victron Smart IP43 charger 230V" visade sig ha lite sämre funktionalitet än "Smart IP43 charger 110-240V". Två rätt snarlika modeller. När jag kopplat ihop dem visade det sig att min 230V version inte läsa strömmen från min BMV-712. Efter lite sökande efter uppgradering fann jag att 110-240V modellen har bättre stöd för VictronConnect med tex inläsning av strömmen från en annan sensor. Nu kunde min nätladdare läsa spänningen från en Victron smart sense så jag fick anpassa laddningen till det och inte stänga av vid en låg svansström. Kanske inte jättestor problem men innan ni köper ihop ett Victron system, med lika höga förväntningar som mig, så kolla upp om de blåa prylarna kan prata med varande och vad de har tänkt att prata om.
  6. 1 point
    Har du en Penta-motor har du nog ingen elbåt; du får nog fler svar om du postar frågan i forumet om motorbåtar 🙂
  7. 1 point
    Jag ser det bara som en säkerhetsdetalj, jämförbar med flytväst eller brandsläckare. Ska jag lyssna på eller prata i radion i vanliga situationer använder jag den stationära i båten. Bättre räckvidd, bättre ljud, inget batteri att behöva ladda då och då. Som nödredskap behöver den bara erbjuda hjälplig kommunikation med närmaste omgivningen och sjöräddningens kustradiostationer, och det klarar en enkel handhållen. Jag skulle inte välja en sån som primär VHF-radio i en båt, om det inte handlar om en mycket liten båt, utan rimlig möjlighet att installera en stationär VHF-radio.
  8. 1 point
    Om man har LFP får man nog tänka både cellspänning och batterispänning. Batterispänningen blir ju naturligtvis 14V för ett fyrcelligt batteri. Den interna BMSen ställs in med cellspänning för att skyddet jobbar per cell medans laddarna ställs in med batterispänningen. Det kan ibland vara enklare att förhålla sig till cellspänningen om man skall ta åt sig information om det rekommenderade intervall man bör använda till LFP-batteri. Bland youtubers finns det både 12V, 24V och 48V-system. Många laddningstillverkar har slaviskt rekommenderat att köra batteriet mellan 2.5V - 3.65V/cell (10V - 14.6V). På senare tid har det ändrats. Mina senaste Victron-pryl var inställd på 3.55/cell (14.2V). Vissa youtubers beskriver att man bara förlorar några procent på att lägga sig mellan 3.0 - 3.5V/cell och därmed får längre livslängd på sina celler. Men med en livslängd på 2000 cykler eller 4000 cykler spelar kanske ingen roll.
  9. 1 point
  10. 1 point
    Mät spänningen båda sidor av säkringen och vid solinoiden både utan att du aktiverat och aktiverat ankarspelet med knappen. Då vet du om säkringen eller solenoiden är trasig.
  11. 1 point
    Trimplanet gör absolut nytta och det ser helt rätt ut, som en förlängning på den platta delen av aktern. Däremot ser det lite smalare ut än de som brukar byggas på i mina trakter, jag bifogar en bild på en Nidelv 26 med ett liknande trimplan men detta är bredare och inte lika långt.
  12. 1 point
    Har en Cobra HH600. Inga problem med den för min del, förutom att jag inte hittar var jag lagt den...
  13. 1 point
    Vill nog skicka en varning för cobra. Vi är flera i bekantskapen som haft cobra. Maken till många reklamationer. Ingen fungerat bra. Min har varit på verkstaden tre eller fyra gånger. Jag tröttnade och köpte en från icom för några år sedan. Fungerar utmärkt. Nu köptes nog alla cobrorna inom loppet av ett år, två eller tre och det är nog typ 5-7 år sedan. Kan ju mycket möjligt rättat till kvaliteten så....
  14. 1 point
    Det finns en meddelande funktion här på MG. Kolla kuvertet högst upp till höger. Det är olämpligt att lägga ut sin mailadress på öppna forum tycker jag. Bara som info.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...