Jump to content
Thursday 12 June 2025

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/24/2024 in all areas

  1. 2 points
    Alla förändringar behöver inte vara dyra.... Fjärrkontroll till bogpropellern I våras så monterades en bogpropeller i båten vilket har varit ett välkommet tillskott. När den köptes så kikade jag även på fjärrkontroll då det kan vara bekvämt när man är ensam ombord. Dock tog Vetus hela 4.000 kronor vilket kändes i saftigaste laget. Istället köpte jag en enkel fjärrkontroll på Amazon för mer rimliga 249 kronor och kompletterade den med en standardkontakt från Vetus för 109kr. Detta gjorde installationen löjligt enkel helt utan krav på kabeldragning, hängsäkringar eller annat utan enheten anslöts till grenkontakten på joysticken. Hela operationen tog cirka 10 minuter och allt fungerade perfekt 🙂 Ett varningens ord dock om någon vill göra något liknande. För 4.000 kronor har man en fördröjning som gör att man inte kan växla mellan styrbord och babord för snabbt - denna funktionalitet får man inte för 249kr utan om man är oförsiktig kan man sabba brytpinnen på bogpropellern. Jag har dock haft denna setup på flera båtar tidigare utan problem. /Christian
  2. 1 point
    Har en Cobra HH600. Inga problem med den för min del, förutom att jag inte hittar var jag lagt den...
  3. 1 point
    Vill nog skicka en varning för cobra. Vi är flera i bekantskapen som haft cobra. Maken till många reklamationer. Ingen fungerat bra. Min har varit på verkstaden tre eller fyra gånger. Jag tröttnade och köpte en från icom för några år sedan. Fungerar utmärkt. Nu köptes nog alla cobrorna inom loppet av ett år, två eller tre och det är nog typ 5-7 år sedan. Kan ju mycket möjligt rättat till kvaliteten så....
  4. 1 point
    Har en sådan här som fyller min funktion, flyter, dsc-knapp och gps, ingen erfarenhet av ICON:s https://www.hjertmans.se/sv/produkt/elektronik-navigation/vhf/handhallen-vhf/vhf-cobra-hh600
  5. 1 point
    Hej Peter, Tack för ditt inlägg och jag stängde av termostaten och lät isen smälta av, så inget verktyg användes:-) Mvh Jonas
  6. 1 point
    Projektet fortlöper.. Förr ganska precis en vecka sedan så sjösatte jag båten för att kunna ta oss till vår stuga. Jag hängde på den gamla kortriggade motorn och fick puttra långsamt då den helt enkelt var för högt upp iom. den förhöjda akterspegeln. Väl på plats så tog jag loss motorn o hängde på en långriggad 15hk. Förvånad blev jag då det inte var några som helst problem att få upp båten i plan och med c:a 22 knop i toppfart med en person. Det som också förvånade mig var att vattenlinjen var c:a 6 cm längre ner på båten - snacka om att den är så mycket lättare nu efter att all blöt plyfa rensats och ersatts med divinycell/bonocell! Nu är båten återigen uppe på land och det sista arbetet skall göras. ”Storbåten” har fått flytta ut från båtgaraget till förmån för ”lillbåten” och slutförandet av projektet. Det innebär lite plastningsarbete vid aktern nu när jag vet hur motorfästet ser ut samt att allt innanmäte ska målas, luckor monteras och till sist att den nya motorn skall installeras - är så oerhört pepp på att få premiärköra den till nästa helg!
  7. 1 point
    vilka fler inställningar har du provat läser det som att motorn sitter i högsta läget prova med kavplattan jäms med båtbotten . i vilken fart börjar den överplana? varvtal? sök på forumet finns lite om hk/vikt på cobra 690 . B
  8. 1 point
    Det visade sig vara laddreläet som förmodligen fått stryk av felkopplingen. Nu funkar det igen.
  9. 1 point
    En sammanfattning av de senaste två veckorna. Efter att jag använt kopiösa mängder vatten för att högtrycka bort masoniten från durken så kunde jag lägga den på plats. Den passade, till min stora glädje, helt perfekt! Jag plastade fast den med hjälp av remsor och kan konstatera att det känns väldigt stadigt (och lätt i och med Divinycell). När durken var på plats så växlades fokus till tofterna (sittplatserna) som jag bestämde mig för att bygga formar för. Jag använde mig av läkt för att bygga en yttre ram för respektve toft. Därefter kapade jag till masonit enligt ramen + moms, lite grovt. Jag tänkte att jag ändå kommer behöva gå loss med rondellskiva och fixa till alla kanter i efterhand. Vinklarna på tofterna fixade jag genom att spackla med vanligt snickerispackel. Med en känsla av oro för att inte lyckas separera mallarna för tofterna från plasten så var jag noggran. Ett lager formsläpp, två lager formvax. Därefter satte jag en bred maskeringstejp längs kanterna samt i vinklarna som jag dessutom strök med formsläpp. Det visade sig vara ett vinnande koncept då det lossnade jättefint! Jag förberedde mig genom att klippa till 4 lager glasfiber till samtliga ytor. Det jag bannar mig själv över var att jag inte tog mig tiden till att förberedde Divinycellförstärkningar direkt som jag kunde plasta in efter det andra lagret. Nu fick jag sätta förstärkning i efterhand vilket varken blev så snyggt eller så ekonomiskt. Fy tusan vad det går åt polyester!!! Jag har ännu inte plastat bakstycket bakom toften i aktern då jag inte riktigt vet hur infästning och mått ser ut för motorn.. Nu är nästa steg att trimma in tofterna i båten genom att kapa/slipa till alla kanter och därefter plasta fast dem. Återkommer med rapport om det när det är klart.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...